Skogsröjning

Röjsåg Husqvarna 555 problem?

13 inlägg 12338 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjsåg Husqvarna 555 problem?

Aeor  
#182949 Hej skogsforum!

jag undrar om ni testat den nya Husqvarna 555? fungerar den bra eller har den samma problem som föregångaren 355?. använder just nu en husqvarna 345a som börjar bli riktigt sliten

mvh



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjsåg

MG:s  
#183020 Jag har bara provat 545 fxt och den gick bra, har idag 345 fxt men jag upplevde att det var något bättre bottendrag på 545:an.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183023 Jag har inte själv någon 555 men tyvärr en 355 med allt vad det innebär, men det jag kan se på verkstan så verkar 555 vara ljusår bättre, kan inte komma på något specifikt fel på dem.
Har du en 345 nu så kanske 545 kan vara ett alternativ?
De går riktigt bra när de väl är inkörda och justerade, vissa har varit svåra att få till så att gassvaret blir bra men jag tror att det finns en ny förgasare till dem som råder bot på det.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

Johanm  
#183063 Hej. Jag köpte en 555:a i mars (tror jag det va), ganska ny är den iallafall. Den började strula relativt fort och det visade sig att det var nått vajsing med förgasaren. Så den byttes. Efter det har den gått riktigt bra fram till förra veckan då den började strula igen, den varvade inte fullt och gick "bluddrigt"! Jaha, då är det väll förgasaren som strular igen... Så jag lämnade in sågen, men det visade sig att det var ett litet hål på bensinslangen.
Jag har väll kört den knappt 1000tim och haft lite strul med den, så den är långt ifrån felfri (även om man får räkna med att saker slits). Så jag har funderat lite på att byta till Stihl 550 även fast jag är ett husqvfan. Dock är jag mycket nöjd med den service jag fått från min Husqvåterförsäljare och det har ju rätt stor betydelse! Så sammanfattningsvis 555:an går som fan när den går men lite väl mycket strul tycker jag det varit..

Hade

/Johanm

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

Boarpan  
#183078 Jag har en 545 fx och det som är bra är draget på den. Genom kraftigare motor kan du "gasa dig igenom" större stammar. Den kan ta upptill 15 men då måste du köra från båda hållen.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

Aeor  
#183634 har varit riktigt nöjd med min 345a den har strulat en hel del men de gör alla sågar mer eller mindre :)
behöver en ett nummer större såg eftersom jag kör en hel del förröjningar och grövre lövröjning och där tycker jag inte riktigt 345/545 räcker till.

tack så mycket för hjälpen, en 555 är beställd ;)

mvh Glad huggare/röjare

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg

Amatörhuggare 62  
#183659 Hejsan
Jag harnu röjt 30 Ha med min nya Hva 555. Har inte varit något fel än. Peppar peppar.

Sista dagarna har det varit rätt grovt och det är stor skillnad mot gamla sågen.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

Sten Gellerstedt  
#183975 Jag hade en Sthil FS460 (2011) som jag hann köra 40 timmar innan den blev stulen. Den gick bra, men har inte råd att köpa en ny. Hittar ingen begagnad i Södermanland/Stockholm/Uppland. Bjöd på en FS460 på auktion PN-trading, men vågade inte bjuda högre än 3000 på otestad begagnad. Var hittar jag en bättre begagnad röjsåg för röjning upp till 10 cm i stubbskär.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

BM 35  
#184039
Sten Gellerstedt skrev:Jag hade en Sthil FS460 (2011) som jag hann köra 40 timmar innan den blev stulen. Den gick bra, men har inte råd att köpa en ny. Hittar ingen begagnad i Södermanland/Stockholm/Uppland. Bjöd på en FS460 på auktion PN-trading, men vågade inte bjuda högre än 3000 på otestad begagnad. Var hittar jag en bättre begagnad röjsåg för röjning upp till 10 cm i stubbskär.


Hör med någon entreprinör dom borde ju ha någon beg till salu

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

Aeor  
#184050
Sten Gellerstedt skrev:Jag hade en Sthil FS460 (2011) som jag hann köra 40 timmar innan den blev stulen. Den gick bra, men har inte råd att köpa en ny. Hittar ingen begagnad i Södermanland/Stockholm/Uppland. Bjöd på en FS460 på auktion PN-trading, men vågade inte bjuda högre än 3000 på otestad begagnad. Var hittar jag en bättre begagnad röjsåg för röjning upp till 10 cm i stubbskär.




kan höra med chefen, har några avdankade husqvarna 345 och en stihl 480. stihlen är i bra skick men det e en värdelös såg


ps. har hämtat 555an och den går som ett skott!

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg

Sten Gellerstedt  
#184073 Jag köper gärna en begagnad Sthil 480 om den inte är för sliten. Jag röjer några ha per år samt håller efter åkerkanter och strand.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

BM 35  
#184236
Aeor skrev:
Sten Gellerstedt skrev:Jag hade en Sthil FS460 (2011) som jag hann köra 40 timmar innan den blev stulen. Den gick bra, men har inte råd att köpa en ny. Hittar ingen begagnad i Södermanland/Stockholm/Uppland. Bjöd på en FS460 på auktion PN-trading, men vågade inte bjuda högre än 3000 på otestad begagnad. Var hittar jag en bättre begagnad röjsåg för röjning upp till 10 cm i stubbskär.




kan höra med chefen, har några avdankade husqvarna 345 och en stihl 480. stihlen är i bra skick men det e en värdelös såg


ps. har hämtat 555an och den går som ett skott!


Varför är 480in värdelös?Har själv kört med 480 i ett antal år finns ju inget som är så driftsäker som den och bra går den

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

Aeor  
#184431
BM 35 skrev:
Aeor skrev:
Sten Gellerstedt skrev:Jag hade en Sthil FS460 (2011) som jag hann köra 40 timmar innan den blev stulen. Den gick bra, men har inte råd att köpa en ny. Hittar ingen begagnad i Södermanland/Stockholm/Uppland. Bjöd på en FS460 på auktion PN-trading, men vågade inte bjuda högre än 3000 på otestad begagnad. Var hittar jag en bättre begagnad röjsåg för röjning upp till 10 cm i stubbskär.




kan höra med chefen, har några avdankade husqvarna 345 och en stihl 480. stihlen är i bra skick men det e en värdelös såg


ps. har hämtat 555an och den går som ett skott!


Varför är 480in värdelös?Har själv kört med 480 i ett antal år finns ju inget som är så driftsäker som den och bra går den

Har använt den som reservsåg. för det första är den trött, klumpig, långt riggrör, brett styre, totalt värdelös anslutning till selen, jobbigt med pekfinger gas (är en vanesak iof), klent riggrör dvs lätt att kröka om man får kast. väldigt lätt att komma åt dödaren också, händer minst 3-5 ggr per arbetsdag och de e väldigt irriterande. klumpen som sitter under klingar gör det även svårt att svep röja då den fastnar i stubbarna. listan kan göras lång :)

Mvh

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).