Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV förslag!!!

16 inlägg 15916 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ATV förslag!!!

Flugfiskaren  
#183177 Eftersom jag är ny här kan jag presentera mig lite först. Jag heter Andreas och är 36 bor mitt i värmland på landet och jagar och fiskar en hel del har skog jättelite men farsan har mer så jag är i skogen en del för vedhuggning och jakt och fiske.

Nu till frågan jag har varit sugen på en atv länge nu , och är lite sugen på att köpa en och med mina små behov av den till lite vindfällen vedhuggning dra ut nån älg och ha till mestadels nöje och fisketurer så undrar jag vad ni skulle skaffa för nån ?

Har kollat lite på nytt och då gärna servo men en beg kanske räcker gott vill den ska va smidig och av bra kvalite . Har tillgång till honda och yamaha inom tre mil och polaris på drygt fyra mil med tanke på service mm kan finnas nåt mer märke men inget jag vet på rak arm.

Tacksam för råd.



   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV förslag!!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183180
Bild

Jag funderar lite på Polaris X2 550 den verkar riktigt användbar.

Användarvisningsbild

Re: ATV förslag!!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183181
Bild

En X2 850 med fina fälgar skulle ju åxå passa fint på gården.

Avatar Fallback

Re: ATV förslag!!!

Blivande snickare  
#183182 Självklart, men som vanligt förespråkar jag honda som har drivaxlar.

Avatar Fallback

Re: ATV förslag!!!

Nolltax AB  
Avatar Fallback

Re: ATV förslag!!!

Stihl_Polaris  
#183977 Polaris helt klart, Dom är dom ända som har riktig fyrhjulsdrift, dom flesta andra ATV driver bara på 3hjul. Alternativt att man har difflåset på styret vilket polarisen gör automatiskt. ( när man behöver difflåset så har man inte tid att va på styret å bängla. Dom har spaken till växellådan på höger sida vilket är bra för ofta behöver man hålla in bromsen medans man växlar, och bromshandtaget sitter i regel alltid på vänster sida. På tex. yamaha sitter växelspaken på vänster sida och då måste du växla med höger hand om du ska hålla på bromsen. Variatorsystemet funkar klockrent så länge man förstår att högväxeln endast är en transportväxel efter väg utan vagn osv. Kör man på lågväxeln i andra fall är chansen minimal att man bränner remmen. Arctic har en slirkoppling som går för varm när man kryper för mycket och går därför sönder.

Jämnförelse mot en Polaris XP850 mot en Yamaha Gryzzly, sånthär kan man ta med en nypa salt men där ser ni vad jag menar med att man måste aktivera både 4-hjulsdrift och difflåset på styret med Yamahan vilket polarisen sköter själv:



Här har vi jämnförelse mot en Can-Am 800EFI, samma här.. Allt kan man ta med en nypa salt men de jag vill att ni ska titta på är 4-hjulsdriften för det testade jag mellan alla kända maskiner på marknaden innan jag köpte och polarisen är oslagbar på den biten, Dom flesta ATV på marknaden måste man stanna och låsa diffen på innan man kan fortsätta vilket blir mycket irriterande i terrängen.



Sen dethär med delad bakaxel och inte är ju en tvistande fråga, men styvar man upp en ATV med delad bakvagn med gummi mellan fjädrarna tycker jag att det brukar funka väldigt bra. Sen så gäller det att välja en timmervagn där du kan lossa boggielådan även med fullt lass så du kan backa eller köra fram för att reglera kultrycket. XYZ är en beprövad vagn där det funkar väldigt bra på. Dessutom har dom tänkt på att göra axelavståndet från centrum och till främre axeln längre för att den lättare ska kliva upp på stubbar. Ingen ATV på markaden gör sin rätt med en dålig vagn.

Användarvisningsbild

Re: ATV förslag!!!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183981
Stihl_Polaris skrev:. Arctic har en slirkoppling som går för varm när man kryper för mycket och går därför sönder.



Har aldrig hört talas om. Har aldrig varit med om. Har kört massor, massor med tungt i skogen på lågväxel med Artic 650 H1 och 550.

Bortsett från det tycker jag du ska köpa en där du har en bra handlare inom rimligt avstånd. De funkar nog alla för de behov du beskriver.

Användarvisningsbild

Re: ATV förslag!!!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183986 Ja, det var ju inte direkt en opartisk test som polaris gjort...

Användarvisningsbild

Re: ATV förslag!!!

Sedvall  
#184009 Tycker du ska ha en can-am, för dom är klart snyggast. Viktigast tycker jag är att ha riktigt bra däck, både för markfrigång och framkomlighet

Användarvisningsbild

Re: ATV förslag!!!

