Skotare

Sampo skotare

26 inlägg 17587 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sampo skotare

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184958 En till dålig...
IMG_2237.JPG

   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Sampo skotare

machonisti  
#184964 Vad tycker ni, är det någon fördel med den höga hytten. Sitter man verkligen högt och finns fördel med detta. Någon som prövat i skogen eller endast på ett mässområde.

Finns fördel med att sitta högt vid lastning i gallring. Ofta ser man ju väldigt dåligt var bankarna slutar vid lastning av de sista griparna åtminstone gäller det mig.

På ytor svänger man maskin lite grann och placerar virket så att det inte ramlar av, den möjligheten brukar inte finnas i gallringar.

Åsikter!!

Användarvisningsbild

Re: Sampo skotare

Smålandshuggarn  
#184972 Kanske finns nå slags insteg i midjan!? Sitter man bakåt hela tiden lr går stolen o snurra? Ser mest trångt o jävligt ut i hytten

Användarvisningsbild

Re: Sampo skotare

Mäki  
#184973 Hela iden med att Sampo kommer med en skotare som inte på något vis är revolutionerande tycker jag är dö fött redan innan dom börjat sälja den.

Åtminstone skulle det behövt vara snurrhytt på den.

Sedan skulle den kanske varit extra smidig på något vis och lätt för att passa in i konceptet med deras 1046 men nu är det ju "bara" en vanlig gammaldags skotare.

Avatar Fallback

Re: Sampo skotare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184983
Jesper skrev:Den var ju lätt i alla fall, inte alla skotare som är det nuförtiuden...11 ton vikt och lastar 10 ton är ju riktigt bra.


Det beror på hur många gånger det går att lasta tio ton på den innan den rasar isär.

Avatar Fallback

Re: Sampo skotare

valmet862  
#184990 Var en som fråga av representanten på metko om det är snurrhytt på den,när han svara höll jag på o skratta ihjäl mig :lol: Han sa ju förstås "nej men stolen är svängbar" :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Sampo skotare

rocky  
#185016 BIOFOREST grejen bredvid skärmen är den till vågen? Eller såg det bara så ut att det var våg på den?

Användarvisningsbild

Re: Sampo skotare

Mäki  
#185031 Jo det är det för zoomar man in den så står det Tamtron på den.
I Finland skall alla skotare som har att göra med energivirke och kör för något bolag ha våg.

Avatar Fallback

Re: Sampo skotare

Micke GJ  
#185041
rocky skrev:Ingen som har bild från insidan hytten?

har ett par bilder som kommer inom kort, tycker det är kul att höra alla kommentarer om en maskin som inte har varit i drift ännu, maskinen som finns är en prototyp som ska till skogen för första gången efter mässan.
det finns alltid en massa att önska och det kommer säkert till en del förändringar under test tiden. grund ide'n med bygget var att göra en maskin som inte väger mer än den lastar och de lyckades nästan.

Avatar Fallback

Re: Sampo skotare

valmet862  
#185052 dom har ju under flera års tid testat o byggt,var ju meningen att dom skulle presentera den på metko 2010 men allt va inte riktigt under kontroll då....tyvärr e de ju så att en maskin som är väldigt lätt som denhär sampon inte håller i längden för påfrestningar. Annars tyckte jag den nya designen på skördaren inte alls såg bra,den gamla är betydligt bättre designad

Användarvisningsbild

Re: Sampo skotare

Mannfolk  
#252435 Väl samma usla konsept som finnarna har på Tröskorna.

Siellä missä sorsat ui sampo pui :)

Där ankorna simmar tröskar man med sampo :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).