Skogsröjning

Husqvarna 555

17 inlägg 18696 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 555

Lundmarklund  
#185796 Husqvarna 555. Är det någon mer än jag som tycker att Husqvarna 555 är törstig? Jämfört med Stihl 490 tar den 3-4 liter mer bränsle på sju timmars röjning.

Mvh Röjarn i norr



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555

Johanm  
#185863 Jag instämmer. Har ingen såg i samma storleksklass att jämföra med men den dricker iaf 6 liter på en arbetsdag! Har dock haft strul med förgasaren så den kanske kan ställas mer optimalt?!
Hur mycket bensin brukar ni andra röjare göra av med på en dag?

Hade

/Johanm

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185867 Vid grässlåtter med treudd så tar det 50-55 minuter att köra slut på en tank = 1,2-1,3 lit/tim, jag har inget att jämföra med men tycker att det är rätt mycket.
Aja, ej att jämföra med skogsröjning, se det mer som bonusinfo....

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555

Pensionär  
#191221 Skaffa just en 555:a har bara kört 20 timmar med den ännu så har inte ställt in förgasarn optimalt ännu. Men en tank för mig räcker ca 1:45.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555

Lundmarklund  
#191225 Det var värst! Efter inställning av förgasarna samt med tryckluft genomblåsta luftfilter har jag fått ner förbrukningen en aning. Fortfarande räcker dock en tank bara i cirka 50 minuter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555

BM 35  
#191227
Johanm skrev:Jag instämmer. Har ingen såg i samma storleksklass att jämföra med men den dricker iaf 6 liter på en arbetsdag! Har dock haft strul med förgasaren så den kanske kan ställas mer optimalt?!
Hur mycket bensin brukar ni andra röjare göra av med på en dag?

Hade

/Johanm


6liter på en arbetsdag om det nu är 8h du räknar är ju inte så farligt
Har kört med en 490 i sommar och den ville ca 6liter om dan

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555

Lundmarklund  
#191228 Jag räknar bensinförbrukningen utifrån de timmar som sågen verkligen går vilket är mellan 6,5 och 7 timmar per arbetsdag. 50 minuter = 1 liter, 400 minuter (6,6 tim) = 8 liter. Jämfört med Stihl 490 som jag inledde säsongen med är det cirka 3 liter mer på samma arbetstid. Men jag tänker inte byta tillbaka, nu trivs jag med 555:an. Det är mycket att köra med!

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555

Storken  
#191242 Det tycker jag låter jävla törstigt... :???:
Min Jonsered 2255 gick ca 1½ timme på en tank när den var ny, och det var ingen snäll körning utan grov underröjning...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555

Hammaren  
#191315 Ska passa på och höra om ni haft samma problem med 555 som jag. Den startar klockrent på morgonen, men om jag av nån anledning måste stänga av den efter nån minut,så är det hopplöst att starta den på en gång, man får vänta ett tag och sen fullgasrycka tills den startar,men detta gäller bara första tanken, för sen går den som en klocka.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555

hagman88  
#191326 jag har ioförsig 355an men i princip samma såg men jag har haft min några år och jag brukar köra 1h o 40 min på en tank och då är det i tätröjnig och inge feggasande utan nästan fullgas hela tiden. och inga haverier eller problem. men det fösta jag gjorde när jag köpte den va att borra upp ljuddämparen då den är felkonstruerad för den va lite seg på lågvarv och sota endel men sedan dess inga problem

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555

Hammaren  
#191334 Ok Hagman, det låter intressant, hur mycket borrade du upp ljuddämparen?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555

hagman88  
#191360 jag tog en 6eller8 mm borr och borra rakt in i utblåset demonterade dämparen förstås. lite mer ljud med mycke bättre effekt. tycker jag iaf

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191427 Behöver inte X-torq ett väldigt väl avstämt mottryck för att fungera optimalt?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555

hagman88  
#191485 som ja skrev innan ljuddämparen är felkonstruerad så att borra upp den lite, blir optimalt. har prata med husqvarna återförsäljare och dom får sticka in en mejsel på 355/555 i ljuddämparen och böja in en kant, dom får tydligen inte borra själva för husqvarna tydligen. men dom sa att borra själv blir permanent och man slipper problemen. för mig har det funkat iaf

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555

H-kan  
#192035 6 el 8 mm?
Har du bild?
Garantin lär väl ryka. Om dämparen nu är felkonstruerad, kommer det en ny? Återkallning?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).