Sågverk (mindre)

Alaskan sågverk

41 inlägg 31418 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alaskan sågverk

mrlynx  
#103250 Efter att jag byggde mitt sågverk hittade jag också boken av Will Malloff som jag kan rekommendera.
Tyvärr är sågsvärd gjorda av väldigt bra stål som det inte är så lätt att borra i.

   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Alaskan sågverk

totte  
#103255 Hårdmetallborrar för sten och betong funkar faktiskt om dom är nya och man kör korta ryck så det inte blir för varmt, gärna skärolja också. Kör man för hårt släpper hårdmetallskäret från stålet. Dremel med hårdmetallfräsar går också, men det tar sin tid.

Kan gå med vanligt borr också om det är toppkvalitet, supervasst, lägsta möjliga hastighet och ett helsickes matningstryck. Men oftast slutar det med förstört borr. Har i o f sig inte borrat i svärd men i sågklingor, det är ungefär samma.

Avatar Fallback

Re: Alaskan sågverk

pholke  
#103665 Hej!

Jag är mycket nyfiken höra hur sågverket fungerar, om det är till belåtenhet, motsvarar förväntningarna. Jag är helt införstådd med att det inte är nånting man jobbar yrkesmässigt med, men för att såga upp ett par träd ibland istället för att elda upp dessa i form av ved borde vara möjligt, framför allt om man är pensinär och har gott om tid att "leka". Vore kul höra ditt utlåtande om bygget.

Mvh. Folke

Avatar Fallback

Re: Alaskan sågverk

mrlynx  
#103703 Sågverket fungerar och har både för och nackdelar.
Största fördelen är att det är portabelt och ryms på fyrhjulingen. Dock så är linjalen som är en 6m järnstege lite lång men det går ju att ha någon annan linjal när man ska ha det med sig på fyrhjulingen.

Nackdelar är att det är en ganska fysiskt krävande arbete att såga om man inte får upp stocken från backen innan man sågar.
Det går åt en hel del soppa i sågen.
Det blir inte helt måttexakt.
Det tar en himla massa tid för fort går det inte.

Men trots allt är det roligt att såga och i brist på bättre sågverk fungerar det bra så länge man inte ska såga några större mängder än några stockar.
Själv funderar jag på att i framtiden bygga ett bandsågverk att komplettera med. Men det ligger en bra bit bort och jag har egentligen ingen bra plats att ställa upp ett stationärt sågverk på ännu.
Annars kanske en begagnad solosåg eller bamsesåg kan vara ett alternativ om du har utrymme att ställa upp det mer stationärt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alaskan sågverk

pholke  
#103712 Hej!

Tack för ditt svar, jag tolkar det så att, förväntningarna är uppfyllda och det fyller sin funktion. Den initiala kostnaden blir ju låg,om man sätter byggtiden på nöjeskontot likaså får man göra med den tid som går till sågning. Å andra sidan hur mycket tid tar det inte om man ska lasta på vagn, köra till någon som sågar, vara med och såga, lasta och köra hem igen.

Mvh. folke

Avatar Fallback

Re: Alaskan sågverk

mrlynx  
#183744 Kom på idag att jag skulle filma när jag sågade med sågverket.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=COl4pYNs5JA[/youtube]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alaskan sågverk

totte  
#183746 Bra påkommet! Kul att se, går ju ganska fort ändå att göra ett skär.

Avatar Fallback

Re: Alaskan sågverk

Boarpan  
#188278 Skulle man inte kunna låta sågen vara kvar på stegen och förändra stocken i stället.

Avatar Fallback

Re: Alaskan sågverk

mrlynx  
#188286 Du tänkte en sågbänk som går fram och tillbaka eller?
Finessen är att jag kan ta stegen och sågen med mig på vagnen efter min fyrhjuling och såga på plats i skogen om jag vill.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alaskan sågverk

Boarpan  
#188289 En typ utav U konstruktion så att du rullar in den från sidan. Klart större bygge som du inte kan ta med dig men kanske ganska enkelt går att gör mer eller mindre automtiskt med ngn sorts fjäder so drar jiggen. Sedan domkrafter som höjer stocken.

Användarvisningsbild

Re: Alaskan sågverk

machonisti  
#188297 Detta koncept gör en riktigt intresserad. Kommer att fundera på detta men det bör hållas enkelt, annars kan man köpa nåt bland ett flertal varianter som är utvecklade.

Avatar Fallback

Re: Alaskan sågverk

Kioti  
#188437 Angående borra svärdet - det behövs inte, helt onödigt. Jag har och har använt ett original Alaskan Chainsaw Mill i många år. Svärdet kläms fast på de två uppräta armarna
med 2 bultar som hamnar på utsidan av detta. Det sitter ett plattjärn med en bit fyrkantjärn påsvetsat både under o över svärdet, de uppräta (vertkala) armarna är svetsade på den övre av dessa. Den undre klämmer fast svärdet mot den övre med en bult på vaje sida om svärdet. För att ta av sågen behöver man bara lossa bultarna lite o dra ut sågen.

Avatar Fallback

Re: Alaskan sågverk

mrlynx  
#188506 Så har jag också gjort för att slippa borra i svärdet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alaskan sågverk

Boarpan  
#188508 Hoppar in här lite men blev inponerad av detta bygget,

Den är inte flytt bar men det verkar som om den kan producera ganska mycket virke snabbt

Avatar Fallback

Re: Alaskan sågverk

mrlynx  
#188626 Sågverk av typen swingblade verkar inte vara så vanliga i vårt land.
Det känns iofs inte helt säkert med en klinga helt utan skydd.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).