mån 20 aug 2012, 22:08#183879
marcus_ford 3600 skrev:aa tror jag kör med truckstativ ett par år till sen köper minigrävare... så kan man köra borta med den och gräva.
tror man får skruva mer än gräva med den faktistkt och minigrävare är billig om man jämför med den kapacitetmässigt
Har aldrig kört något sådant där gammalt spektakel men din analys känns helt korrekt.
Gamla maskiner liknande den där känns som fullständigt lotto; i vissa fall håller de ihop förvånansvärt bra och i andra fall häxar det oavbrutet. Som entusiastmaskin så kanske det funkar för lite grävande, men hur rationellt är det att tvingas till stillestånd på grund av haveri när man dränerar en källare t ex? En regnperiod vid fel tillfälle kan ställa till det rejält och i onödan fördyra det arbete man gör. Tillförlitlighet har ett värde det med och för den där maskinen är tillförlitligheten omöjlig att definiera. Sedan så är den hopplöst omodern i det mesta och reservdelstillgången tvingar troligen fram en hel del kreativitet hos ägaren vid eventuell reparation.
Att maskinen relativt nyligen har grönlackerats antyder åtminstone för mig att någon med "prishöjarambitioner" har ägt den tidigare vilket är ett dåligt tecken.
Jag har själv en gammal baklastare, en BM H10-35 som till en början (>10 år sedan) tilldrog sig en del skepsis angående skicket. Men den fungerar än idag utan haveri trots tidvis idogt användande och dålig originallack. Slutsatsen blir att det är omöjligt att avböja allt gammalt bara just därför att det är gammalt, man behöver sätta sig in lite i maskinens status innan och ha en del tur. En H10 är dock mindre komplicerad och därmed mindre felbenägen än nåt med grävaggregat.