Bioenergi

oseriösa Danskar verksamma i skåne

19 inlägg 8997 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

oseriösa Danskar verksamma i skåne

vedhandlaren  
#184757 där förekommer oseriösa danskar i skåne!!!

dom köper ved i skåne troligt vis för export till DK alltså utan moms och säljer det inkl moms utan giltigt moms nr

snacka om oseriöst



   TS
Avatar Fallback

Re: oseriösa Danskar verksamma i skåne

Tosca  
#184782 Ska man begära moms nr (VAT) innan man säljer utan moms på det sättet?
Riskerar man att få betala in momsen själv till skatteverket annars?

Användarvisningsbild

Re: oseriösa Danskar verksamma i skåne

Vedproducent  
#184785 Vet inte alls hur det fungerar i Danmark jämfört med i Norge. Så hjälp mig att få veta det ni som kan det!

Till Norge ska ju fakturan skrivas exkl moms och sen sändas till Kgh customs. Har inte köparen betalt in norska momsen när lastbilen kommer blir det tvärstopp vid gränsen. Så då är det betala kontant eller vända om som gäller.

Avatar Fallback

Re: oseriösa Danskar verksamma i skåne

Si63  
#184792
vedhandlaren skrev:där förekommer oseriösa danskar i skåne!!!

dom köper ved i skåne troligt vis för export till DK alltså utan moms och säljer det inkl moms utan giltigt moms nr

snacka om oseriöst



Hur vet du att dom säljer inkl moms när du inte vet vart dom säljer?

Avatar Fallback

Re: oseriösa Danskar verksamma i skåne

Henrik Petersen  
#184851 Hej!

Om jag har uppfattat det rätt, ska man göra såhär. Sälger skriver en exportfaktura som ska innehålla alla uppgifter om kunden incl. dansk momsnr. köparan i Danmark inbetalar inte momsen utan redoviser den i särskilt momsfrit konto i bokföringen. När dom sen sälger videra är det ju dansk moms som vanligt som gäller.
Vad det än är som gör just dom här danskerna oseriösa vet jag inte, men handlar dom utan momsnr så blir skillnaden 0 då momsen endå inte ska inbetalas. Altså inget dom blir rika på.
Men hur vet du med säkerhet att dom inte har momsnr.??

Henrik

Avatar Fallback

Re: oseriösa Danskar verksamma i skåne

vedhandlaren  
#184861 Jagvill inte nämna för mycket. Men dom har varit i kontakt med mig och därför vet jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: oseriösa Danskar verksamma i skåne

Si63  
#184870
vedhandlaren skrev:Jagvill inte nämna för mycket. Men dom har varit i kontakt med mig och därför vet jag.

:wink:

Vad vill du med detta ?
Svartmåla danska vedförsäljare?

Avatar Fallback

Re: oseriösa Danskar verksamma i skåne

vedhandlaren  
#184872
Sinkro63 skrev:
vedhandlaren skrev:Jagvill inte nämna för mycket. Men dom har varit i kontakt med mig och därför vet jag.

:wink:

Vad vill du med detta ?
Svartmåla danska vedförsäljare?


Absolut inte! Jag säljer mycket till Danmark själv och har gjort i flera år.men i alla branscher fins där dom som är oseriösa. Detta var ett tips som kan vara bra för andra vedhandlare försatt inte råka illa ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: oseriösa Danskar verksamma i skåne

Herr Krånglin  
#184880 Hela den här tråden är ett stort hittepå.
Seriöst och Danskar har alldrig någonsin hört ihop.
Kommer inte heller någonsin göra det .

Det enda den ön har producerat som är bra/seriöst är CARLSBERG och VOLBEAT.

Och nej jag skämtar inte X(

Avatar Fallback

Re: oseriösa Danskar verksamma i skåne

Henrik Petersen  
#184900 Men hallå!! Danmark är väl ingen ö eller????. Om du inte skämter så är du ju for faen dum på rigtigt!
ps. jag skämter inte heller =)) 👎
pss. Vad är VOLBEAT

Henrik
invandrat från DK 2006

Användarvisningsbild

Re: oseriösa Danskar verksamma i skåne

machonisti  
#184929 Carlsberg och tuborg samt lego är ju riktigt seriöst som jag ser det. Vad gäller den där volbiten lämnar jag över till metallarna.

Avatar Fallback

Re: oseriösa Danskar verksamma i skåne

Herr Krånglin  
#184944
machonisti skrev:Carlsberg och tuborg samt lego är ju riktigt seriöst som jag ser det. Vad gäller den där volbiten lämnar jag över till metallarna.


OJ glömde lego :-$

Får göra en "pudel" som politikerna och ta tillbaka allt :grin:

Danmark Herr krånglin 1-0 .

En en gång kunde Dansken sko sig :grin:

Avatar Fallback

Re: oseriösa Danskar verksamma i skåne

Si63  
#184961
vedhandlaren skrev:
Sinkro63 skrev:
vedhandlaren skrev:Jagvill inte nämna för mycket. Men dom har varit i kontakt med mig och därför vet jag.

:wink:

Vad vill du med detta ?
Svartmåla danska vedförsäljare?


Absolut inte! Jag säljer mycket till Danmark själv och har gjort i flera år.men i alla branscher fins där dom som är oseriösa. Detta var ett tips som kan vara bra för andra vedhandlare försatt inte råka illa ut.



Men detta är ju lite som:
"JAG VILL VARNA FÖR SMÅLÄNNINGAR, MEN JAG SÄGER INGET MER"

Vad säger det? Förutom att man pekare ut en grupp.

Avatar Fallback

Re: oseriösa Danskar verksamma i skåne

Boarpan  
#184966 Ja håller er borta från smålänningarna är själv en sådan och snål och vresig är jag;)

Avatar Fallback

Re: oseriösa Danskar verksamma i skåne

Nablus  
#185010
Vedproducent skrev:Vet inte alls hur det fungerar i Danmark jämfört med i Norge. Så hjälp mig att få veta det ni som kan det!

Till Norge ska ju fakturan skrivas exkl moms och sen sändas till Kgh customs. Har inte köparen betalt in norska momsen när lastbilen kommer blir det tvärstopp vid gränsen. Så då är det betala kontant eller vända om som gäller.


Har man tollkreditt kan man passere og få regning fra tollen i posten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).