Öppna kategorin

Körkortsdiskussion

4 inlägg 2726 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Körkortsdiskussion

bmbamse  
#183555 Starten på den här tråden är faktiskt i tråden "Nya AFS 2012:1" i Motorsågs-kaegorin, se https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&p=183545#p183545.

Jag gjorde så här för att slippa haverera tråden allt för mycket...

knaggen skrev:Ditt körkort kommer att bli värdelöst 2016 om du inte tar act kurser och har du inte yrkesförar utbildning så får du varse god gå 200 timmar för att få det och då blir det svin dyrt.
Hade man haft det jävla motorsågs körkortet i olika kategorier så hade det väl varit något men nu har säkert fjasko sett till att så skall det inte vara utan alla skall vara lika inför lagen. Dom menar på att vilken nybörjare som helst som har nivåerna abc skall kunna utföra dom jobben som dom har tagit och det är där jag blir förbanad för dom är inte ens redo för att hålla på med riktig avancerad fällning för då kommer dom att skita ner sig .
Jag har sett nyexaminerade körkorts tagare som har AB och dom har jag testat ordentligt med riktigt svåra träd och dom har vägrat att fälla det för att dom kan inte läsa trädet och dess gren överhäng.
Så det är därför jag reagerar som jag gör det är bättre att satsa på riktiga utbildningar i stället för som det är nu är det som en triss lott.
Se bara på förslaget att det skall tas om vart 5 år blir det så så kommer säkerskog att få en anmälan till konkurrensverket då det inte finns andra aktörer på området.



Men, Knaggen, det är liksom det som är grejen! Du KAN inte gå en utbildning och vara fullutbildad när du är klar! När jag steg ut från högskolan och skulle använda mina ny kunskaper så var det första jag insåg hur mycket som jag inte visste... Man lär sig hela tiden saker under vägens gång. I bästa fall hjälper en utbildning en att lära sig och samla kunskap på ett någorlunda säkert sätt. Det gäller körkort för bil, motorcykel, lastbil med släp eller installera programvara i en industri där ett driftstopp i en server som får processen att gå ner kan kosta kunden en miljon i timmen... Allt annat är erfarenhet, och det får man bara genom att öva öva öva, och gärna öva med någon MED erfarenhet om något är riktigt jävligt...

Jag har nyss gått AB kurs för motorsåg. Jag lärde mig massor bla i form av medvetenhet om vad som kan gå åt helvete och hur jag ska göra för att slippa ha ihjäl mig själv och andra.

Å andra sidan kan jag hävda att jag hanterat motorsåg sedan mitten på tonåren. Kollade på farsan, fick lite råd av honom, men annars provat mig fram. Men nu ändrat det mesta! Farsan å andra sidan kan man hävda var inte heller någon duvunge i skogen. Han var född 1924, började i skogen med yxa, svans å "sågkompis", körde i skogen med häst för att sedan gå över till motorsåg och traktor. Jag har ju insett i efterhand att mycket han gjorde och som jag tagit efter härstammar från yxan och svansen, tex att göra fällskäret i "fel" ordning...

Jag är nog också en så'n där nybörjare som skulle backa för dina "prov" för jag har ju inte din erfarenhet. Man är tvungen att få vara nybörjare i alla yrken. Nu har AFS satt sina krav på vad en nybörjare ska kunna så här, vilket du tycker är för lågt vad jag förstår.

-Men HUR ska man komma upp till den nivå du tycker är vettig?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Körkortsdiskussion

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183628
bmbamse skrev:
Jag är nog också en så'n där nybörjare som skulle backa för dina "prov" för jag har ju inte din erfarenhet. Man är tvungen att få vara nybörjare i alla yrken. Nu har AFS satt sina krav på vad en nybörjare ska kunna så här, vilket du tycker är för lågt vad jag förstår.

-Men HUR ska man komma upp till den nivå du tycker är vettig?

