Bioenergi

Inköpspriser vedråvara

66 inlägg 31639 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Inköpspriser vedråvara

Vedproducent  
#183880
Nolltax AB skrev:Vem köper en massa timmerlass med ved utan att inspektera den först?
-Du, jag har konserverad gröt. Är Du intresserad?

Ja du jag har tex köpt 50 bil och släp med björk i år utan att se den först och det kan jag ju bara göra för att jag betalar för ved och inte luft.

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

Nolltax AB  
#183881 Så Du slickar på prislistan å trycker fast den på min panna..

Användarvisningsbild

Re: Inköpspriser vedråvara

Vedproducent  
#183883
Nolltax AB skrev:Så Du slickar på prislistan å trycker fast den på min panna..

Tja om du anser det med bruttomätning plus provision så är det väl så. Men jag vet förstås ingen av dom som jag köpt av som ser det så utan att dom får lite extra och inget vrak.

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

Nolltax AB  
#183884 Grannen ger fingret åt bonden.
-Du kan behålla din trave björk, jag avser köpa min ved annorstädes.

Användarvisningsbild

Re: Inköpspriser vedråvara

Vedproducent  
#183887
Nolltax AB skrev:Grannen ger fingret åt bonden.
-Du kan behålla din trave björk, jag avser köpa min ved annorstädes.

Grannen verkar vara beslutsam och har säkert tänkt igenom sitt beslut så det blir nog bra!

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

Nolltax AB  
#183899 Det blir det säkert....

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

Nolltax AB  
#183904 Bonden fyller vedboden med ved å grannen tittar med avund på....

-Hoppas vednasaren ej gör konkurs före leverans, ber grannen....

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

skogsbonne  
#183907
Vedproducent skrev:
Nolltax AB skrev:Grannen ger fingret åt bonden.
-Du kan behålla din trave björk, jag avser köpa min ved annorstädes.

Grannen verkar vara beslutsam och har säkert tänkt igenom sitt beslut så det blir nog bra!



eftersom du köper i fub så måste björken gått genom indutrimaskinerna och då blir ju allt dyrare om man köper från indutri eller om man köper direkt från avlägget

Användarvisningsbild

Re: Inköpspriser vedråvara

Vedproducent  
#183916
skogsbonne skrev:
Vedproducent skrev:
Nolltax AB skrev:Grannen ger fingret åt bonden.
-Du kan behålla din trave björk, jag avser köpa min ved annorstädes.

Grannen verkar vara beslutsam och har säkert tänkt igenom sitt beslut så det blir nog bra!



eftersom du köper i fub så måste björken gått genom indutrimaskinerna och då blir ju allt dyrare om man köper från indutri eller om man köper direkt från avlägget

Varför skulle det göra det? Finns inga industrimaskiner som mäter fub på massaved så det mäts precis på vanligt sätt. Alltså av timmeråkaren på lastbilen i stället för mätare på mottagande industri. Det görs normalt av de flesta köparna på energisortiment och dessa chaufförer har utbildning för detta.

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

Nolltax AB  
#184056 Bonden å grannen slår sig ned på altan med varsin pilsner.

Bonden -Du vill alltså pynta per kubik fub?
Grannen -Ja! Det ska vara rättvist!
Bonden -Okej, då slår vi en pling till Berra. Han bor en halvmil bort å har timmerbil.
Han kan räkna ut fub på traven. Det kostar väl nån tusing men samtidigt kan han ju transportera veden dom häringa femtio metrarna mellan våra uppfarter....

Grannen ler lyckligt. Äntligen får han pynta samma pris för ved som skogsbolagen...

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

skogsbonne  
#184058
Nolltax AB skrev:Bonden å grannen slår sig ned på altan med varsin pilsner.

Bonden -Du vill alltså pynta per kubik fub?
Grannen -Ja! Det ska vara rättvist!
Bonden -Okej, då slår vi en pling till Berra. Han bor en halvmil bort å har timmerbil.
Han kan räkna ut fub på traven. Det kostar väl nån tusing men samtidigt kan han ju transportera veden dom häringa femtio metrarna mellan våra uppfarter....

Grannen ler lyckligt. Äntligen får han pynta samma pris för ved som skogsbolagen...


haha stämmer bra det där du :D

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

axwell  
#184064 Vem var det nu som hånade en vedhandlare i östra Skåne när han hänvisade till sin lastbilschaffis betr. fub i lassen.

Svinhugg går igen !
Senast redigerad av axwell ons 22 aug 2012, 20:48, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

Nolltax AB  
#184076
axwell skrev:
skogsbonne skrev:Bonden -Okej, då slår vi en pling till Berra. Han bor en halvmil bort å har timmerbil.
Han kan räkna ut fub på traven. Det kostar väl nån tusing men samtidigt kan han ju transportera veden dom häringa femtio metrarna mellan våra uppfarter....


Vem var det nu som hånade en vedhandlare i östra Skåne när han hänvisade till sin lastbilschaffis betr. fub i lassen.

Svinhugg går igen !


Axwell, vill Du verkligen pådyvla att skogsbonnen är ansvarig för denna text?

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

axwell  
#184079
Nolltax AB skrev:Bonden å grannen slår sig ned på altan med varsin pilsner.

Bonden -Du vill alltså pynta per kubik fub?
Grannen -Ja! Det ska vara rättvist!
Bonden -Okej, då slår vi en pling till Berra. Han bor en halvmil bort å har timmerbil.
Han kan räkna ut fub på traven. Det kostar väl nån tusing men samtidigt kan han ju transportera veden dom häringa femtio metrarna mellan våra uppfarter....

Grannen ler lyckligt. Äntligen får han pynta samma pris för ved som skogsbolagen...


Nolltax, äras den som äras bör !

Och vem var det nu som hånade en synnerligen aktiv vedhandlare i östra Skåne när denne hänvisade till lastbilschaffisen betr. fubben i lassen.

Svinhugg går igen !

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

Nolltax AB  
#184080 Berra är fiktiv... Har nån missat det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).