Sågverk (mindre)

Filmall?

22 inlägg 16833 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Filmall?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17270 Vad använder ni för filmall till klyvkedjorna? Jag har inte köpt nån men det är nog dags nu.

Magnus M



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17273 Vi filar aldrig för hand om det är det du sk ha mallen till.
Försökte fila för hand men det var omöjligt att få sågen att gå rakt.
Köpte en filmaskin på Jula tror jag det var.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17274 Jag har kört 20-25 stock nu. Jag går runt på 3 kedjor o har filat alla 3 lätt några ggr för hand utan mall o dom går fortfarande fint alla 3. Jag skulle vilja ha en mall nu för rätt som det är så har man kommit "ur kurs" med nån kedja o då är mallen bra så jag hittar rätt igen.
Om jag fattat rätt så finns det rullmall till .325 klyv, den som sitter i Lennartsfors bl.a. Jag har en Stihl med 3/8 Picco o till den har Logosol en sån där dubbelfilhållare. Det skulle va kul o höra nån som provat den om den är bra.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17305 Filade för hand de första två åren och tyckte det gick hyfsat (3/8 Stihl-kedjor). När man filar för hand med bara 10 graders vinkel tycker jag att det ökar risken att få höknäbb och det är naturligtvis svårare att få jämn underställning utan mall. Lika underställning och hyfsat lika tandlängd är ett måste om man vill ha jämna och fina sågsnitt!

Bytte till .325 och kedja från Jonsered (tror att det var Oregon). Den var svårare att få till för hand, särskilt när tänderna började bli slutfilade, så jag skaffade en enkel Filjonte från Jula. Denna kan man ställa i diverse vinklar men den krävde lite justering och ombyggnad för att fungera rationellt.

Efter alla diskussioner om slipmaskiner på forumet samt efter att ha tittat på en Oregonmaskin på Elmia har jag allvarliga funderingar på att skaffa en sådan, även om det antagligen blir en del provande innan man får till en bra slipning av klyvfilade kedjor.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17306 Typiskt! Åkte förbi såghandlarn på hemvägen från jobbet o kollade lite. Enligt honom skulle det finnas rullmall till 3/8. Jonsereds första sågverk hade tydligen det men dom gick över till .325 ganska snart. Efter en stunds letande i listor o ett telefonsamtal visade det sig att dom utgått o inte fanns att få längre. Beställde ingen, ska fundera lite om jag ändå ska köpa en maskin jag med. Jag har ju kedjekap på vedmaskinen nu oxå.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17339 Jag kör med både 3/8 och .325 på ett Jonseredsverk. Man byter bara svärd och kopplingstrumma. På de första Jonseredsverken var koppling och drev samma som på de större sågarna men med .325 var drevet fast på kopplingen (tandad modell) medan de senare modellerna har löst ringdrev, i alla fall enligt manualen som man kan ladda hem från Lennartsfors. På en sådan kopplingstrumma borde man kunna sätta både ett .325-drev och ett 3/8-drev. Jag har inte kollat om det finns .325 ringdrev som passar till min kopplingstrumma med löst 3/8 drev i original.

Tips är annars att ringa Lennartsfors. De har en expert på sågverken där som har jobbat med dem ända från början och han borde veta vilka kopplingstrummor och drev som passar till de olika årsmodellerna.

Har man 20" svärd passar 3/8-kedja bättre eftersom länkarna går jämt ut. Med .325-kedja blir det en länk extra som gör att det blir ett extra avstånd mellan två av tänderna. Det borde inte göra något vid de kedjehastigheter man kör med men det känns ändå som att 3/8-kedjan ger ett slätare sågsnitt, man ser i stort sett inga sågskär alls.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17344 Jo att det går med båda på Lennartsforssågen det vet jag men det var ju rullmallen till 3/8 som jag ville ha o den verkar ha utgått ur sortimentet.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17412 Beställde en Maxx-slip idag :) Kommer början nästa vecka.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17473 Aha, missförstod dig lite grand. Jag har också letat filmall för klyvfilning men inte hittat någon. Slipmaskin är nog ett bra val.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17480 Det finns rullmall till .325 klyv. Kolla med närmaste HVA/Jonseredhandlare

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18298 Fick min Maxx-slip igår o håller på att montera upp den :) . Kollade på skivorna som var med o ett :?: dök upp. Den smala skivan är till 1/4, 3/8 hobby o .325. Den större till 3/8 o .404. På Stihlen har jag 3/8 klyvkedja o till den har jag använt 4mm fil enligt Stihls lista. Har sett dock att Logosol bytt rek. till denna kedja när dom säljer den till 4.8mm fil. Dom påstår att det är lättare att få rätt vinklar med den.
Frågan är nu vilken skiva skall jag använda? Det borde väl vara den smala tycker jag då tänderna är mer som 3/8 hobby o .325 i storlek eller?

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18305 Jag gissar att det är den mindre skivan som skall användas. Den stora skivan borde vara för alla kedjor som har 5,5 mm-fil (eller behöver .404 större fil? fråga gossebear som jag tror har en sådan på sin 3120).

4,8 mm fil används ju normalt till .325 och därför borde den mindre skivan passa även Stihl klyvkedja. Jag filar Stihl klyv med 4 mm fil och det fungerar bra.

Rapportera gärna resultatet, MAXX-slipen verkar ju vara bättre än Oregon och jag funderar nog på att skaffa en sådan, även om manuell filning fungerar bra kanske detta blir ännu bättre!

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18385 Hittade en film, ser ju bra ut i alla fall... vad tror ni? Borde ju va skapligt billigt med....

http://www.filoc.com/FilocDemo512Kbps.wmv

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#18405 Känns ju lite "omotiverat" att släpa med sig en hel borrfluga ut i busken :roll:

Tidigare synpunkter runt "Filoc",,,,,

Filoc?

Avatar Fallback

Re: Filmall?

Skogsmästarn  
#348676 Hej! Vilken rundfildiameter ska det vara till stihl pmx klyvkedja? Jag använder pferd filmall köpt hos logosol
Använder 4,8mm men sågsvärdet dyker ner i stocken o kör fast efter 20cm :sad:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).