När jag började i skogen på 70 talet så fick man börja på botten och göra alla skit jobb som för röjning under huggning innan den riktiga huggaren kom.
Jo vad lärde man sig av det jo röj alltid före där du skall arbeta .
Sen kom 80 talet och jag tyckte att det fattades något så det blev en 2 årig kurs på en skogsbruks skola där man fick lära sig allt som har med skogen att göra
Såsom aptering ,kubering ,stämlings längder ,miljöhänsyn e,t,c
Och även en motorsågs utbildning som säkerskog har kopierat
Får man lära sig dom här sakerna vid säkerskog troligen inte och definitivt inte vid arbetsmiljöverket.
Och det betyget jag gick ut med gör det möjligt att söka högre utbildning men i säkerskog och arbetsmiljöverket så är det inte värt något så praktiken så slängde man bort 2 år av sitt liv till ingen nytta.
Nu är säkerskog en ekonomisk förening som vill ha pengar av en som skall ta kortet tacka fan att dom har lobbat att det skall förnyas vart 5 år annars så blir dom stackars examinator arbetslösa .

Användarvisningsbild

Re: Körkortsdiskussion

bmbamse  
#183672 Aha! Då börjar jag förstå din ståndpunkt lite bättre...
Helt klart blir man ju ingen riktig huggare av att ta motorsågskörkortet, man lär sig nog för att inte ha ihjäl sig själv å andra, bara... Det är ju lite samma situation som med CE-körkort och yrkeskompetensbevis...

Men jag tror inte att det är riktigt arbetsmiljöverkets uppgift att fundera över KVALITETEN på arbete som görs i skogen, så jag tycker nog att du hänger dem en aning för saker de inte har med att göra... Däremot tycker jag nog att tex skogsstyrelsen borde kunna fundera över det du tar upp med aptering etc, och skapa någon slags branchstandard på vad en bra huggare ska kunna...
-Då skulle vi nog faktiskt få lite nytta även av dem för en gångs skull! :roll:

Säker skog, skulle jag vilja hävda, är väl egentligen mer för kufar som jag, självverksamma bondläppar?! -Menar du att de funkar som något slags sakkunniga åt arbetsmiljöverket?

Apropå lastbil, efter 2016 får jag fortfarande ratta lastbil åt mig själv OCH faktiskt i jobbet för att flytta grejer från punkt A till punkt B OM det inte ingår som en grundläggande del i mina normala arbetsuppgifter... -Kan ju verka lite paradoxalt, faktiskt :grin: Gjorde faktiskt en så'n grej här i veckan, vi skulle leverera ett antal större maskiner till en kund så firman hyrde en fl7:a med skåp å ja fick ratta... Detta händer dock mycket sällan, var faktiskt första gången nu... :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Körkortsdiskussion

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183748
bmbamse skrev:Aha! Då börjar jag förstå din ståndpunkt lite bättre...
Helt klart blir man ju ingen riktig huggare av att ta motorsågskörkortet, man lär sig nog för att inte ha ihjäl sig själv å andra, bara... Det är ju lite samma situation som med CE-körkort och yrkeskompetensbevis...

Men jag tror inte att det är riktigt arbetsmiljöverkets uppgift att fundera över KVALITETEN på arbete som görs i skogen, så jag tycker nog att du hänger dem en aning för saker de inte har med att göra... Däremot tycker jag nog att tex skogsstyrelsen borde kunna fundera över det du tar upp med aptering etc, och skapa någon slags branchstandard på vad en bra huggare ska kunna...
-Då skulle vi nog faktiskt få lite nytta även av dem för en gångs skull! :roll:

Säker skog, skulle jag vilja hävda, är väl egentligen mer för kufar som jag, självverksamma bondläppar?! -Menar du att de funkar som något slags sakkunniga åt arbetsmiljöverket?

Apropå lastbil, efter 2016 får jag fortfarande ratta lastbil åt mig själv OCH faktiskt i jobbet för att flytta grejer från punkt A till punkt B OM det inte ingår som en grundläggande del i mina normala arbetsuppgifter... -Kan ju verka lite paradoxalt, faktiskt :grin: Gjorde faktiskt en så'n grej här i veckan, vi skulle leverera ett antal större maskiner till en kund så firman hyrde en fl7:a med skåp å ja fick ratta... Detta händer dock mycket sällan, var faktiskt första gången nu... :smile:


Bra då börjar du att förstå vart hän det lutar.

Skostyrelsen är en myndighet och inget annat och där jobbar det bara en massa högutbildade folk som tamejfan inte ens vet hur man apterar så dom går fetbort och dom har inte ens kompetensen att göra det.Det bästa om man vill lära sig är att prata med någon mätare och vara med under en dag .


När det gäller lastbil så utför du ett arbete åt kund när du transporterar saker i bilen och då faller det under act.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).