Gallring

Skifte gallrat utan lov

78 inlägg 39690 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Storken  
#185432 När det gäller affärer och fruntimmer så är man sig själv.
Ingen som tackar en för att man är snäll! 😡
Man behöver inte va kompis med alla och definitivt inte när dom gör ett sånt övertramp!

Malwa
Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Hema  
#185435 Om du inte vill polisanmäla, rådfråga med en advokat?

Användarvisningsbild

Re: Skifte gallrat utan lov

Mäki  
#185438
Hema skrev:Om du inte vill polisanmäla, rådfråga med en advokat?


Före du rådfrågar en advokat skall du fråga dig själv om du är villig att dra det till rätten för om du blandar in en advokat som tar ca1400kr/timme så äter han snabbt upp det du kan vinna av motparten vid en överenskommelse men dra du det till rätten så betalar ju förlorande part kostnaden så då kan det vara värt det.

Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

volvo_buster  
#185440 Jag hade ringt mitt försäkringsbolag och rådfrågat!
Sen hade jag talat vid en oberoende besiktningsman och bett dem värdera området, efter detta hade jag skickat in dokumentation mm till berörda parter och bett dem lägga bud på det uppkomna SLARVET! Tiden de hade fått på sig säg max en vecka, sen efter det hade jag tagit ställning till hur jag skulle gå vidare.

Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185442 Kontakta det aktuella bolaget MEN diskutera inte med den aktuella virkesköparen. Gå så långt upp i hierarkin du orkar och hota med att dra in pressen.

Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Skogsbonnen  
#185447 Många bra førslag! Jag ska absolut ringa mitt førsækringsbolag på måndag och rådfråga! Ett riktigt bra och egentligen sjælvklart tips men som jag inte tænkt på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Skogsbonnen  
#185448 Dokumentation håller jag på med. Har tagit vældigt mycket bilder, mætt in alla kørvægar med GPS før att se antal meter væg och var de går så jag kan visa nær røtskadorna brøjar komma.
Jag ska æven rækna ut exakt hur stor areal de har rørt sig på genom att mæta in det berørda området med gps.
Jag ska rækna in alla skador på återstående træd och stælla upp kalkyler och berækningar på hur orationell, oekonomisk och onødig denna drift varit øver huvud taget.
Jag ska æven ta ænnu mer kort som visar hur hela området ser ut. Den enda delen av området som jag hade tænkt gallra om 5 år har de inte rørt vid denna gallring utan de har bara rørt sig inom det område som vantade på slutavverkning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skifte gallrat utan lov

machonisti  
#185453 Glöm inte att räkna ihop tiden du lägger ned på ärendet, inte bara timmarna i skogen utan all hantering av ärendet.

Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

volvo_buster  
#185462
Skogsbonnen skrev:Många bra førslag! Jag ska absolut ringa mitt førsækringsbolag på måndag och rådfråga! Ett riktigt bra och egentligen sjælvklart tips men som jag inte tænkt på.


Man brukar ha något i sin försäkring som kallas rättshjälp och det bör träda in här. Likaledes kan du ha ditt försäkringsbolag i ryggen vid eventuella skadeståndskrav, där dessa brukar kunna reda ut belopp och dylikt. Jag tror iallafall att jag hade gått tillväga på detta sättet! Sen ska du definitivt hålla koll på ALLA timmar som någon i tråden sa innan.

Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

anbacileus  
#185545 tråkig händelse och surt att man känner motpartnern.
men vad jag känner till så skall samtliga företag ha en egen försäkring som går in och hjälper vid misstag o dylikt.
har du en rörmockare i huset och gör ett arbete, 3 år senare har du vatten skada så går företagets försäkring in och täcker problemet.
samma skall vara i detta fallet, dom har röjt i annat fastighetsbruk utan tillåtelse vilket är precist som första kommentarerna egenmäktigt förfarande.

jag hade pratat med dom och förklarat tydligt att du inte har något emot dom men kommer polis anmäla händelsen så det kan gå till försäkringsbolagen korrekt.

nothing personal, just buisness.

Användarvisningsbild

Re: Skifte gallrat utan lov

Mäki  
#185567
anbacileus skrev:tråkig händelse och surt att man känner motpartnern.
men vad jag känner till så skall samtliga företag ha en egen försäkring som går in och hjälper vid misstag o dylikt.
har du en rörmockare i huset och gör ett arbete, 3 år senare har du vatten skada så går företagets försäkring in och täcker problemet.
samma skall vara i detta fallet, dom har röjt i annat fastighetsbruk utan tillåtelse vilket är precist som första kommentarerna egenmäktigt förfarande.

jag hade pratat med dom och förklarat tydligt att du inte har något emot dom men kommer polis anmäla händelsen så det kan gå till försäkringsbolagen korrekt.

nothing personal, just buisness.


Inte kommer företagets försäkring att täcka detta eftersom dom gallrat men vetskap om att dom varit på annans mark, den hade gällt om dom av misstag gått över rån.

Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185703 Om skogen beräknas angripas av röta före slutavverkningen pga. sönderkörda rötter, så kommer väl också den nya generationen angripas av röta? Om detta är ett faktum, så borde det väl vara bättre att avverka hela området omedelbart om Skogsstyrelsen kan gå med på det. Det bolag som kört sönder rötterna får ersätta skillnaden i volym och värde.

Bara en tanke.

Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Skogsbonnen  
#185731 Jag har funderat på en ersættning på ca 500000 alternativt 10ha mark før den skada som de åsamkat mig. Ær det en rimlig summa eller bør jag gå høgre?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185733 Nej, det är för högt. 10 ha är ju lika mycket som du fått genomkört, och 500000 är antagligen mer än vad den marken är värd.

På mig låter det orimligt högt.

Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Skogsbonnen  
#185734 Bra! 500000 ær inte mer æn marken ær værd men 10ha kan jag hålla med om ær lite mycket

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).