ons 29 aug 2012, 22:16#184666
Min far hade en David Brown 995 med en Simson-kran på taket när jag var liten. Minns jag körde kranen några få gånger men med stor förundran då.
Stora nackdelen förutom räckvidden var att det var kedjedrift till vridhuset, där länkarna ibland gick av/itu. Man fick ju alltid med sig kranen då den satt på taket men den lilla traktorn var vinglig med en kran på taket. Kranen var ju så liten så man fick inte så stor räckvidd och vridhuset kommer högt upp på takmontage och en del av kranens längd gick åt att bara "nå ner " till marken.
Det jag tänkte på när jag såg bilderna var; hur komplicerad konstruktion hade det blivit på stativet om man hade försökt att låta stativ-pelarna ligga utför hytt-pelarna för att få bättre sikt?
Hur nära kommer framhjulet vid fullt styrutslag mot sned-strävan/ grenavvisaren?
Är det någon upphängning för slangarna eller winsch eller vad är det för stag som pekar bakåt på takbryggan?
Angående genomföringen av kardanaxeln;
ser att det är trångt men funderar kring ett kraftigt rör som man trär kardanen igenom så ifall ett knutkors går sönder kanske röret skyddar kylaren...
Blir det samma moheda-vagn efter som innan?
Lycka till Gnisten, men jag vet att du löser detta.