Traktorer och processorer

Släntklippare??

52 inlägg 74794 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Släntklippare??

loppan  
#183331 Kör just nu med MF 3050.
Mindre traktor rekommenderas ej om man inte har bra med vikt i näsan.
Den går inte tungt att driva men är lite tung att hantera (750 kg)
Min traktor saknar frontvikter vilket ej hade skadat.
Osma 190 pyntar ca 59000,Orrliden ca 70000,Ilsbo och optimal ca 80000 inkl sidoförskjutning.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Släntklippare??

Amatörhuggare 62  
#183665 Ja man får inte ha för liten traktor, svänger man ut klipparn max så blir det ju bra tryck på högerhjulet. Jag har en Deutz 100 hästare, och det har hänt att vänsterhjulet lättar ibland.

Räkna hem en maskin ? men det växer igen och man vill ju ha ordning på torpet.
Kör en del ute ochså.

Någon undrar vad man tar. Jag tar 500 kr i timmen.

Avatar Fallback

Re: Släntklippare??

Snowblow06  
#183670 Självklart måste man få räkna med egen körning för att hålla markerna öppna i kalkylen på maskinen tillsammans med externkörning.
Intresserad av prisjämförelse vad de kostar per timme att hyra in åkare med hjullastare och exempelvis en slagkraft i fronten för röjning utmed skogsväg kontra Ilsbo eller Osma klippare på en jordbrukare

Avatar Fallback

Re: Släntklippare??

ÅsaNisse  
#183674 Grejen är att hjulastaren med Slagkraft kan följa både vägslänt och bakslänt samt räcka lite längre ut. Går även att stamkvista med den.

Avatar Fallback

Re: Släntklippare??

Snowblow06  
#183678 Precis... en helt annan maskinen egentligen. Min tanke var att med jordbrukaren och ett aggregat till den gör man en tillräckligt bra lösning, fullt godtagbar för egna skogsvägen, kanske grannens och ngn samfällighet också. Skall man röja utmed landsvägen då kommer den hjullastarmonterade slagkraften till sin fulla effekt.

Avatar Fallback

Re: Släntklippare??

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183694
loppan skrev:Kör just nu med MF 3050.
Mindre traktor rekommenderas ej om man inte har bra med vikt i näsan.
Den går inte tungt att driva men är lite tung att hantera (750 kg)
Min traktor saknar frontvikter vilket ej hade skadat.
Osma 190 pyntar ca 59000,Orrliden ca 70000,Ilsbo och optimal ca 80000 inkl sidoförskjutning.


Grannen säger att man ska ha en Fransgård FKR15, pris 69.000kr
http://www.narlant.se/

Sidan 76.
http://narlant.sidvisning.se/maskinkatalog2012/

Användarvisningsbild

Re: Släntklippare??

värmSkog  
#183718 Man kan vell nästan säga att ilsbo, fransgård, orrliden, optimal är samma maskin?

Användarvisningsbild

Re: Släntklippare??

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465690 Vi går och funderar på att anskaffa en ny släntklippare, skall ha den främst till att hålla skogsvägen ren, men det lär ju bli lite puts av beten och andra ytor kring husen.

Vi kör med Valtra A75
Har en granne som kör med en Ferri, och han är nöjd med den, därför började jag med att kolla dessa, hittade en säljare som säljer en maskin som tar 2m, han sålde även Sovema i bredderna 1,40 och 1,60

Jag funderar då på om vår Valtra är för liten för en 2 metersmaskin, det blir ju en del vikt när man har maskinen i helt utfällt läge. Maskinen väger 640kg.
Funkar det bra med 2 meters till vägkanter? eller blir det för brett? kanske till och med kan vara fördel med en smalare på 1,40? eller 1,60?
Kör man på beten eller åker så är det väl bäst med breda maskiner, men det är ju utmed vägen den skall funka i första hand.
Någon med erfarenhet som kan berätta, gärna någon som kör med Valtra A75 eller annan Valtra i den storleken.

Avatar Fallback

Re: Släntklippare??

Havd  
#465785 Vi kör med osma dhl 160 på en Valtra A 75. Fungerar bra, skulle inte vilja ha en tyngre klippare på den traktorn. Tror den väger 670 kg. Den går att förskjuta helt utanför bakdäcket. Kolla på det, vissa klippare trots att de är bredare kommer inte ut lika långt. Kör hellre två slag istället.

Användarvisningsbild

Re: Släntklippare??

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465807
Havd skrev:Vi kör med osma dhl 160 på en Valtra A 75. Fungerar bra, skulle inte vilja ha en tyngre klippare på den traktorn. Tror den väger 670 kg. Den går att förskjuta helt utanför bakdäcket. Kolla på det, vissa klippare trots att de är bredare kommer inte ut lika långt. Kör hellre två slag istället.


Har ni frontlastare? Borde funka bra som lite "motvikt"
Vad kostar Osma DHL 160 ungefär? 60 - 80 000??

Avatar Fallback

Re: Släntklippare??

Havd  
#465999 Vi har frontlastare, gör väl en del kanske som motvikt. Inte så mycket för sidostabiliteten, har inte prövat utan så vet ej. Pris under 60 när jag köpte den för några år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Släntklippare??

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466020 Är det slagor på den? Om så är fallet är den väl ganska stenkänslig?

Avatar Fallback

Re: Släntklippare??

Havd  
#466082 Ja, det är hammarslagor, men kraftiga. Visst kör man emot sten, men ingen som gått sönder på 3 år.
En bult har gått av det är allt. Nu är jag rätt försiktig, och kör inte så mycket heller. Så det kanske beror på det.

Avatar Fallback

Re: Släntklippare??

uffejohan  
#466243 Nu börjar vägarna växa igen, funderar därför på att skaffa en kedjeröjare. Har kört med en Ysta släntklippare några år men tycker att den är känslig i steniga vägslänter. Kör uteslutande vägkanter, en del rätt steniga. Har en NH 8260, den räcker väl alla dagar? Vad har ni för erfarenheter av kedjeröjare? Blir resultatet acceptabelt även där det bara är gräs? Fabrikat? Kedjedimension? Kan man byta mellan olika kedjor?

Användarvisningsbild

Re: Släntklippare??

Bert1  
#467675
Zixten skrev:Vi går och funderar på att anskaffa en ny släntklippare, skall ha den främst till att hålla skogsvägen ren, men det lär ju bli lite puts av beten och andra ytor kring husen.

Vi kör med Valtra A75
Har en granne som kör med en Ferri, och han är nöjd med den, därför började jag med att kolla dessa, hittade en säljare som säljer en maskin som tar 2m, han sålde även Sovema i bredderna 1,40 och 1,60

Jag funderar då på om vår Valtra är för liten för en 2 metersmaskin, det blir ju en del vikt när man har maskinen i helt utfällt läge. Maskinen väger 640kg.
Funkar det bra med 2 meters till vägkanter? eller blir det för brett? kanske till och med kan vara fördel med en smalare på 1,40? eller 1,60?
Kör man på beten eller åker så är det väl bäst med breda maskiner, men det är ju utmed vägen den skall funka i första hand.
Någon med erfarenhet som kan berätta, gärna någon som kör med Valtra A75 eller annan Valtra i den storleken.


Jag skulle säga att ta så stor du kan för det är ändå svårt och nå de sista ändå.
Farsan har en Agrimaster FL190 som han brukar köra med a72an

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).