Motorsåg och handhållet

Röjsågsklinga ok på gräsröjare?

24 inlägg 25629 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjsågsklinga ok på gräsröjare?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184691 Förra sommaren hade jag en fundering på att köpa en kraftfull gräsröjare då det fanns flera hektar slåtteräng som skulle slås. Jag stegade in hos en Husqvarnahandlare och torrkörde lite på golvet med en demomaskin, det verkade bra.
Försäljaren stegade fram och redan innan han ens sagt något så kände jag att jag skulle vara rätt lättövertalad.
Jag talade om att jag skulle slå gräs och att jag hade en rätt lite körd 252RX (skogsröjsåg), jag ville veta om det var stor skillnad att slå gräs med en gräsröjare (som b.la har längre riggrör, annan placering av styret och annan vinkel på vinkelväxeln)

Försäljaren svarade: "-Nej det kommer inte göra så stor skillnad, eftersom du inte är speciellt lång (170 cm) så räcker du ner bra till marken ändå med 252:an"

Han övertalade mig alltså att jag inte behövde köpa någon gräsröjare, jag tröstköpte ett visirkit med radiolurar. :???:

Jag började slå med 252:an och gräsklinga och tyckte det gick skapligt bra, men så övertalade uppdragsgivaren mig att prova en gräsröjare för att se skillnaden.
Skillnaden var enorm:
1. Trots min korta lekamen så var det svårt att bekvämt nå ner till marken med 252:an, med gräsröjare slog man både bredare och mer rakryggat.
2. P.g.a 252:ans vinkelväxel så blev den slagna gräsytan taggig efter sveprörelsen.
3. Det upplevdes som att 252:an lätt tokvarvade om det var tunnt med gräs, man fick som hålla igen med gasen för att undvika detta, gräsröjaren verkade inställd så att den gick lite orent på topp för att undvika tokvarv.
4. Vinkeln på vinkelväxeln gjorde att gräsröjaren bättre smet under stängseltråd utan att riva tag och klippa av denna.
5. Bekvämt med pekfingergas istället för tumgas.

Efter detta första test har jag slagit ca 120 timmar med gräsröjare och funderar på om jag skulle ta och besöka en annan försäljare som inte bara pratar strunt. :roll:

Nu i sommar lånade jag hem gräsröjaren med treuddad slyklinga för att röja lite hemomkring, jag började slå gräs, men så drog det iväg.
Jag slog ormbunkar, jag slog hallonsnår, jag slog ett och tvååriga slyuppslag, jag slog vägkant, jag körde i gammal stängseltråd utan att behöva fila klingan, allt gick jättebra.

Detta var en jäkla lång bakgrund, nu frågan jag tänkte ställa.

Är det någon som testat att köra lättare röjning (med sågklinga) i t.ex beteshagar och liknande med en R-modell (efter Husqvarnas nuvarande nomenklatur)?
Jag tycker mig se stora fördelar, eller finns någon direkt nackdel med att göra så?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsågsklinga ok på gräsröjare?

totte  
#184711 Har en 125R, 90-talare, den kör jag ofta klinga på och det går alldeles utmärkt till klenröjning, går att klara enstaka lite större också. Förutsättningen är att klingan är riktigt vass.

Avatar Fallback

Re: Röjsågsklinga ok på gräsröjare?

axwell  
#184719 Jag en Husq. 235R/Cat från tidigt -90tal, 36 cc, 1,3 kW(1,8 hp).

Det ingick trådhuvud med 2,4 mm tråd (använder nu 2,7), 300 mm tretandad sly/gräs, 200 mm sågklinga + en sele med snabbutlösnig av medelmåttig klass. Styret kan vikas längs riggen till trp. läge.
Den har fungerat utan problem, har bara bytt kuddarna som dämpar vibrationerna från riggröret.
Klarar lätt de uppgifter som den fått men är inte så smidig i tät skog pga den långa riggen
Tanken har en mer utsatt placering (bak) än röjsågarnas.

Avatar Fallback

Re: Röjsågsklinga ok på gräsröjare?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184741 Tänkte på t.ex 555rxt som väl till stora delar är likadan som fxt, den jag kört hette nog 355r men ser precis ut som 555.

