Virkesmätning och Matrisfub

Mätning björkmassaved

13 inlägg 14402 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mätning björkmassaved

ulm  
#185790 Vad ligger ett nomalt omräknings% på 3m björkmassaved maskinhuggen från lösmeter til fub?



   TS
Avatar Fallback

Re: Mätning björkmassaved

wigge  
#185797 Här i norr tror ja dee ligger krin 45%

Avatar Fallback

Re: Mätning björkmassaved

skogshasse  
#185815 är det någorlunda rakt och 15-30 cm groft så tror jag du kan räkna på 50 procent

Användarvisningsbild

Re: Mätning björkmassaved

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185825 Kollade en mätnota för en björkleverans som är inmätt av VMF i Husum den 5/9. Det är maskinavverkat i fallande längder (2,5-5,5 m).
87 m3T, 48,9 vol% -> 42,5 m3f

Avatar Fallback

Re: Mätning björkmassaved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185848 Jag fick 44%, manuellt hugget och klent. Och 4% vrak.

Avatar Fallback

Re: Mätning björkmassaved

vastergarden  
#185862 omöjligt att jämgföra olika leveranser.detta pga att virkespartoierna ligger på lastbil och därmed kan vara olika lastade.Bl.a tar stöttorna bort ca 2 procent,men m3t volymen är därmed större

Användarvisningsbild

Re: Mätning björkmassaved

machonisti  
#190713 Faan helt missat tråden detta är mitt favoritområde.

vastergarden har sin poäng. Meeeeen %vrak beror ofta på efterfråga och vad gäller resten hamnar vi i Mangans fina 44:a.

När en entusiast fixar ut med fyrhjularn vinterns slit kan denne oftast inte förstå vad som krävs för att bli miljonär (nästan ingen annan heller förståss).

Avatar Fallback

Re: Mätning björkmassaved

terri2020  
#203746 Har precis mätt in en lastbil med björkmassa. Enligt vågen på lastbilen så var det 38 ton men det blev bara 32,73 m3fub. Hur fan kan de få till sån liten volym. Då skulle densiteten vara 1,16 ton/m3fpb. Låter inte troligt. Stjäl massaindustrin från oss hela tiden eller är bara VMF odugliga???

Avatar Fallback

Re: Mätning björkmassaved

Blivande snickare  
#203747 Snö i virket lägger till massor med vikt. Var med farsan å körde lite björkved å den vägde nästan tusen kilo kubiken... :roll:

Avatar Fallback

Re: Mätning björkmassaved

axwell  
#203757 Det kan nog stämma, på löv räknar man först bort 16,8 % för barken (genomsnitt i Sverige) och den väger ju även den en hel del.

Innehåller dessutom större andel värmeenergi än stamveden.

Det skulle i så fall betyda att fpb skulle ha varit 39,3 m3.

Då har jag utgått ifrån att ett avdrag med 16,8 % motsvarar ett tillägg på 20,2 %.

Edit:Räknade först själv med google, sen med hustruns hjälp.

Avatar Fallback

Re: Mätning björkmassaved

Blivande snickare  
#203775
axwell skrev:Edit:Räknade först själv med google, sen med hustruns hjälp.

:lol: Dagens garv!

Användarvisningsbild

Re: Mätning björkmassaved

machonisti  
#203793 Manar till försiktighet med att koppla in frun i vrakfrågor, axwell. Snabbt blir man uträknad och vrakad.

Avatar Fallback

Re: Mätning björkmassaved

axwell  
#203795
machonisti skrev:Manar till försiktighet med att koppla in frun i vrakfrågor,


Visst men nu var det en massa parametrar efter varandra, mer än sökrutan i google kunde hantera. Det blev 21 % hur jag än räknade.

Hustrun kunde på en riktig miniräknare välja och vraka genom att fuska med sto, rcl och allt vad det heter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).