Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ved & Timmerkörning med skoter

379 inlägg 236639 visningar 59 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184974
Nordstrem skrev:
totte skrev:Mycket intressant för maskinnostalgiker som jag. Har i o f s aldrig sysslat med skotrar men allt som har med gamla fina maskiner att höra gillas. Väldigt kul att se att du håller din i fint bruksskick!



Jag är med Maskin o traktor intreserad , Ser filmer på youtube allt från lingrävare till ånglok och så traktorer mm :wink: Skulle kunna tänka mig en grålle Bm buster med snöskopa eller nått sådant med . Har man maskin intresse så är väll risken / Chansen hög att man jobbat med dyligt och det har även hänt mig då . Nu är skotern lite av min egen skogsmaskin :wink: Och jag är nybörjare på detta med skotrar och kan jag så kan även du Totte skaffa skoter :wink: Rekomenderas !! Bra komplement ! För mig mera än ett komplement !

Denna filmen får man väll ändå säga passar denna tråden :grin:
Jag har även jag en sådan här hällsnäs lyft att ta till om det blir för tungt :mrgreen:




Upptäckte först effter jag postat detta att Totte är Moderator :shock: :mrgreen:


Det där är ju jag.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

totte  
#184977 Se där, mycket snyggt gjord film!

Sunilorblede: Trevliga bilder, mer sånt!

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184987 Jo, bra välgjord film och fina bilder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Nordstrem  
#185024 Jag är med Maskin o traktor intreserad , Ser filmer på youtube allt från lingrävare till ånglok och så traktorer mm :wink: Skulle kunna tänka mig en grålle Bm buster med snöskopa eller nått sådant med . Har man maskin intresse så är väll risken / Chansen hög att man jobbat med dyligt och det har även hänt mig då . Nu är skotern lite av min egen skogsmaskin :wink: Och jag är nybörjare på detta med skotrar och kan jag så kan även du Totte skaffa skoter :wink: Rekomenderas !! Bra komplement ! För mig mera än ett komplement !

Denna filmen får man väll ändå säga passar denna tråden :grin:
Jag har även jag en sådan här hällsnäs lyft att ta till om det blir för tungt :mrgreen:




Upptäckte först effter jag postat detta att Totte är Moderator :shock: :mrgreen:[/quote]

Det där är ju jag.[/quote]


Hoppas du inte trodde vi trott att det var någon annan i filmen :wink:

Bra film ! Tack för den ; ) Gör gärna mera .


Och Sunilorblede Tackar för dina trevliga bilder med :wink:



Själv har jag syrfält lite björk i våras som jag nu lägger upp i res och hoppas att det blir vinter och snö även denna vinter :smile: Förbereder lite lass alltså i mån om tid .

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185026 Lägger du ris underst i högarna så det går lättare att lasta i vinter?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Nordstrem  
#185420
Slurfi skrev:Lägger du ris underst i högarna så det går lättare att lasta i vinter?


Bra tipps ! Har försökt att nyttja stubbar och dyligt och få upp den från backen lite .
Får kompletera med ris i fortsättningen med !


Hittade en film till på Temat vedkörning med skoter 8)


Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

ulfgustav  
#185477 Har sett en del filmer här om ved och timmerkörning med skoter, oftast så visar filmerna att det körs på ojämna skoterspår. Vad jag lärt mig med åren är att preparering av spåren samt sladdning av spåren underlättar enormt samt skonar både skoter, doningar och förare. Har jag mycket att köra ut så brukar jag alltid avsluta dagen med att sladda spåret så att det återfrusit till dagen därpå

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185483 Jo det är sant, det krävs hyfsade spår om man inte ska sitta fast och lasta av mm.
Men det är åxå stor skillnad på vad man kör med, i senaste filmen kör de med en
av de minsta skotrarna på marknaden, då krävs mkt bra före och lätta lass.
Med lite planering så blir spåren mkt stabila, helst ska man köra och trampa redan
när det har kommit bara 30-40cm snö så man får en botten och sedan gärna skotta
ner snö i diken osv för att släta ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Nordstrem  
#185498 Urmysig skogsväg för veddragning med skoter och härligt lass :grin:

Synd filmen var så kort bara :cry:



Och effter som jag är ett fan av ockelbo snöskotrar så måste vi ju ta med denna lilla filmen med . 8)



Förlåt jag känner mig tjatig !! Men jag längtar effter snön nu och få ut och dra med skotern och försöker stilla bejäret med lite film :grin:

Kanske gör jag en egen film i vinter med :smile:

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

axwell  
#185499
Nordstrem skrev:Synd filmen var så kort bara :cry:



Ok, då får jag göra en lite längre film nu till vintern. Det mekaniska oljudet som hörs från draget är ett minne blott sedan jag övergick till kula/kulkoppling.
Dessutom ser jag att halvljuset inte fungerar, måste fixas.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185511 Javisst, mer film till folket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185512 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jypbtXP9F1M[/youtube]
Jag har kanske glömt att lägga upp min film i den här tråden men här är den iaf.
Skotern är en Polaris WideTrak LX 500 2t.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

axwell  
#185518
axwell skrev:Ok, då får jag göra en lite längre film nu till vintern.

Tror att det var vid samma tillfälle som klippet gjordes som detta hände.

En metallicblå Polaris passerade ca 50 meter från där jag lastade, efter 15 min kom den åter och fick då syn på mig "hej, var är jag, åt vilket håll ligger Härnösand, vill du ha hjälp med att komma upp ur lössnön till leden, osv"
Skotern hade ett helskönt ljud och såg ut att ha mycket power.
Ägaren menade att han aldrig skulle våga hänga någon timmerdoning bakom, lättmetallchassit skulle inte hålla för det.

Är alla Polaris lika veka, den såg ut som en 2-takt touringmaskin med stor motor (800??)?

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Nordstrem  
#185527 Ja axwell ska man dra ved så ska man nog ha en maskin gjord för det . En maskin med stålchassi . Så sa då alla till mig då jag letade skoter när jag beskrev mina användningsområden . Mina 43 hk räcker gått för mig då jag har lågväxel .
Fast bara dra fint så går det nog med alu chassi med ! Inget att rycka och slita med !!

Min Skoter är en fin ockelbo fighter från 1988 . Den tål att dra ved :wink:

Och angående din film . Ja gör gärna en längre :wink: Värst vad du lyxat till draget då föresten . För mig duger orginalet :lol:


Slurfi din film hade jag missat :surp:
Trevlig film du gjort !! Nu blev jag ännu mera skotersugen .
Så lycklig du ser ut på slutet :mrgreen:
Det är väll som man säger veden värmer många gånger även både hjärta och själ tydligen :lol:


Hoppas på snö snart :mrgreen:

Fast en mardröm skulle vara om det blev en grön vinter . Det har hänt här i dalarna förut 😡

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185528 Den enda Polaris som är lämplig för vedkörning är ju Widetrak, de andra är nöjesmaskiner
helt och hållet även om man ju kan hänga på en kälke och köra försiktigt med vad som helst.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).