Skördare

Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

31 inlägg 16380 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

Lill Junior  
#94179
dexter skrev:de va en kille i älvdalen, anders tror ja han heter. som övertala bräcke att göra en 3 radig harv. annars hade dom aldrig gjort de..

bara en lite notis så där hehe



De är han jag kör åt. :grin:
Han fick lägga ner mycke tid å energi till å övertala bräcke, dom hade ju satsat på 4 radiga harven som inte vart nån hit. Han är ju den enda som fortfarande kör med de aggregatet.

Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

grindugajunior  
#94181 otroligt smart ide, dock tycker jag det är ett dåligt aggrigat val på den, 350 har inget i slutavv. skogen att göra!

Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94201
grindugajunior skrev:otroligt smart ide, dock tycker jag det är ett dåligt aggrigat val på den, 350 har inget i slutavv. skogen att göra!


Det beror väl på vart i landet du ska slutavverka....

Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

grindugajunior  
#94203
Valmet 890 skrev:
grindugajunior skrev:otroligt smart ide, dock tycker jag det är ett dåligt aggrigat val på den, 350 har inget i slutavv. skogen att göra!


Det beror väl på vart i landet du ska slutavverka....


jo det är sant..

Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

valmet 3  
#98620
Valmet860 skrev:Det kan ju stämma att Sca äger aggregaten för att jag har hört att dom även köper reservdelar åt entreprenörer som inte har råd med det själva.


Va ja vet så äger inte något skogsbolag aggregaten wintax har.

Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

Coffab  
#185100 Nu är duax-maskinen ute igen!

http://www.ps.nu/auktion/fordon-entrepr ... junga-mfl/


Blev förvånad över att man bytte hela vagnen.
Lär väl ta ett tag å sadla om?
Eller är det nästintill lika fort gjort som på forestline?
Alltid kul å se såna här lösningar!

Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185189 Ett originellt bygge är det men den verkar inget bra att äga. Firman som har namnet på den nu har kursat och Wintax har inte direkt gått bra de senaste åren och säljer nu ut markberedningsgrejer: http://www.wintax.se/index.asp?id=26

Synd när det inte funkar för driftigt folk.

Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

wrytter  
#185219 Det där bygget är intressant. Är i samma sits som wintax, har en markberedare som skall markbereda emellan det att snön försvinner(mitten av maj) tills det att kyla eller snö säger ifrån (november). Månaderna där emellan vill man ju helst att maskinen skall snurra, så vi skotar virke med den. Kunden vill att vi skaffar en markberedare till som även kan skörda (kunden är insnöad på en skördare). Var inne på att bygga en markberedare på en 1470 D eller E men som tur slapp jag iår, skördarna är svårt att få att fungera som dragare(låga genemot skotaren, dålig sikt, ej lika lämpad som dagare som en skotare frånsett att motor, pumpar och kylare är bättre på skördaren).
Har börjat sneglat mot en ny 1910e som dragare med 3 radig harv, och sedan på vintern skörda med den. JD är nog inte främmande för att göra ett specialbygge, t.ex kortare vagn med 1270ins kran och ett H414 ute i spetsen. Dock än bara i idestadiet men lovar bilder ifall det blir av, haha :)

Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

wrytter  
#185221 Såg annonsen på deras maskin, och helskotta vad den såg ut.. Verkar som flertal entreprenörer inte vet hur en sop eller dammsugare ser ut, eller vatten och ajax så man iaf kan tvätta ur hytten emellan åt.. Alla gör väl som man själv vill men det är ju förarens arbetsplats och sitta i en såndär arbetsmiljö, fyfan..

Användarvisningsbild

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

finskpinne  
#185240 Skulle det inte va en idé att göra en markberedare av en Ponsse Ergo? Den har ju bra sikt även om du kör åt "fel håll". Eller en Bear?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185248 Det enklaste vore väl en Dual om man klarar sig med mopedprestandan som skördare och den snålt tilltagna markfrigången som mbdragare

Användarvisningsbild

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185249 Tror en 8wd ergo skulle va ganska lämplig finns ju en hel del såna ute åå marknaden oxå eller varför inte en äldre skördare som är i bra skick som man har råd att ställa sommartid?? Finns ju gott om slutavverkare på på beg marknaden

Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185301 Ska man ha en "kombimarkberedare" så ska det va gjort precis som Wintax gjorde,dvs man ska ha 2 separata vagnar och då bara byta framdel.
Harven ska sitta fast ordentligt i bakvagnen.
Är ett sabla skruvande om man använder samma bakvagn,sen ska kran väck och uschdå...
Och det ska göras2 ggr/år

Vi gjorde så nåt år med en Master som vi hade som skotare vintertid,men aldrig igen :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

snubblaren  
#185353 Var ju riktigt feta hjul på skördardelen :P

Användarvisningsbild

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

Kse  
#185366
finskpinne skrev:Skulle det inte va en idé att göra en markberedare av en Ponsse Ergo? Den har ju bra sikt även om du kör åt "fel håll". Eller en Bear?

Har oxå funderat på det, kör ju en gammal skördare som markberedare nu.
Kanske min Hs16 får vandra samma väg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).