Skogsröjning

Utländska arbetslag och svenska röjentreprenörer

43 inlägg 18718 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18533 bidarag för röjnig ser inte jag som något posetivt.. det är ju bara att kolla på lantbruket.. ska du få bidraget så ska staten och eu ha massa saker att säga till om oxå, om hur du ska sköta din skog..lagsatiftning är ju ingen kul åtgärd det heller men något måste ju göras för att få fart på röjningen

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#18559 Jag vet att far sökte röjningsbidrag för några ha egen mark i slutet på 70 talet, men då var det ju inga direkt krav på att skogen skulle röjas efter tex "mallar/trädslagsval/ålder", osv.
Det viktigaste var "rätt och slätt", att det blev röjt, och då är det ju inga probs.
Däremot är vi ju nerlusade med byråkrater/pappersvändare och EU idag, så jag förstår till viss del din oro NiklasH20.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#19349 Hej,
Lite mer info delvis angående grundfrågan:

Polska arbetare jobbar för halva lönen:
http://www.sr.se/kronoberg/nyheter/arti ... el=1885855

Arbetskontraktet för densamma ovan:
http://www.sr.se/cgi-bin/kronoberg/nyhe ... el=1885859

Sveaskog skärpen kraven på entreprenörerna:
http://www.sveaskog.se/templates/PageExt____14079.aspx

Avatar Fallback
Tulles  
#19434 Tack administratören,
för lite ny ved att lägga på brasan: i Småland och Halland jobbar numera ett par tusen polacker i skogarna med plantering och röjning. Det började med Gudrun och har fortsatt sedan dess. Svenska löner, mm är helt satta ur spel, genom ett avancerat underentreprenörssystem. Att då försöka slå sig in som entreprenör och vilja jobba i skogen med manuellt arbete har varit en nästan dödfödd affärsidé. Bolagen heter JK Skog, Skogsvårdsbolaget mfl. De har hur många anställda som helst, men det är bara förmännen som är svenskar. Det måste vara dessa bolag som uppenbarligen plockar hem Södras anbudsupphandlingar. Är det någon som vet om att Södra skulle vara på väg att strama upp upphandlingarna och förbjuda det här underentreprenörssystemet, så som Sveaskog är på väg att göra?
Hur skall skogen i Sydsverige återerövras till svenska löner och arbetsförhållanden, så att det går att jobba där? Eller när tar polska arbetslag över även Mellansverige och Norrland?

PS. Polacker och litauer är duktiga och hårt arbetande människor, jag har själv jobbat tillsammans med dem. Men dels förtjänar de lika mycket betalt som jag för samma arbete, dels tar de brödet ur munnen på mig om de jobbar för 40 kr i timmen. När jag jobbar bredvid dem i handelsträgården är det lite apartheid över det hela.
Ni vet. Negrer för sig och vita för sig. Jag gör 100 och de gör 40. Samma jobb. Är det OK eller vad tycker ni, alla gråsossar därute :wink:

Mvh Tulles

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19463 Är det viktigt att hålla upp lönerna i skogen? Även för skogsägaren? Jag är inte säker på det.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#19484 Hej,
Nu händer det tydligen lite grejer ang SR-länkarna ovan:

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=4 ... handlingar

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#19485 Sveaskog uttalar sig i Radio Kronoberg gällande "slavkontrakten" för polsk arbetskraft.

http://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=1007262

http://www.sr.se/kronoberg/nyheter/arti ... el=1888969

Hög tid att de börjar få fason på det här, men ska jag vara riktigt ärlig så hade det nog lufsat på i samma hjulspår om inte Göran Persson tillträtt en befattning hos Svea.
Ni vet,,,,"liken i garderoben", som man brukar säga,,,, :wink:

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#19553 Nu verkar det tom bli frågan om att underentreprenörer/bemanningsföretag får ersätta underbetalda/utländska skogsarbetare retroaktivt,,,,

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1053778

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19557
Mangan skrev:Är det viktigt att hålla upp lönerna i skogen? Även för skogsägaren? Jag är inte säker på det.


Tveklöst ja!

Om lönen för en grupp sjunker markant och permanent, så drar det med sig andra grupper. Det leder på sikt till en lägre köpkraft och arbetslöshet, vilket i sig kan leda till reflation.

Kort sagt, det stör jämvikten i samhället.

Rätta mig om jag har fel.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19558 Lägre löner leder till arbetslöshet?

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19561 Ur en rent krass ekonomisk synvinkel, så förstår jag anledningen med att ta in polska arbetare för 60kr i timmen..Högre omsättning,lägre kostnader och så vidare..
Men rent etiskt och moraliskt känns det förkastligt..och vad blir nästa steg i så fall.?Ska vi få hit folk som jobbar helt gratis för lite mat..Då kan vi snart lägga ner allt.. :(
Mvh. Ulf

Användarvisningsbild
masterchief  
#19562 Anta att de får betalt 65kr i timmen.
De företag häruppe i Östergötland som håller på med utländsk arbetskraft debiterar ca 250kr i timmen till kund för röjning.
Snacka om marginal på de anställda
😡

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19569 Tja varför skulle skogen vara speciell mot allt annat.

Hur många av er bojkottar produkter som en gång har tillverkats i Sverige men flyttats utomlands bara för att arbetskraften är billigare?
Exempelvis ericssons mobiltelefoner osv

Hur många av er köper bara svenska råvara???
Osv osv

Tycker hela detta luktar dubbelmoral så det stänker om det.......

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19573
Defender skrev:Tja varför skulle skogen vara speciell mot allt annat.

Hur många av er bojkottar produkter som en gång har tillverkats i Sverige men flyttats utomlands bara för att arbetskraften är billigare?
Exempelvis ericssons mobiltelefoner osv

Hur många av er köper bara svenska råvara???
Osv osv

Tycker hela detta luktar dubbelmoral så det stänker om det.......

Må hända att det luktar dubbelmoral..Moral är ju något som alla "andra" ska ha..Själv är man ju bara "flexibel"..Med den dåliga lönsamhet som finns i skogen för entreprenörer med maskiner och övriga egna företagare, så kommer det inte att bli bättre för dom med den typen av konkurrans som vi pratar om här..Men det kanske bara är en naturlig ekonomisk utveckling som vi ska leva med..Så ni som är anställda eller är enmansföretagare..Räkna med att bli arbetslösa eller "konka"..
Den som lever får se..
Mvh. Ulf

Avatar Fallback
Tulles  
#19574 Hej defender, mangan mfl hedervärda gubbar: jag tycker ni missar lite i er argumentation. Jag håller med er om att det måste finnas konkurrens i skogen. Den som är billigast och bäst skall ro hem anbuden.
Men det uppstår ju problem när konkurrensen blir oschysst. Om vi skulle sätta det i system i Sverige att andra länder kunde flytta till Sverige för att arbeta på de ländernas villkor och löner kan vi lägga ner IT, byggnadsbranschen och skogsindustrin.
Om däremot duktiga polacker, indier och letter flyttar till Sverige och arbetar för svenska löneri i konkurrens med svenskar är det faktiskt helt OK. De kan vara bättre på att arbeta, ha bättre utbildning, kan vara brist på arbetskraft, osv. Ni förstår skillnaden? Schyssta konkurrensregler måste väl gälla i skogen också, att alla kan konkurrera på lika villkor?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).