Bioenergi

Hantering av ved som huggs nu.

35 inlägg 68533 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hantering av ved som huggs nu.

skogsbonne  
#186089 vi hade en hög med björk 4.5m lång vi tog lite varje år och tredje året så var veden fortfarande blöt så lång ved torkar ej.
Låt inte den långa veden ligga mer än 3 år efter det så börjar den ruttna.

Användarvisningsbild

Re: Hantering av ved som huggs nu.

machonisti  
#186098 Barr torkar, björkens näver släpper in vatten men ogärna ut. Den ruttnar om den inte barkas.

Avatar Fallback

Re: Hantering av ved som huggs nu.

Nolltax AB  
#186131 Björknäver är som gladpack. Gäller även smalpinnar. Klyv så fort som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Hantering av ved som huggs nu.

machonisti  
#186135 I äldre byggnadsteknik användes näver som fuktspärr. Den skars av vändes" fel" väg och skyddade på så sätt fuktutsatta byggnadsdelar av trä.

Avatar Fallback

Re: Hantering av ved som huggs nu.

skogsbonne  
#186142 ok så gran och tall torkar som långved men inte löv??

Användarvisningsbild

Re: Hantering av ved som huggs nu.

machonisti  
#186144 Gran torkar bäst vid långved sedan tall sälgen är tuffast att stå emot röta i en vedhög så den kan ochså räknas. Sälg och asp torkar långsamt men sälgen går vinnande ur en gammal vedhög beträffande rötangrepp.

Avatar Fallback

Re: Hantering av ved som huggs nu.

skogsbonne  
#186170 så al och björk och annan löv torkar inte

Användarvisningsbild

Re: Hantering av ved som huggs nu.

machonisti  
#186213 Brännvärdet försämras på allt som inte kapas och klyvs, men björken tar mest stryk av all trädslag jag känner till (tall, gran, sälg, björk, hägg, al, asp) när arbetslusten försvunnit och det man tänkte göra blir gjort efter flera år.

Avatar Fallback

Re: Hantering av ved som huggs nu.

axwell  
#186232
skogsbonne skrev:så al och björk och annan löv torkar inte


Allting är relativt men björken har svårast för att torka med näver/bark på.
Nävret innehåller en olja som är mycket motståndskraftigt mot vattnets genomträngning, sk "ryssolja" används därför som tex. lädersmorning.
Tyvärr sotar björknäver och det är främst oljan i det som är orsaken.
På riktigt klena björkstammar är nävret så tunt att det inte är lika tätt men jag har för vana att dra ett spår i barken från toppen och en bit ner, främst för att slippa klyva de klenaste.

Oavsett al, björk, gran osv. så torkar den kluvna veden snabbast utan näver/bark och med om den vänds nedåt i stapeln.

Avatar Fallback

Re: Hantering av ved som huggs nu.

Scoutman  
#186234 Har nykapat 2 säsongers kaminved (10 kubikca) kommer att klyva till våren känner inte att det är ett bekymmer att den ligger ute o är kapad.

Avatar Fallback

Re: Hantering av ved som huggs nu.

foton  
#186237 Högg björk i våras med stegmatare ca. 4 m. längder, travade den ute nu när jag tarin den för kap o klyv är den nästan torr. Stegmataren barkar en hel del därför torkar det.

Användarvisningsbild

Re: Hantering av ved som huggs nu.

machonisti  
#186256 Björk körd genom aggregat som repar barken kan den late gyckla med en tid. Randbarkning funkar även det.

Avatar Fallback

Re: Hantering av ved som huggs nu.

stihl91  
#190443 Jag har cirka 40 fub ren björk som ligger i välta det höggs i februari. Hur borde jag göra med det för att få bäst resultat? Klyva nu eller i vinter lagra med eller utan tak?

Avatar Fallback

Re: Hantering av ved som huggs nu.

skogsbonne  
#190444 klyv det och lägg det ute med tak över men öppen från sidan

Avatar Fallback

Re: Hantering av ved som huggs nu.

stihl91  
#190445 Nu eller när det blir kallare eller spelar ingen roll?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).