Bioenergi

Inköpspriser vedråvara

66 inlägg 31643 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Inköpspriser vedråvara

herjman  
#183472 Hittar lite spridd info här o var om detta men det vore kul att samordna uppgifter om vad ni ger för råvara som ni köper in för försäljning av brännved.

Glöm inte ange mått och trädslag.

Kan börja själv. Har köpt in en del blandlöv, mest ask och alm för 200m3 fub



   TS
Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

marcus_ford 3600  
#183492 260 kronor lösmetern hemkört hälften björk hälften gran dock så köpte jag inte det än men ivärsta fall får jag köpa av han

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

born11  
#183498 175:- + transport travad björk med inslag av asp delvis övergrov avverkat förra våren så lite stygg i ändarna, inte färdigförhandlat ännu....pga aspen skulle jag vilja få ner priset lite + att det brådskar med sönderdelningen så säljaren borde vara prutvillig....

Användarvisningsbild

Re: Inköpspriser vedråvara

herjman  
#183560 Känns som att de som säljer tar ganska bra betalt.

Björkmassan ligger väll kring 350:- m3fub? 175:- m3t blir ju ett fub pris på 437:- och det är väll nästan timmerpriser?

Rätta mig gärna om jag har fel

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inköpspriser vedråvara

Vedproducent  
#183561
herjman skrev:Känns som att de som säljer tar ganska bra betalt.

Björkmassan ligger väll kring 350:- m3fub? 175:- m3t blir ju ett fub pris på 437:- och det är väll nästan timmerpriser?

Rätta mig gärna om jag har fel

Du räknar med en fastvolymprocent på 40 %
Det förekommer så klart men då är det ingen björk jag vill ha in i vedmaskinen. Skulle gladeligen köpa björk för 175 kr m3 travat exkl moms.

Så ni som anger priser ange då också inkl eller exkl moms annars så säger det ju ingenting.

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

marcus_ford 3600  
#183563
Vedproducent skrev:
herjman skrev:Känns som att de som säljer tar ganska bra betalt.

Björkmassan ligger väll kring 350:- m3fub? 175:- m3t blir ju ett fub pris på 437:- och det är väll nästan timmerpriser?

Rätta mig gärna om jag har fel

Du räknar med en fastvolymprocent på 40 %
Det förekommer så klart men då är det ingen björk jag vill ha in i vedmaskinen. Skulle gladeligen köpa björk för 175 kr m3 travat exkl moms.

Så ni som anger priser ange då också inkl eller exkl moms annars så säger det ju ingenting.

går knappt att få tag i vitt tyvär

Användarvisningsbild

Re: Inköpspriser vedråvara

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183567 Vad är bästa måttenheten vid köp av vedråvara? m3f eller m3t eller nåt annat.
Och vilken månad vill man ha vedråvaran då man är vedtillverkare?

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

foton  
#183571 Det enda mått som man bör använda är m3 travat. Alla andra måttenheter är bara till för att inköparna av skogsråvara skall kunna lura till sig gratis råvara.

Användarvisningsbild

Re: Inköpspriser vedråvara

Vedproducent  
#183574
foton skrev:Det enda mått som man bör använda är m3 travat. Alla andra måttenheter är bara till för att inköparna av skogsråvara skall kunna lura till sig gratis råvara.

M3 travat säger ju ingenting och borde aldrig användas! Ska en trave som har 40 % eller 60 % i fastvolym betalas lika? Är det vad du tycker?

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

axwell  
#183575
foton skrev:Re: Inköpspriser vedråvara

Inlägg av foton » 30 minuter sedan.
Det enda mått som man bör använda är m3 travat. Alla andra måttenheter är bara till för att inköparna av skogsråvara skall kunna lura till sig gratis råvara.


Helt klart, då kan inte köparen räkna bort barken som värdelös.
Annars skulle vikt kunna vara ett alternativ för köparen men inte helt enkelt att lösa pga varierande fukthalt.

Användarvisningsbild

Re: Inköpspriser vedråvara

Vedproducent  
#183587 Intressant detta att rädslan för att inte få betalt för all bark är större än rädslan för att bara få betalt för 2/3 delar av lassets volym (det är skillnaden mellan 40 och 60 % i fastvolym som kan vara ändå större än så).
Hmm ja man kan ju fundera..........

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

foton  
#183592 Dom travarna som jag lägger upp varierar kanske med 1% i verkligheten, men när det blir inmätt på industrin kan det skilja många %. Det är klart att kravet skall vara riktigt staplat.

Användarvisningsbild

Re: Inköpspriser vedråvara

Vedproducent  
#183594
foton skrev:Dom travarna som jag lägger upp varierar kanske med 1% i verkligheten, men när det blir inmätt på industrin kan det skilja många %. Det är klart att kravet skall vara riktigt staplat.

Är det telefonstolpar du travar? Men tror inte ens dom håller sig inom 1 %
Ingen skogfallande massaved varierar med 1 % när du blandar lite grovt, klent, krokigt och rakt, så exakt blandar det sig aldrig. Varför tror du att just dina travar skulle vara det?
Och hur ska köparen kunna gissa sig till hur traven ser ut eller ska han åka och titta på alla travar?

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

foton  
#183596 Köparen behöver inte gissa sej till någonting. Allt virke mäts vid industrin av mätare som betalas av köparen.

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183598 Tycker m3f grundat på vikt funkar kanon, men då går det i och för sig inte att handla sommaravverkat, eller sånt som legat länge. Men för mig funkar det bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).