fre 29 mar 2013, 10:58#219098
Nonkan skrev:Det kan vara samma sak som händer med vissa Stihl FS490. Ibland är det beläggningar kvar i förgasaren från tillverkningen som Aspen inte får bort vilket gör att sågen går som en påse skit. Det brukar ordna sig genom att man kör första tanken på handelsbensin, efter det är det inga problem med Aspen.
Kanalerna i dagens förgasare är väldigt små, så minsta skit sätter igen direkt. Det är även ett vanligt problem med Hondas förgasare, men där är det tvärt om, handelsbensinen lämnar beläggningar om maskinen stått länge (vinterförvaring) medan Aspen är lugna puckar.
Vi tankar ju alltid upp och provkör det vi säljer, och vissa maskiner startar vi alltid med handelsbensin av just den här anledningen. De som är på listan just nu är Stihl FS490, FS38, MS201, Husqvarna 122 C & LD och nu hamnar nog 545 där också.
År det därför som min 490 tvekar lite vid gaspådrag med stillastående klinga?
Dessutom vill den tjuvstanna lite ibland..
Har kört med Aspen från leverans.
Det går ju inte att skruva på den förgasaren så jag har levt med bekymmret.
Man kanske ska hälla i en tank med mack-soppa, köra en återställning av förgasaren, tanka ånyo med Aspen för att sedan göra en återställning till.
Sen kanske den går som den ska?
Sen kanske man har en aning högt ställda förväntningar då man vill ha samma vrid och rapphet som i 346:an...
Med andra ord, det är kanske skit som håller i handtagen
Den siste på Jorden som svälter ihjäl är skogsägaren
Stolt ägare till en Belarus 920 Syncro, Patu 9T med 203T, Niab 5-15B,Hsqv 550XPG TrioBrake, Hsqv 346XPG New Edition TrioBrake, Hsqv 339XPx2, Stihl FS460C-MK, Hsqv 250RX, Husq 242XP och en Dolmar;)