Skogsröjning

Röjningsdebitering

105 inlägg 36707 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18446
nutte skrev:ja drar mej ur disskusionen, verkar bara vara totalt super ärliga arbetare här som aldrig fuskar...
de verkar som ja är den enda... dom få gånger ja gör det...


De flesta är ärliga, tex vad gäller skatt, fortkörning, fuskåka på spårvagnen, fuska med sjukdagar och så vidare.

"alla gör det" är faktiskt inte sant.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18447
valmet901 skrev:Hört talas om G15-


Skulle du kunna förklara detta lite närmare så man får får reda på om detta skulle fungera i skogen?


G15-timme är framtaget för att vara underlag för kostnadsberäkningar i skogsarbete.

Det inkluderar stillestånd, fika mm upp till 15 minuters pauser i sträck (har jag för mig), dvs för röjningen skulle det inkludera filning, tankning, fika, ringa chefen, men inte lunch.

Detta är från avlägset minnet, finns säkert flera som kan rätta/fylla på.

Avatar Fallback
m_guld  
#18449
Skogsante skrev:
m_guld skrev:Åt dom större skogsbolagen här uppe är det omöjligt att få timmpris endast pris per hektar som gäller

Betyder dt att du lämnar ett kostnadserbjudande, i kronor per hektar, och att det varierar beroende på hur röjningen ser ut. Förresten vad ter du per hektar då?

Har bara hjälpt ett annat företag när jag haft tid och då har vi legat på mellan 2500-3000 kr per hektar beroende på viken röjning det är.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18450
valmet901 skrev:Sen är väl frågan ni som kritiserar har ni erfarenhet av företagande i skogen.


Alla skogsägare har erfarenhet av företagande i skogen...

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18453
Mangan skrev:
valmet901 skrev:Sen är väl frågan ni som kritiserar har ni erfarenhet av företagande i skogen.


Alla skogsägare har erfarenhet av företagande i skogen...[/quo

Jaja men entreprönersföretande är ju ett levebröd så vi måste ju få in cash.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18454
m_guld skrev:
Skogsante skrev:
m_guld skrev:Åt dom större skogsbolagen här uppe är det omöjligt att få timmpris endast pris per hektar som gäller

Betyder dt att du lämnar ett kostnadserbjudande, i kronor per hektar, och att det varierar beroende på hur röjningen ser ut. Förresten vad ter du per hektar då?

Har bara hjälpt ett annat företag när jag haft tid och då har vi legat på mellan 2500-3000 kr per hektar beroende på viken röjning det är.


Här nere i Södra Sverige så har vi en gräns på 4000 kr men då är det jävligt tät.

Avatar Fallback
Tulles  
#18456 Jag är väldigt ny i röjningsbranschen och har än så länge mest hittat trädgårdsuppdrag. Så jag vet inte så mycket och håller därför en ödmjuk ton. Men jag tycker att det är anmärkningsvärt att hantverkare tar upp mot 30-40% mer betalt för sina tjänster än vad som gäller för skogsvårdstjänster. Det är väl ett kvalificerat arbete att göra ett snyggt arbete i skogen? Att inte ta betalt för att kolla skogen innan, ta upp milersättning, vapenvården, mm blir ju larvigt, ursäkta uttrycket. Antingen får man göra det med ett timpris som täcker in det eller så får man specificera "ställtiden". På vintern med bara 6 timmar effektiv tid får man väl ta ut ett högre vintertimpris och på sommaren ett normalt timpris så att man får ut sina 8 timmar per dag.

Fråga till alla: hur skulle vi kunna utveckla ett bra avtalsunderlag som täcker in alla kostnader i jobbet och som skulle verka vettigt för en skogsägare? Hur specificerar vi "ställtid", osv?

Mvh Jonas nybörjaren

Användarvisningsbild
masterchief  
#18472 För att hetsa upp diskussionen ytterliggare lägger jag in ännu ett påstående.
Talar delvis av egen erfarenhet men också mina anställda anser det.
Man hinner röja precis så mycket på 6 effektiva timmar som 8.
Det är bara en fråga om att hushålla tempot så man orkar den fysiska ansträngningen.
Röjer man 8 timmar tar man mer småpausar samt håller nede tempot så man inte går in i väggen.
Att jag säger delvis om min erfarenhet breor på att de faktiska siffrorna jag har att gå på är frötallhuggning manuellt, jag höll statistik på antalet fällda tallar, ca 3000m3fub totalt.
Så vilket sätt är mest rättvist att ta betalt? En högre timpenning på vintern?, högre året runt(då blir sommarröjningarna dyrare per ha än vintern)? Ackord?, mycket av vinsten av ackord går förlorad i att entrepenören måste hugga till ett bud för att vara säker, antingen låta en opartisk mäta upp beståndet innan.
Jag anser man ska ha en timpenning så man överlever året runt även om man inte kan debitera 8tim varje dag.
Läste i en annan tråd att skogsägare inte längre hittade kunniga svenska entrepenörer, därför tar in balter nu istället.

