Skotare

Såga i vältor?

25 inlägg 9362 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Såga i vältor?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15768 Har just fått höra att södra tycker man ska snygga till rotben och sånt varannat lass, själv brukar jag göra det en gång om dan.(max) Har ni andra några krav på såna grejer? Snygga till vältor, vältlappar mm... Vi ska sätta dit lappar på var 30mfub...det kan bli jäkligt många lappar



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15772 vi brukar såga rotben innan vi lämnar ett ställe.. det blir ju jobbigt att dra på sig huggarkläderna varannat lass.. det kan man ju inte kalla effektivkörning :? vält lapparna fuskar vi nog lite med men vi har nog samma krav som dig

Avatar Fallback
Martin_h_83  
#15779 vältlappar är väl en lapp/per skotarlass va, brukar väl försöka sätta upp en lapp 12-15m3 då blir åkarna glad iaf:)
här uppe i norra dalarna så har vi tur, för de blir aldrig några rotben å kapa av, kan väl bli nån fällkamm då och då...

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15782 Har man entreprenaden på enbart skotningen så kan man knappast befatta sig med nåra rotben. Vältlappar kan man slå på på morron medan motorvärmaren går.

Avatar Fallback

Ang rotben mm

JD 810  
#15783 jag sågade av rotben när det såg ut att bli för många, och när man fick reda på att det var hämtning p g, Södra ville att man skulle sätta vältbricka på första lasset man körde ut...

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15794 när man sätter på vält lappar o kapa rotben bero ju på om virket är anmält för leverans. och en ligt södras nrmer ska det ju ske vid första lasset.. alltså på med vält lappar då och särlägg dom bitarna som behöver kapas då finns ingen riska att åkarna får med dom och det är betydligt säkrare att kapa när dom ligger på backen än att kapa över huvudet för att få med alla rotben.. det blir ju ett extra moment att lägga ner dom på backen för att senare lägga upp dom igen men det är ju bra mycket säkrare

Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15818
timberjack810c skrev:vi brukar såga rotben innan vi lämnar ett ställe.. det blir ju jobbigt att dra på sig huggarkläderna varannat lass.. det kan man ju inte kalla effektivkörning :? vält lapparna fuskar vi nog lite med men vi har nog samma krav som dig


Det där med huggarkläderna använder jag aldrig när jag sågar i vältorna, det borde man ju klart göra men lat som man är.... :roll:
Vi har entreprenaden på enbart skotningen men sågningen ligger ändå på oss.

   TS
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15843 vi brukar ju vänta och ta allt på samma gång...då kan det vara lika bra att dra på byxorna..men man fuskar ju ibland :(

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18526 och vad kostar inte det i förhållande till att göra det med motorsåg?? när man sitter i sködaren så försöker man ju kapa bort sletor o så men blir det rotben då är det skotarförarens jobb att rätta till

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18588 Nåt att impa inför markägaren med :lol:

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18654 jag blev tvungen att testa o kapa bort ett rotben när jag åkte ut idag från hygget för kvällen.. vad förvånade skotaförana ska bli :D

Avatar Fallback
MF 165  
#18724 hur går de till att kapa ett rotben med aggregatet?? e inte så hemma på skördarlivet.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18787 ekonomiskt så går det inte alls.. praktiskt så är det inga svårigheter.. hoppas det var ett bra svar på din fråga

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18806 Fast säkerheten borde vara mångfalt bättre, klättra omkring i hala travar med motorsågen i enhandsfattning och med jeans?

Hoppas ni är försiktiga!
Senast redigerad av Mangan ons 06 feb 2008, 11:21, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).