Motorsåg och handhållet

Jordfräsklinga, någon som testat ?

16 inlägg 12359 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jordfräsklinga, någon som testat ?

Smältarn  
#183933 Såg denna sak i en katalog som jag fick hemskickad. Skulle ju kunna fungera jättesmidigt hemma på tomten. Men något säger mig att det kanske inte är lika smidigt som man vill tro.

Skickar en länk http://www.skogma.se/Servlet?Servlet?page=11&anr=146270&sort=108



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jordfräsklinga, någon som testat ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183935 Den är väl tänkt som markberedare för plantering, kanske inte helt bra för gårdsjobb
för den stänker väl sten och grus överallt?

Avatar Fallback

Re: Jordfräsklinga, någon som testat ?

axwell  
#183940
Jag har förgäves försökt att bli kompis med en motsvarande, det kraftiga skyddet var det bästa med den.
Utmärkt på bearbetad jord som man lika gärna skulle klara med en plasträfsa.

Avatar Fallback

Re: Jordfräsklinga, någon som testat ?

kajan  
#183960 Ja har en sån också.. funkar bra till att fräsa bort grästuvor & småstubbar efter nån rosenbuske & dyligt. men inte skulle ja kalla det för nån markberedare som reklamen säger, men den e bra att ha till vissa småjobb, det är ju inget hemmansvärde på den heller & antagligen så räcker den väll livet ut till det som ja använder den till iaf.

Avatar Fallback

Re: Jordfräsklinga, någon som testat ?

Elfving  
#183978 Har en dylik själv, och kan väl hålla med om det mesta som står ovan. Det största problemet med den är att man hemma på tomten oftast vill bearbeta jorden djupare än de fyra centimeter som är möjligt med den där.

Funderar man på fläckupptagning vid skogsplantering så skulle jag nog valt en lämplig spade i stället. Tyst, slipper bära på röjsågen och går marginellt långsammare för mitt behov.

Avatar Fallback

Re: Jordfräsklinga, någon som testat ?

Amatörhuggare 62  
#184085 Jag har haft en sådan, när jag hjälpplanterat. Men ingen hit !! att köra. Gamla tjocka huggarbyxor
Mot slag av småsten och både skyddsglasögon och visir rekomenderas. Hade då en Hva 165 a
och både vinkelväxel och kopplingen rasade. Nej Aldrig mer en sådan jordfräsklinga.

Jag slet den skördaragg på min 470 lillebror monterade en skopa i stället, vände ner portalerna.
Sedan kunde man köra runt på hygget som var 10 Ha. Och göra fläckar med skopan, och sedan plantera.

Det blev kanon.

Avatar Fallback

Re: Jordfräsklinga, någon som testat ?

Smältarn  
#184168 Hmm det låter som att jag får rensa ogräs på gammalt hederligt vis.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordfräsklinga, någon som testat ?

Kse  
#184179 Det finns ju alternativa användningsområden….

Användarvisningsbild

Re: Jordfräsklinga, någon som testat ?

totte  
#184181 :lol: :lol: Hyggligt pris för en ljusstake i god svensk design!

Avatar Fallback

Re: Jordfräsklinga, någon som testat ?

Alltjanst-fbro  
#184185 Dom funkar skit bra om man har en sand ås att plantera =)

annars tror jag att ljusstake är bästa användnings området.

Användarvisningsbild

Re: Jordfräsklinga, någon som testat ?

Kse  
#184215 Jag sa ju i nån tidigare tråd att jag todde att Terracut har mest leksak och köpte en bara för att bevisa att jag hade rätt. Den har inte hamnat på sågen än men funkar mycket riktigt som en fin och ganska dyr svensk designljusstake.

Avatar Fallback

Re: Jordfräsklinga, någon som testat ?

Nolltax AB  
#184219 Farsam min ville leka hjälpsamma herrn en gång.
Jag gillar inte att klippa gräs så på parkeringen framför kåken växer det hejvilt.

Jag var å jobbade, gubben slet fram röjsågen å brummade igång.
Å han hade inte ens fräsklinga på utan körde med snöre.
Gubben blev nöjd å for hem å hällde upp en grogg.

Hem kom jag.... -Hmm, här var det klippt.
Men vad hänt med reservbilen? Trasig sidoruta...
Splittrad å det där ser ju ut som ett kulhål...
Å utelampan på garaget, vem har slagit sönder den?
Vad har hänt här??


Dan efter var gubben stolt som en tupp.
-Har Du sett att jag röjt hemma hos dig, sporte han.

-Jodå, nog f*n har Du röjt allt!

Tjock byxa bör vara lämplig till fräsklinga....

Avatar Fallback

Re: Jordfräsklinga, någon som testat ?

ord bind  
#184249 jag har en som jag använder till att rensa ogräs med det duger den till men det går illa åt
växeln så en kraftig såg går det åt om det skall hålla.

Avatar Fallback

Re: Jordfräsklinga, någon som testat ?

mossbergarn  
#184353 har min monterad på en 165R funkar men vart besviken på effektiviteten. tror bättre på jordfräs enheten som fanns till 244RX

Användarvisningsbild

Re: Jordfräsklinga, någon som testat ?

JensSkoog  
#235116 Tror inte jag vill slita sönder växeln på mina røjsåger med den där. Men, jag har körd med tretandiga klingor och utförd markberedning när det har varit behov - tagit gräs ned i röterne och slikt. Fungerer jättebra om man är varsam och lätt på handen. Men å skulle köra hela saken i jorden kan väl gi många överraskningar och bråstop!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).