Skogsröjning

Röjningsdebitering

105 inlägg 36721 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18381
valmet901 skrev:Sen kan man ju alltid anlita polacker som gör jobbet svart för 40 kr i timmen.
Det är ju det bästa för markägaren om nån vill ha det billigt som fan. Blir lite svårt med kommunikationen bara då får nog alla markägare vara hemma från jobbet för att springa runt i skogen och visa vart de skall jobba så de inte springer in på grannens. Hela Polen kan ju komma hit och jobba och vi svenskar kan gå på socialen.
Att jag inte kom på det tidigare. :roll: 😈



Vi har (Inte presonligen) ett gäng me polacker som röjer här... det blir JÄTTE fint å bra gjort "not"
enda dom gör är väl att jobba nästan dyngnet runt... men man vet inte då kanske går på nått....

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18386 Det jag menade var att vi svenskar måste kunna jobba på våra villkor. Så att vi kan leva i Sverige därför är det inte schysst att anlita polacker vare sig för dem eller oss. Ok anlita dem då men då skall de gå på samma villkor som alla andra med bra kläder samt bra ordning på grejer. Och det tror jag knappast de har för 40 kr timmen.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18387
nutte skrev:
Mangan skrev:
The Boxer skrev:Hävdar fortfarande min ståndpunkt 8) , men vet av erfarenhet att verkligheten är en annan även i skogen. men mina sämsta erfarenheter har jag av bygghantverkare men det är en annan 5.


Jag håller med dig, det ÄR lurendrejeri att salta räkningen.

Golvslipare som tog betalt för 12 timmar, blev klar på 5, occh dåligt blev det också. 😡

Men



Du tycker inte det är lurendrejeri av skogs bolaget att ge ett pris som är 3000 dyrare pr/ha då?
Då kan man snacka så salt så att de e oätligt :lol:


Nej, eftersom de talar om innan vad de vill ha, istället för att försöka kompensera sig i efterhand för att de gav ett för lågt pris.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18388
nutte skrev:Det ser ut som (Enligt många här) att det blir till å skaffa skakur till röjsågen... så det blir exakt tid att debitera... inga jämna halvtimmar- eller kvartar.... nää... på minuten.. DET FINNS INGEN som gör så!


Hört talas om G15-timmar?

d kan ja lova, personligen tror ja att ni som är "ärliga" går en kvart/10 minuter tidigare nån gång då å då... utan att dra av det på räkningen... kanske blir mer timmar i sslutändan än vi som "saltar" men va vet ja...


Jovisst, alla fuskar med skatten, alla kör för fort, så varför skall inte jag. :roll:

Drar du någonsin av en timma när det har gått för långsamt eller du har gjort ett dåligt jobb?

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18389
Mangan skrev:
nutte skrev:Det ser ut som (Enligt många här) att det blir till å skaffa skakur till röjsågen... så det blir exakt tid att debitera... inga jämna halvtimmar- eller kvartar.... nää... på minuten.. DET FINNS INGEN som gör så!


Hört talas om G15-timmar?

d kan ja lova, personligen tror ja att ni som är "ärliga" går en kvart/10 minuter tidigare nån gång då å då... utan att dra av det på räkningen... kanske blir mer timmar i sslutändan än vi som "saltar" men va vet ja...


Jovisst, alla fuskar med skatten, alla kör för fort, så varför skall inte jag. :roll:

Drar du någonsin av en timma när det har gått för långsamt eller du har gjort ett dåligt jobb?


Ja det händer väl ibland att det blir åt andra hållet ibland med.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18402 ja drar mej ur disskusionen, verkar bara vara totalt super ärliga arbetare här som aldrig fuskar...
de verkar som ja är den enda... dom få gånger ja gör det...

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18404 Eller så kan det vara så att de andra som läst de här inläggen inte har vågat öppna käften hur det egentligen står till. Det är ju ärligt att säga hur det står till i skogen. Sen är väl frågan ni som kritiserar har ni erfarenhet av företagande i skogen. Man skall ju kanske ha hum om vad man pratar om och se sammanhanget innan man öppnar munnen och snackar. Jag förstår att alla har olika värderingar men alla vi här på forumet kanske ser saker ur olika synviklar och tur är väl det. Sen är det ju alltid bra att ventilera ämnen sånt tycker iallafall jag är super. :)

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18406 Hört talas om G15-


Skulle du kunna förklara detta lite närmare så man får får reda på om detta skulle fungera i skogen?