Det är just det vi nu diskuterar som lett till den utvecklingen 😡
Duktigt folk tröttnar när de inte kan ta ut själig ersättning för det de gör :cry:
http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=1690

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18485 Sen är väl frågan vad medelåldern är på manuellfolket i dagsläget de flesta är väl 50+ tänk då vilken brist det blir sen vid per och gudrun röjningarna. Tänk då hur mycket priserna stiger på arbetet då är de såkallade saltade räkningarna ingenting. :lol:

Avatar Fallback
m_guld  
#18560
valmet901 skrev:
m_guld skrev:
Skogsante skrev:
m_guld skrev:Åt dom större skogsbolagen här uppe är det omöjligt att få timmpris endast pris per hektar som gäller

Betyder dt att du lämnar ett kostnadserbjudande, i kronor per hektar, och att det varierar beroende på hur röjningen ser ut. Förresten vad ter du per hektar då?

Har bara hjälpt ett annat företag när jag haft tid och då har vi legat på mellan 2500-3000 kr per hektar beroende på viken röjning det är.


Här nere i Södra Sverige så har vi en gräns på 4000 kr men då är det jävligt tät.

Det var bra betalt tycker jag här uppe finns inte nedre gränser bara övre tydligen :lol: Bättre billigt änn bra många gånger och det är det värta jag vet

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18566
valmet901 skrev:
Mangan skrev:
valmet901 skrev:Sen är väl frågan ni som kritiserar har ni erfarenhet av företagande i skogen.


Alla skogsägare har erfarenhet av företagande i skogen...


Jaja men entreprönersföretande är ju ett levebröd så vi måste ju få in cash.


Eller byta jobb. Eller göra ett bättre jobb. Eller lära er att ta betalt för ett bra jobb.

Det är inte skogsägarna som är till för er, utan tvärt om.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18590 Situationen som uppstod idag är ett bra exempel på när man med gött samvete kan lägga på en timme. Farsan hade tänkt att börja på ett skifte idag men han tyckte att det var alldeles för surt att gallra där med 1070 i dagsläget så han tänkte vänta tills det torka upp eller att det fryser på. Så då ringde han på morgonen och fråga om vi hade hade underröjt tallbeståndet i närheten. Det hade vi ju inte gjort och min andra röjare var ledig idag. Så jag var själv idag. Så jag fick röja som fan idag för att farsan skulle ha att göra idag samt till 8 på kvällen. Så då stress röjde jag och detta är ett bra exempel på en timme plus. Vi har nog iallafall några till dagar att göra där området är 20 ha. :lol:

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18593
Mangan skrev:
valmet901 skrev:
Mangan skrev:
valmet901 skrev:Sen är väl frågan ni som kritiserar har ni erfarenhet av företagande i skogen.


Alla skogsägare har erfarenhet av företagande i skogen...


Jaja men entreprönersföretande är ju ett levebröd så vi måste ju få in cash.


Eller byta jobb. Eller göra ett bättre jobb. Eller lära er att ta betalt för ett bra jobb.

Det är inte skogsägarna som är till för er, utan tvärt om.


Nä byta jobb skulle jag aldrig göra. O aldrig nån som klagat på mina eller farsans jobb. Det var som en gubbe som har skotare "sa skogsentreprenör födds man till" Sen en fråga till vad vet du om våra jobb vi gör!!!

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18598
valmet901 skrev:Så jag fick röja som fan idag för att farsan skulle ha att göra idag samt till 8 på kvällen. Så då stress röjde jag och detta är ett bra exempel på en timme plus. Vi har nog iallafall några till dagar att göra där området är 20 ha. :lol:


Så du stressar fram ett sämre jobb, och har mage att ta lika mycket betalt?

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18600
valmet901 skrev:Nä byta jobb skulle jag aldrig göra. O aldrig nån som klagat på mina eller farsans jobb. Det var som en gubbe som har skotare "sa skogsentreprenör födds man till"


Om ni vill leka med maskiner, gör det i egen skog. Skall ni arbeta för andra, krävs det lite mer.

Sen en fråga till vad vet du om våra jobb vi gör!!!


Jag tror inte många vet vad ni gör, får då skulle ni stå utan jobb.

Berättar du att du lägger till timmar själva för skogsägarna? Eller är de så dumma att de litar på er?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).