Skogsröjning

Starta röjföretag

9 inlägg 7954 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Starta röjföretag

Lfa87  
#184274 Hej jag sitter å funderar på att starta ett röjföretag. Skulle vilja ha lite tips på vad för utrustning, man bör ha. Så man inte glömmer å räkna med nåt. Ungefär hur många timmar räknar ni med att hinna röja, varje år.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Starta röjföretag

Sedvall  
#184281 Såg, sele, hjälm och bra arbetskläder till att börja med.

Bra kängor eller stövlar kan vara bättre, vattenavstötande byxor och jacka.

Verktyg till sågen, köper du ny följer de med, förutom fil.

Motorsåg är aldrig fel om de är något enstaka träd som är lite grovt, eller lite grövre röjning vid väg, då kan de vara skönt att fälla de värsta från vägen med motorsåg.

Avatar Fallback

Re: Starta röjföretag

Storken  
#184282 Glöm inte bort reservsågen !

Användarvisningsbild

Re: Starta röjföretag

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184284 Behövs ju inte så mycket mer än det som nämnts ovan för att klara av jobbet. Sen ska du se till att ha en ansvarsförsäkring, för mig kostar det under 2000kr/år och täcker skador upp till 10 miljoner. Man vet aldrig vad som kan hända...

Motorsåg är även bra att ha i bilen ifall nåt träd har gått omkull och blockerar vägen när du ska dit/hem, tre gånger har jag haft träd i vägen och jag har fortfarande inte lärt mig att ha såg i bilen. En gång fick jag hugga av en björk med yxan, en gång fick jag vända hem och en gång gick det att köra runt.

Antal röjtimmar beror ju helt på vart i landet man är och hur vintern blir, jag har en vag aning om att jag brukar ha 130-140 röjdagar per år. Inte helt säker på det dock.

Användarvisningsbild

Re: Starta röjföretag

JörgenO  
#184285 Röj o motorsågskörkort tror jag kan vara bra att ha ifall det är krav vid upphandlingen. Jag har för mig (men är långt ifrån säker) att jag som skogsägare skall kräva detta av entreprenörer som jobbar i min skog.

Avatar Fallback

Re: Starta röjföretag

Lfa87  
#184351 Tack för era svar. Det var väl dom sakerna jag hade räknat med. Vilken bolagsform har ni? hur löser ni det med ensamarbete, bolagen är väl inte så sugen på det, som jag förståt. Vad arbetar ni med på vintern. Känns som tufft å leva hela året, på röjningen. Blir till å kolla om man få förtsätta å köra maskin på vinter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta röjföretag

Sedvall  
#184439 röjsågskort är nog onödigt, men grönt kort kräver dom flesta.

Användarvisningsbild

Re: Starta röjföretag

machonisti  
#190702 Och vitt kort till skattemyndighet och svart till resten.

Avatar Fallback

Re: Starta röjföretag

stefan_nu  
#191117 Kontakter är superviktigt. Vet hur det är själv, har lite kontakter och starten var trög. Jag kör på AB. Går bra med enskild firma med. Men anledningen till att jag tog AB var för facket strular med enskilda firmor och f-skattare häromkring.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).