Små skogsmaskiner och övriga maskiner

smv 21 -75

14 inlägg 4894 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

smv 21 -75

ammer  
#184516 svårt att få in högväxeln någon som har bra förslag? :|



   TS
Avatar Fallback

Re: smv 21 -75

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184696 Ja vi använde ett järnspett när vi skulle ha i högväxel på den Logma jag körde 1968-72 satte det in bak hytten vid midjan och bröt . Vi slipade av klackarna på axeln i lådan lite på kanterna men det resulterade i att växeln hoppade ur när maskinen drog hårt så det gick inte att göra så.

Avatar Fallback

Re: smv 21 -75

woodstar  
#184739 Tjena!

ja, kommer ihåg att gubben använde spet när han växlade mellan hög och låg. Det var en skjuvlucka mellan trappstegen på höger sida under hytten som han stack in spetet i, vad han gjorde där inne minns jag inte. Det var på en skotare 76:a.

Avatar Fallback

Re: smv 21 -75

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184780 Problemet var nog att få ur lågväxeln om jag minnes rätt.Se till att maskinen är fri och att den rullar lätt växla fram o back när du drar i spaken Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: smv 21 -75

Camwood  
#184822
ammer skrev:svårt att få in högväxeln någon som har bra förslag? :|

Vad har du for problem, Hoppar den ur eller far du inte in den alls, har du tagit bort golvet och kollat,gar kolven i botten osv,

Avatar Fallback

Re: smv 21 -75

ammer  
#184842
Camwood skrev:
ammer skrev:svårt att få in högväxeln någon som har bra förslag? :|

Vad har du for problem, Hoppar den ur eller far du inte in den alls, har du tagit bort golvet och kollat,gar kolven i botten osv,

nej jag ska testa tack för upplysningen :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: smv 21 -75

ammer  
#185777 varför är det luft i hydraloljetanken?

   TS
Avatar Fallback

Re: smv 21 -75

Tosca  
#185808 Luft i oljan eller vad?

Avatar Fallback

Re: smv 21 -75

ammer  
#185831 verkar så

   TS
Avatar Fallback

Re: smv 21 -75

mannen  
#185834 Luftbubblor i oljan? För att få bra svar så måste du utveckla frågan lite grann.

Avatar Fallback

Re: smv 21 -75

Tosca  
#185853 Pumpen kan börja bli dålig och skicka mycket olja i läckreturen, då blir det ganska högt flöde och lite skumning av oljan.

Avatar Fallback

Re: smv 21 -75

ammer  
#185890 ok men när jag fyllde på hydraloljan blev det bättre, ska oxo säga att en slang läcker lite vid rotatorn

   TS
Avatar Fallback

Re: smv 21 -75

addeliini  
#186455 gamal fin traktor!

Avatar Fallback

Re: smv 21 -75

ammer  
#186665 går mycket bra sedan jag bytt några slangar

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).