Traktorn i skogen

Bästa MF i skogen?

16 inlägg 35928 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bästa MF i skogen?

Applegate  
#180180 Har funderat vidare på inköp av mindre traktor att ha i skogen. Kan en MF från tidigt 80-tal vara något? Typ 675, 690, eller 575. Finns det några avgörande skillnader? Finns det andra MF i samma storlek? Har någon modell något som man skall akta sig för? Har tittat på 2wd. Kanske är en MF något man absolut inte ska ha i skogen? Är det mycket under som grenar kan fastna i? Bukplåt måste ju finnas att köpa till, eller?
Alla verkar ju rekomendera Valmet men okey, de är säkert jättebra men kostar ju därefter. Finns ju ingen under 100´ och jag hade tänkt mig 100´för traktor + huggarvagn........... man är ju nybörjare:)



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Bästa MF i skogen?

tommy.b  
#180226 Hej!

Har en MF575 2wd som jag har använt i skogen. Min traktor har en bukplåt monterad som skydd för tanken. Det rätt rent under traktorn i övrigt. Kedjor är ett måste för att ta sig fram med en 2wd traktor åtminstone i mina marker.

På de äldre MF traktorerna med 4wd måste man nästan ha en hel fotbollsplan som vändradie vilket gör de lite jobbiga i skogen.

Plus sidan är svängradien på 575:an och den är stryktålig.
Tycker att pumpen på min 575:a ger lite väl lite för min kran men visst fungerar det.

//Tommy

Avatar Fallback

Re: Bästa MF i skogen?

volvo_buster  
#180239 Hej!

Vi har en 565 som vi är nöjda med, 2wd men den tar sig fram bra. Vi har fått byta hjulaxeltapparna ett par gånger då dessa är lite klena, Nu har vi 575 axeltappar och de är 10mm grövre, så peppar peppar har dessa hållt. MFs hydraulpumpar är ett kapitel för sig, finns dock de som har dubbla pumpar ihopkopplade. Vi har en PTO pump som driver vår stegmatare annars skulle det gått alldeles för sakta.

Tog dock beslut på att inhandla oss en "ny" traktor med 4wd och snart efter 5 månaders väntetid så får vi vår "nya" MF 6140 4wd som är skogsutrustad med vändbar förarplats. Kommer att lägga ut bilder så fort vi fått hem den.

Användarvisningsbild

Re: Bästa MF i skogen?

loppan  
#180302 Jag har kört med MF 575 2 wd i skogen i ganska många år och det är en riktigt bra skogstraktor.
Den har hyfsat bra frigång och bra vändradie,låg bränsleförbrukning.
Den har ju två hydraulpumpar,en kugghjulspump och en kolvpump som sammankopplas med ett vred
till vänster om stolen.
Tillsammans ger de ca 60 minutliter.

Stolen vred jag ett kvartsvarv.
Tillslut så föll den för abstinensen efter fyrhjulsdrift så jag kör inte med den längre.
Om du vill kosta på dig lite så rekomenderar jag en 675 4wd då det i princip är samma traktor.

Användarvisningsbild

Re: Bästa MF i skogen?

benestad  
#180311 Jag har kört MF 575 i skogen sen gudron stormen går som en klocka,bränsle snål rätt bra frigångs höjd men kedjor är ett måste.Har bytt till en 4 hjuls driven Fiat 60-90 inte lika bränsle snål,men har en lastare som jag saknat.Saknar MF 575 ans bränsle förbrukning och vridet vid låga varv.

Avatar Fallback

Re: Bästa MF i skogen?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180394 Kört med en 690 2wd och vill inte tillbaka dit. Även med kedjor har man begränsat med fäste/framkomst. + är bra vändradie och hög under. Hade inga plåtar på min men det gick bra i alla fall. Största nackdelen är att stolen inte går att vända så man får sitta som en räka och köra kran alt stå på knä i stolen. Med 2wd får man tänka på att inte släppa på gasen då det börjar slira. Oftast går det ett varv på däcket innan man kommer vidare. Eller så går man till botten :grin:

Avatar Fallback

Re: Bästa MF i skogen?

JonasSkogsarbetare  
#180397 Vi har alltid kört med en MF 168 i skogen med huggarvagn och skogskran på tre punkten. oslagbar kombination. smidigt som sjutton då det bara är lite över2 meter brett ekipaget och med kran på trepunkten så kan man alltid ställa huggarvagnen på rätt plats med hjälp av skogskran i tomme :)

Avatar Fallback

Re: Bästa MF i skogen?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182441 MF 675 går att bygga om till vändbar stol om man vill lägga ned lite plåtjobb för att få plats med fyrtiofemmorna. Dock måste man resa sig medan stolen vänds för handbromsen sitter ivägen för benen. Har gjort detta jobbet i sommar i min nyinköpta 675:a.
Traktorn har separat pump för yttre hydralik och för lyftarmarna. Båda kan kopplas ihop med en spak och man får 60 l/m.

575:an är däremot svårare att bygga om till vändbar stol eftersom tanken går upp bakom hytten. Om det finns multipower kan pumparna kopplas ihop. Utan snabbväxel får man klara sig med det en pump ger.

Avatar Fallback

Re: Bästa MF i skogen?

Applegate  
#182453 Hört att man ska akta sig för alla äldre traktorer med snabbväxel. Gäller det även MF? Någon speciell modell som är extra tillförlitlig eller som man ska akta sig för?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa MF i skogen?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182511 Det finns ju några tvåhjulsdrivna 505/605 på blocket,då får du ju en riktig hytt att sitta och köra kran från i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Bästa MF i skogen?

-Kronos-  
#183549 Ville satset på 675/690. Veldig fin og bygge om så du får inn vendbar stol.
Men valmet har bedre plass, og slipper gearstenger under rattet.

Avatar Fallback

Re: Bästa MF i skogen?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184789 Bästa MF i skogen? Det måste vara den här:


Användarvisningsbild

Re: Bästa MF i skogen?

totte  
#184802
Emil N skrev:Bästa MF i skogen? Det måste vara den här:



:grin: :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bästa MF i skogen?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184866
Emil N skrev:Bästa MF i skogen? Det måste vara den här:



Var rädd om den där. Nästan lika bra som en BM-Volvo.....

\m/ :-bd ^:)^ ^:)^ :

Avatar Fallback

Re: Bästa MF i skogen?

6-hjulingen  
#186246 har en vamet 505 på blocket super i skogen måste dock köpa nått med lastare

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).