JörgenO  
#184012 I filmen Polaris vs Grizzly oban så kör Polarisen omkring på en åker med ett redskap. Heter det ringvält? Vad används det till? Jag har några lägdor som legat i träda i 40 år, jag rensade bort träden i somras men vill fixa till dem lite ytterligare

Användarvisningsbild

Re: ATV förslag!!!

totte  
#184019
JörgenO skrev:I filmen Polaris vs Grizzly oban så kör Polarisen omkring på en åker med ett redskap. Heter det ringvält? Vad används det till? Jag har några lägdor som legat i träda i 40 år, jag rensade bort träden i somras men vill fixa till dem lite ytterligare


Det brukar kallas tallriksharv. Används för att skära sönder gammal hård grässvål, typ 40 år gamla lägdor, som ju är lite knepiga att plöja. En ringvält är nåt helt annat, den används för att packa jorden efter sådd.

Användarvisningsbild

Re: ATV förslag!!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184026 Tallriksharv är inte så bra, man behöver ställa tallrikarna nästan rakt efter maskin och
sätta minst 50 kg tyngd per tallrik för att de ska skära i grässvålen, annars ligger de
bara ovanpå och gör ingen verkan.
Plöja och s-pinneharva alternativt jordfräsa upp det fungerar bäst.

Användarvisningsbild

Re: ATV förslag!!!

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184044 Röstar på att du ska köpa en polaris Worker 500. Perfekt i skgen och till lek :)

Avatar Fallback

Re: ATV förslag!!!

ryared  
#184065 Hej på dig!

Jag kan berätta en del om olika märken jag har haft!

Börjar med den sämsta:

Can-am 800 vägreggad limited svindyr hoj med mycket problem. Kostade 150 000 kr, damasker är riktigt dåliga fick byta tre gånger,tutan gick sönder, skramlar när man gasar mellan 80-90, var tvungen att göra service vid 10, 25, 50 och 100 timmar på verkstan, svindyrt, synliga detaljer som rostat efter ett halvår. Oseriösa återförsäljare med mycket dålig kunskap. Display som läckte in fukt. Har varit i kontakt med Can-am om detta. Damaskerna hävdar dom att det kommit upp smuts i och gått sönder, pratade med en annan mekaniker och han hävdade att det var för lite fett i dom och det är därför dom har bränt. Skramlingen tog dom inget ansvar för, har ni en can-am så skit i att göra servicen, gör det själv för garantin gäller inte än då, tutan hävdade återföräljaren att den skulle tåla normalt slitage (jag sa till honom att jag inte satt en svetstång på tutan så att den tutade dygnet runt), när jag konfronterade can-am om den oseriöa återförjäljaren och vad han hade för utbildning så hade han inte fått någon sådan (dom vill nog bara vräka ut så mycket atv:s som möjligt och inte ta något ansvar)

Arctic cat 500 med manuell växel
Hyfsad bra masakin som är prisvärd som jag har haft lite problem med förgasarn men gick på garantin annars har den tuffat på bra. Tycker det var bra att man kunde välja växel själv.

Polaris 6 Hjuling 500
Rena arbetsmaskin, ingen rolig maskin, väldigt stabil, bra flak att lasta grejor på. Man skall se upp med dragsnöret sitter på det ordentlig annars kommer det in fukt i startmotorn. Detta hände mig men efter lite tjat så fick jag det som en goodwill reparation. Lite klen motor om man skall dra tunga grejor. Klen generator.

Arctic cat mud pro
Grym maskin med en helt otrolig bra lågväxel. Verkar som den orkar allting. Mudserien är den starkaste maskinen på marknaden då den är nedväxlad. Det enda som krånglat är att displayen har slocknat men det har gått på garantin. Den har lastgaller tycker det är bättre med flak.

Kan starkt rekomendera servo när du har feta grovmönstrade däck.

Avatar Fallback

Re: ATV förslag!!!

Nolltax AB  
#184066 Polaris sexhjuling 500cc.
Generatorn är inte så klen egentligen.
Kruxet är att verkstaden ställer in rekommenderad tomgång å den är för låg.
Laddningsrelät slår inte till=ingen laddning.

Lätt att kolla. Koppla en voltmätare på batteriet å låt maskinen stå på tomgång.
Visar voltmätaren typ 11 volt så laddar inte generatorn.
Gasa till, hoppar mätaren upp till 14 volt så har ni svaret.

Återförsäljarens lakoniska svar till mig var: -Vrid upp tomgången.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).