Skogsvagn (Huggarvagnar)

Patu 525 8,5

51 inlägg 35496 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Patu 525 8,5

rikard_e  
#185375 Hejsan har letat huggarvagn rätt länge nu, kollat på lite olika modeller och storlekar.

Har hittat en på blocket nu som passar mig rätt bra, en Patu med 5.25 m kran och 8.5 tons vagn. kraven jag har är väl att jag ska kunna ta av kranen, ha ramstyrning och winch.

http://www.blocket.se/skaraborg/Skogska ... a=23_8&w=3

Är priset rimligt för kärran ? nu beror det ju givetvis på skicket. Men om man utgår ifrån att allt är helt , rakt och inte glappar i leder.

vad bör jag kolla efter vid köp?

Tack på förhand mvh Rikard



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Patu 525 8,5

rikard_e  
#185556 Ingen som kan svara?

   TS
Avatar Fallback

Re: Patu 525 8,5

svenolof56  
#185577 Hej rikard

Jag har haft Patu 575 och 8,5 tons vagn. Jag tycker att ekipaget på bilden ser ok ut och att priset ligger rätt. Patu vagnen kan ganska lätt lägga sig om man styr ut och t.ex. innerhjulet går upp på en stubbe.
Kranens svängning och glapp där skulle man väl nog vilja testa innan köp.

Avatar Fallback

Re: Patu 525 8,5

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185649 Rickard_e: jag skulle främst kolla om bakhjulen ser "kobenta" ut när du står bakom vagnen och tittar. Därefter vridhuset. Problem där är dyra att åtgärda. Resten är bara att bedöma normalt slitage.

MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Patu 525 8,5

rikard_e  
#185668 Tack Sven-olof, alltid bra med tips som man kan få ang körning.
Vad tyckte du i övrigt om vagnen?



Tackar Morgan, Hur kontrollerar jag vridhuset? förutom om det läcker olja?

   TS
Avatar Fallback

Re: Patu 525 8,5

rikard_e  
#185669 Jag kommer ju plocka loss kranen rätt omgående och köra med den och vinsch under fällningen.

Och med tanke på att det är ramstyrning på vagnen, sitter det med vanliga hydraulslangar? eller snabbkoppling?

   TS
Avatar Fallback

Re: Patu 525 8,5

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185732
rikard_e skrev:Tackar Morgan, Hur kontrollerar jag vridhuset? förutom om det läcker olja?


dessa kranar har väl bara 2 vridcylindrar så svängmomentet är ganska lågt dvs de får jobba rätt hårt. Är det inte fett i dessa istf olja? Min gamla Patu hade inte oljefyllt vridhus men det var en annan design.

Kolla efter sprickor, hur mkt justeringen för kuggstången är indragen, hur mkt spel det verkar vara i svängrörelsen och att den inte "hackar".

MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Patu 525 8,5

rikard_e  
#185852 Jo, men finns det patu med 4a cylindrar ?
Nä, bara jag som tänkte fel nu, fett är det ingen olja!

Kolla glapp i bustningar. Kolla boggien, vridhus, inga stora oljeläck, justerningen. och lite annat småkoll.

Tack Morgan!

men vet du det som jag frågade förut? ang ramstyrning och snabbkoppling?

   TS
Avatar Fallback

Re: Patu 525 8,5

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185854 Rickard_e: I 500 serien har nog alla bara 2 cyl.

Det vanligaste med inkopplingen av ramstyrningen är 2 slangar med snabbkoppling som du kör med ett DV uttag på traktorn. Det förekommer dock att en del beställer med ramstyrningen lagd i ventilpaket pga att man inte har ett ledigt DV på traktorn. Klart osmidigt att fippla med en spak bakom ryggen i mitt tycke. Fråga säljaren hur det är på denna vagn så vet du. Mkt kan ha hänt sedan den var ny...

MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Patu 525 8,5

rikard_e  
#185876 Okej, tack jättemycket för hjälpen Morgan.
Ska iväg och titta på vagnen idag.

Tackar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Patu 525 8,5

rikard_e  
#185917 Har vart och tittat på vagnen. Inga större fel förutom boggin. Den lutar svagt innåt på höger sida. Den lutar lite mer än vad bilden visar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Patu 525 8,5

rikard_e  
#185918 Är det någon som vet vart man kan hitta manual eller fakta om kran och vagn?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Patu 525 8,5

stegmaster  
#185946
rikard_e skrev:Är det någon som vet vart man kan hitta manual eller fakta om kran och vagn?


Instruksjonsbok på FRANSK: :surp: :wink:
http://www.machinerie.com/ManuelOperate ... /525fr.pdf

Delekatalog til kran (flere språk).
http://www.machinerie.com/PiecesCatalog ... ur/525.pdf

Avatar Fallback

Re: Patu 525 8,5

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185948 En granne körde av "bakaxeln" (eller vad man ska kalla det) på en sådan vagn. När den nya delen kom från generalagenten så var denna förstärkt med en tjock fyrkantig järnplatta svetsad diagonalt mitt under centrumbalken så en spets pekade framåt och en spets åt vardera sidan.
Denna förstärkning fanns ej från början på vagnen, så troligen var det en svag punkt.
Vet ej om det var goodwill eller en köpt del.

Avatar Fallback

Re: Patu 525 8,5

rikard_e  
#186012 Tack stegmaster! Riktigt hyggligt av dig! :wink:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).