Vedmaskiner, flishuggar

Kellfri vedklipp

46 inlägg 41778 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kellfri vedklipp

snuffis  
#184437 Tjenare!

Tänkte införskaffa mej en vedklipp till våren och ta hand om veden med, jag kapar och klyver ca 15m3/år med motorsåg och en julaklyv i nuläget, men de klippar jag har tittat på är Kellfri kk200 ,

och denna

http://www.blocket.se/vasterbotten/Vedk ... m?ca=8&w=3

och en bonnet

http://www.blocket.se/ostergotland/Vedk ... m?ca=8&w=3

Vilken av dessa tror ni mest på ?

/S



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

marcus_ford 3600  
#184440 Ingen av dom. Har haft klipp och jag tycker det är värdelöst.
Titta i min tråd så länkar jag till en vedkombi som ochså är billigare

Användarvisningsbild

Re: Kellfri vedklipp

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184442 Har du en bra motorsåg och stockbord osv, så kanske du får bäst värde för pengarna om
du köper en riktigt snabb och kraftig vedklyv, gärna med 6-dels klyv vid behov.
15m³ är ändå rätt så hanterbara mängder med motorsåg.
Stockbord och transportör gör nog den största arbetsbesparingen sett till investeringen
men jag har inget emot klipp, de har fördelar de åxå, vi har vår gamla kvar ännu.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

snuffis  
#184443 Okej, ja den vedkombin verkar inte så dum, men jag är lite inne på klipparna. motorsågen är en hva 359.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kellfri vedklipp

totte  
#184444 Alla du har kollat är Kina-grejor, skulle inte köpa nån av dom obesett. Kan mycket väl fungera bra, men skulle jag köpa en så skulle jag vilja se den ordentligt i verkliga livet och kolla svetsar och allmän kvalitet, helst få se den i drift också.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

snuffis  
#184446 Okej, men det har jag tänkt att om jag ska skicka efter en klipp så ska jag försöka åka och titta och undersöka saken för det r ju ändå lite pengar det handlar om, man vill ju inte ångra sej på en gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

elis  
#184450 Först - det finns redan trådar så det räcker och blir över om kinagrejor, att gå med förstoringsglas lönar sig inte då de i de flesta fall ser bra ut vad gäller svetsar o dyl.

Med detta sagt... av de du tittat på anser jag Kellfri vara den sämsta då deras amatörkonstruktörer har varit in och plitat till egna och (ändå) billigare lösningar. Bonnet, som jag har en gammal en, och den andra ser likadana ut och det som kan avgöra till den enes fördel skulle då vara om det finns skillnader i motorstyrka, pumpkapacitet e dyl.

Jag tycker klipp är toppen. Dels för att jag är astmatiker och inte gärna står vid en klinga lr kedjesåg. Dels så går det alldeles lagomt fort, lägger virket på skol som ligger mot rullbanan så det är bara att rulla på en bit i taget lr en "hög" om det är smått. Och tyst går det.
Jag har svetsat på lite xtra järn på klyvsidorna så de spräcker bättre. Jag har flyttat reglaget så jag slipper få värk i nacken och jag har en förlängd rullbana så att långveden kan hanteras. Klipper upp till strax över 20 cm och resten tar jag med m-såg och en separat hemmatillverkad klyv som jag kör på samma hydraulik.
Fungerar bra och reservdelsmässigt lr materialmässigt finns absolut inget att klaga på. Jag har bytt 2 slangar då jag gjorde om och satte snabbkopplingar på den, för att kunna koppla in den andra klyven. Returslangen är lite sprucken men det är säkert minst fem år sedan jag började "fundera" på att byta den.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

marcus_ford 3600  
#184523 Varför betala 8-9 tusen mer för en klipp?.
Jag har kört mycket med båda och visst, har du ved som är 2-4 centimeter i omkkrets så köp vedklipp för då går det fort! men annars NEJ! det bästa med min vedkombi är att jag kan kubba med motorsåg och sen slänga då slipper man ha två klyvar

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

elis  
#184527 Vilken tråd menar du? Vad har du för maskin och vad kostar den?
Att jag har en extra klyv beror bara på att jag från början var med på en vanlig vedkap och behövde en klyv. Sedan har väl alla maskiner ett maxmått, jag tror klippen ligger på 30-35 cm men för att spara på den så klipper jag inte mer än 25 cm.
Dessutom försöker jag att i första hand ta ved innan den blivit för grov, bara tungt och jäkligt att hålla på med. Min "normaldia" ligger nog mellan 10-25 cm och det går hur bra som helst att klippa.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

marcus_ford 3600  
#184529 Bygga egen inmatning på hemmabyggd vedma

kLIPPAR FUNGERAR BRA, DET GÖR DET. MEN DÅ SKA DEN VA REJÄLT BYGGD OCH gå fort i hydrauliken.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

marcus_ford 3600  
#184722 hur gick det med köpet?

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

snuffis  
#184805 Det har inte hänt så mycket förutom att jag har strukit kellfri från listan, funderar på bonnet eller kanske en begagnad klyv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

snuffis  
#185909 Kan informera att det blev en PW-Klipp istället :) fick den levererad för två timmar sen

   TS
Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

Blivande snickare  
#185910 Grattis :smile:

Användarvisningsbild

Re: Kellfri vedklipp

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185911 Det gör inget om det presenteras en bild på PW-klippen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).