Någon borde ha provat tycker jag, antar att vinkelväxel och liknande är lika hållbara.
Just röjning runt och under stängsel tyckte jag var gick mycket bättre med klingan plattare mot marken.
Sedan i sådan röjning som är tät, grov, eller bäggedera så är det säkert ingen fördel med långt riggrör o.s.v.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsågsklinga ok på gräsröjare?

Svahn  
#184752 grässågarna har en annan vinkelväxel och den tycker inte om att köras med klinga i riktiga skogsröjningar. för då är det stor risk att vinkelväxeln går åt!
köpte mig precis en 555 grässåg, och dom rekomenderade mig INTE att köra den med vanlig scarlett eller maxi klinga. men det är klart lite små pinnar går säkert :)

Avatar Fallback

Re: Röjsågsklinga ok på gräsröjare?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184773 Intressant, det trodde jag inte. Jag tänkte mer utifall motorer och varvtal skiljde.

Handlaren avrådde alltså? Antar att du menade:
"rekommenderade mig att INTE köra den med..." ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsågsklinga ok på gräsröjare?

Brumsten  
#184791 Hej, det är alltid lika roligt att gå in på detta forum och läsa om alla inlägg och frågeställningar. När det gäller skillnaden mellan en skogsröjare och en gräsröjare så är det i första hand längden på riggröret och styrets utformning samt en lite annan vinkel på utgående axel på vinkelväxeln., det är även ett högre torn mellan riggrör och styrets infästning. När det gäller vinkelväxeln så är det ingen skillnad på kvaliteten.
Det är däremot en stor skillnad på ergonomin mellan de båda maskintyperna.
Vid skogsröjning jobbar man med att såga med dragande eller skjutande klinga, man sticker klingan mot stammen. Vinkeln på klingan gör att man med olika angrepp kan fä stammarna att falla dit man vill. Man jobbar med korta armrörelser.
Vid gräsröjning däremot så är det svepande rörelser som gäller, därav skillnaden på styrets utformning samt höjden över riggröret. Och som alltid vid körning med röjsågar så är det
viktigt att jobba ned gasreglaget hela tiden, på vid ansättning och av vid omtag.
Kolven behöver den kylning som sker vid gaspådrag för att undvika onödiga skärskador.

Avatar Fallback

Re: Röjsågsklinga ok på gräsröjare?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184818 Det mesta av detta var jag medveten om, men positivt att du skriver att vinkelväxlarna är lika hållbara.

Just de skillnader du räknar upp tycker jag man skulle kunna ha stor fördel av vid lätt röjning i t.ex betes och ängsmarker. Man når bättre under stängsel, man når bättre ner i diken och upp i slänter.
Även så når man ju aningen bredare och i.o.m det nog kan gå rakare och färre stråk än med skogsröjare.
Jag menar inte att utföra något som det minsta liknar skogsröjning medelst gräsröjare, skogsröjsåg har jag som sagt redan.

Låter det helt tokigt, eller vad var det roliga med frågeställningen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsågsklinga ok på gräsröjare?

ejgum  
#184827 Står i begrepp att köpa en röjsåg av modell STIHL FS 130, användningsområdet är gräsröjnining runt uthus, vägkanter och staket. Med det som står skrivet i denna tråd som grund skulle det då vara bättre att satsa på en FS 87 som är en utpräglea gräsröjare?

Användarvisningsbild

Re: Röjsågsklinga ok på gräsröjare?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184828
Svahn skrev:grässågarna har en annan vinkelväxel och den tycker inte om att köras med klinga i riktiga skogsröjningar. för då är det stor risk att vinkelväxeln går åt!
köpte mig precis en 555 grässåg, och dom rekomenderade mig INTE att köra den med vanlig scarlett eller maxi klinga. men det är klart lite små pinnar går säkert :)


det är skitprat! det är samma kvalitet på växeln på gräs och skogsröjarna! ...det som skiljer är vinkeln på växeln och längden på riggröret!.....sen är det pekfingergas på husqvarnas gräsröjare av någon anledning? :roll: ....förklara gärna varför det är så nån som kan!? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Röjsågsklinga ok på gräsröjare?

totte  
#184831
D Brown skrev:Det mesta av detta var jag medveten om, men positivt att du skriver att vinkelväxlarna är lika hållbara.