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18407
valmet901 skrev:Eller så kan det vara så att de andra som läst de här inläggen inte har vågat öppna käften hur det egentligen står till. Det är ju ärligt att säga hur det står till i skogen. Sen är väl frågan ni som kritiserar har ni erfarenhet av företagande i skogen. Man skall ju kanske ha hum om vad man pratar om och se sammanhanget innan man öppnar munnen och snackar. Jag förstår att alla har olika värderingar men alla vi här på forumet kanske ser saker ur olika synviklar och tur är väl det. Sen är det ju alltid bra att ventilera ämnen sånt tycker iallafall jag är super. :)


skulle ju dra mej ur dissk. men du har helt rätt... me samma åsikter om allt skulle det ju va onödigt me detta forum :lol:
Å i mina ögon är det skitbra att ta upp såna hära saker... det finns nog mkt som folk inte ens vågar ta upp, men nu har ja sagt mitt... men ska följa debatten :lol:

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18412
Mangan skrev:Allt runt omkring skall ingå i timpriset, om inget annat sagts. Lägg hellre på timpriset än timmar!


Så du menar att på ett stort jobb tex ta 300 kr i tim och det kostar 1000 kr mer per hektar. Då kan man ju lika väl om det är mycket mycket röjning ta tex 240-250 istället och sen lägga på lite i slutändan. Då är det väl minst lika mycket ocker att aldrig ändra priserna från jobb till jobb som att bara debitera timmar för högre pris. Och sen säga att det är oärligt att då lägga på lite när det kostar mindre än om nån annan gjort. Det verkar som att du hakat upp dig på timmar det är ju slutpriset du får se på. Om du skulle anlita nån som tar 300 i timmen och sen en person som då tar runt 250 men det blir fler timmar men kostar mindre per timme blir ju jobbet bättre gjort. Tänk igenom detta en stund :)

Användarvisningsbild
masterchief  
#18415 Jag har som policy när jag gör ett jobb så måste man se till slutpriset.
Det måste vara rimligt.
Vare sig man kör på ackord eller timpris så ser man till slutpriset.
är det orimligt högt så justerar man ned priset till vad det borde vara utan att kunden märker det.
Har jobbet blivit billigare än väntat så kan man lägga på lite så man får betalt för den tid som förväntas vara obetald i branchen, tex titta på jobbet innan, flytta koja etc.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18416
masterchief skrev:Jag har som policy när jag gör ett jobb så måste man se till slutpriset.
Det måste vara rimligt.
Vare sig man kör på ackord eller timpris så ser man till slutpriset.
är det orimligt högt så justerar man ned priset till vad det borde vara utan att kunden märker det.
Har jobbet blivit billigare än väntat så kan man lägga på lite så man får betalt för den tid som förväntas vara obetald i branchen, tex titta på jobbet innan, flytta koja etc.


Precis så tänkte jag med. :)

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18417
masterchief skrev:Jag har som policy när jag gör ett jobb så måste man se till slutpriset.
Det måste vara rimligt.
Vare sig man kör på ackord eller timpris så ser man till slutpriset.
är det orimligt högt så justerar man ned priset till vad det borde vara utan att kunden märker det.
Har jobbet blivit billigare än väntat så kan man lägga på lite så man får betalt för den tid som förväntas vara obetald i branchen, tex titta på jobbet innan, flytta koja etc.



Änteligen en till som tänker som jag... då ä vi iaf 3 me 901 an :lol: 8)

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18436
nutte skrev:
masterchief skrev:Jag har som policy när jag gör ett jobb så måste man se till slutpriset.
Det måste vara rimligt.
Vare sig man kör på ackord eller timpris så ser man till slutpriset.
är det orimligt högt så justerar man ned priset till vad det borde vara utan att kunden märker det.
Har jobbet blivit billigare än väntat så kan man lägga på lite så man får betalt för den tid som förväntas vara obetald i branchen, tex titta på jobbet innan, flytta koja etc.



Änteligen en till som tänker som jag... då ä vi iaf 3 me 901 an :lol: 8)


Jajamän :lol:

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18444
valmet901 skrev: Och sen säga att det är oärligt att då lägga på lite när det kostar mindre än om nån annan gjort. Det verkar som att du hakat upp dig på timmar det är ju slutpriset du får se på.


Du glömmer en viktig sak. Det är inte upp till dig att bestämma priset, utan det är ett avtal mellan dig och uppdragsgivaren! Betalt per arbetad timme är AVTALAT.

Att gå ut med lågt timpris och sedan lägga på fler timmar än du jobbar för att du gav ett för lågt timpris, är ojämn konkurrens med de ärliga.

Jag skulle bli likna förbannad om du bara röjde 90% av markerna, men tog betalt för hela.

Om du skulle anlita nån som tar 300 i timmen och sen en person som då tar runt 250 men det blir fler timmar men kostar mindre per timme blir ju jobbet bättre gjort. Tänk igenom detta en stund :)


Jobbet blir inte bättre för att du fakturerar fler timmar än vad du la ner på att göra ett bra jobb! Jobbet blir snarare sämre, när du vet att ett hafsjobb gör att du hinner hem till fredag lunch, men får betalt för en hel vecka...

Jag säger det igen, anledningen att acceptera timpris är att man vill att den som röjer skall ta den tid han behöver för att det skall bli bra. Det gör man för att man litar på han som tar uppdraget. Snacka om att missbruka det förtroendet...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).