Just de skillnader du räknar upp tycker jag man skulle kunna ha stor fördel av vid lätt röjning i t.ex betes och ängsmarker. Man når bättre under stängsel, man når bättre ner i diken och upp i slänter.
Även så når man ju aningen bredare och i.o.m det nog kan gå rakare och färre stråk än med skogsröjare.
Jag menar inte att utföra något som det minsta liknar skogsröjning medelst gräsröjare, skogsröjsåg har jag som sagt redan.

Låter det helt tokigt, eller vad var det roliga med frågeställningen?


Nej det är inte ett dugg tokigt, har man lätt röjning, särskilt när man vill röja korta stubbar så är en gräsröjare förmodligen bättre. Håller helt med Huggarn, det där med vinkelväxeln är skitsnack, så skall det låta i försäljarorganisationen gissar jag, så dom som har en gräsröjare skall köpa en röjsåg också.

Avatar Fallback

Re: Röjsågsklinga ok på gräsröjare?

Nonkan  
#184845
ejgum skrev:Står i begrepp att köpa en röjsåg av modell STIHL FS 130, användningsområdet är gräsröjnining runt uthus, vägkanter och staket. Med det som står skrivet i denna tråd som grund skulle det då vara bättre att satsa på en FS 87 som är en utpräglea gräsröjare?


De maskinerna har samma rigg och växel så det gör ingen skillnad. FS87 saknar vingmuttern till styret och har en lite svagare motor. FS87 levereras endast med trimmerhuvud, så den är ganska billig. FS130 är mer komplett utrustad och den jag tycker är mest prisvärd om du vill ha en gräsmaskin du även kan ta mindre sly (ca 5 cm i diameter) med.

Avatar Fallback

Re: Röjsågsklinga ok på gräsröjare?

ejgum  
#184855 De maskinerna har samma rigg och växel så det gör ingen skillnad. FS87 saknar vingmuttern till styret och har en lite svagare motor. FS87 levereras endast med trimmerhuvud, så den är ganska billig. FS130 är mer komplett utrustad och den jag tycker är mest prisvärd om du vill ha en gräsmaskin du även kan ta mindre sly (ca 5 cm i diameter) med.[/quote]


Tack för hjälpen, prisskillnaden är ca 1200 kr så det får bli en FS130, då har jag grejer så jag i framtiden kan börja röja i skogen.

Avatar Fallback

Re: Röjsågsklinga ok på gräsröjare?

Brumsten  
#185480 Hej alla, anledningen till att Hva har tumgas på skogsröjarna är att man har mer muskelgrupper i tummen än i pekfingret, det gör att man orkar mera. När det gäller skogsröjning är en tvåtaktare att föredra. Den har bättre acceleration och orkar mera. FS 130 har dessutom problem med ventilsystemet har jag hört från en som anväder den som grästrimmer.

Avatar Fallback

Re: Röjsågsklinga ok på gräsröjare?

Nonkan  
#185494
Brumsten skrev:Hej alla, anledningen till att Hva har tumgas på skogsröjarna är att man har mer muskelgrupper i tummen än i pekfingret, det gör att man orkar mera. När det gäller skogsröjning är en tvåtaktare att föredra. Den har bättre acceleration och orkar mera. FS 130 har dessutom problem med ventilsystemet har jag hört från en som anväder den som grästrimmer.


Fingergas är bra vid gräsröjning då det är lätt att hålla ett jämnt och bra tryck med fingrarna. Tummen är mer av/på, men starkare.

Kanske skulle korrigera ditt inlägg till att din bekants FS130 har strulat med ventilerna, det är knappast ett generellt problem. Däremot ska ventilerna justeras regelbundet (efter ca 150 timmars drift), men det är ju inget konstigt eller onormalt.

Modellen kom 2004 och den enda förändringen är att man gjorde om ventilerna 2005 (teknisk info 2005.54), men sett i ljuset av konkurrenternas kluddande med många servicemeddelanden så är det ganska enkla grejer Stihl ändrat, störst förändring gällde väl tanklocken p.g.a. nåt i USA. Sedan var det en tillverkningsmiss för några år sen med havererade motorer som följd, men de som drabbades fick nya shortblock på garantin, inte heller något spektakulärt, och inte så omfattande vad jag vet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).