Skogsröjning

Röjningsdebitering

105 inlägg 36728 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18307 Om jag får ett timpris, så förväntar jag mig att entreprenören är på plats och arbetar de timmar han fakturerar för.

Att ange ett lågt timprois för att få kontraktet, och sedan lägga på fler timmar än man jobbat är oärligt. Jag skulle inte acceptera detta beteendet hos min entreprenör.

Jag gör det inte själv heller när jag fakturerar mina timmar, oavsett hur briljant jag utfört mitt arbete.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18309
valmet901 skrev:Det är nog inte helt ovanligt att man lägger på nån timme på vissa jobb. Om det visar sig att man jobbat väldigt snabbt och det är väl bättre än att man har nån som röjer sakta och det blir mycket dyrare ändå. Håller helt med NUTTE! :)


Om du gör en röjning på 4 timmar, och lägger på två, så blir det inte bättre jobb än de som röjer på 6 timmar och lågger på noll. Står du inte för ditt timpris, så har du sagtt för lågt från början.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18310
nutte skrev: kan lova att skogsägaren väljer traktorn i första hand för det låter billigare men i slut ändan hade gått fortare för skotarföraren...
så hellre lågt pris å fler timmar!!!



Okej, det är alltså för att vara snälla mot skogsägaren som du ger ett lågt pris, och sedan saltar antalet timmar?

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18311
träis skrev:Röjning med bortsättning och kvalitets krav är alltid det mest rättvisa både för röjarn och skogsägaren.Det är för stor skillnad och för mycket snack hos många entreprenörer om dess kapacitet och kvalite.


Kan du ge ett exempel på hur man skall gå till väga för att leja röjare?

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18322
Mangan skrev:
nutte skrev: kan lova att skogsägaren väljer traktorn i första hand för det låter billigare men i slut ändan hade gått fortare för skotarföraren...
så hellre lågt pris å fler timmar!!!



Okej, det är alltså för att vara snälla mot skogsägaren som du ger ett lågt pris, och sedan saltar antalet timmar?



Nu äre inte så att ja vräker på timmar som du verkar antyda.. kanske ja lägger på säg 1 timme per 20 arbetade... de blir ändå billigare än de som tar 260-300 kr timmen för samma jobb... å tar man skogsbolagen som vissa anlitar, får som ju som regel pröjsa för adnimisration (stavfel) å sånt åxå... för kontorsgubbarna lär ju inte göra saker gratis heller...

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18327
Mangan skrev:
valmet901 skrev:Det är nog inte helt ovanligt att man lägger på nån timme på vissa jobb. Om det visar sig att man jobbat väldigt snabbt och det är väl bättre än att man har nån som röjer sakta och det blir mycket dyrare ändå. Håller helt med NUTTE! :)


Om du gör en röjning på 4 timmar, och lägger på två, så blir det inte bättre jobb än de som röjer på 6 timmar och lågger på noll. Står du inte för ditt timpris, så har du sagtt för lågt från början.[/q

Det jag menar är att om man jobbar snabbt som sjutton på ett jobb. Så händer det att man lägger på en timme. Detta sker ju inte jämnt bara i vissa fall när man anser att jobbet utförts alldeles för billigt. Men man lägger ju inte på tim hit och dit hela tiden.

Användarvisningsbild
The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18330 vill hävda att : saltade räkningar med timmar som inte gjorts är BEDRÄGERI och inget annat 😡

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18332 Då är du välkommen till skogsbranschens verklighet. :lol:

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18337 ja vill undra lite hur många timmar ni orkar röja på en dag... sommar som vinter?.... tar ni betalt av skogsägaren när ni åker för att köpa soppa till sågarna?... tar ni mil ers?

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18338
nutte skrev:ja vill undra lite hur många timmar ni orkar röja på en dag... sommar som vinter?.... tar ni betalt av skogsägaren när ni åker för att köpa soppa till sågarna?... tar ni mil ers?


På sommaren blir det väl i snitt 9 tim. På vintrarna 7 tim
Tar inte betalt när jag rengör såg inte heller när jag köper bensin. För körjournal som jag tar med i deklarationen sen.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18342
valmet901 skrev:
nutte skrev:ja vill undra lite hur många timmar ni orkar röja på en dag... sommar som vinter?.... tar ni betalt av skogsägaren när ni åker för att köpa soppa till sågarna?... tar ni mil ers?


På sommaren blir det väl i snitt 9 tim. På vintrarna 7 tim
Tar inte betalt när jag rengör såg inte heller när jag köper bensin. För körjournal som jag tar med i deklarationen sen.


fråga 1 va tar du per timme?
Bor du långt söder ut?
här är det inte ljust mer än kanske max 5 timmar om dagen vintertid, vilket gör att man inte kan göra ett bra jobb mer än som sagt typ 5 timmar...

Tänkte lite på det här almänna va gäller skogs jobb... om jämnför me andra jobb...
jag tar själv i regel 260 + moms timmen för sk skogsskötsel, röjning, sågning fröträd mm, å jag tar inte ut ngn mil ers, enligt många skogsägare "dyrt"... när jag kör skördare tar ja halva kbm priset jag kör in, vilket ger ca 300- timmen... då kör jag min fars maskin...

Hursom helst... på sommrarna hyr jag ut mej till ett antal snickar firmor i närheten, dom tar ut 330 kr/tim dom tar mil ers... 40 kr/mil å det gör dom till/från arbetsplats även om dom måste hämta grejjer/material...
Detta är "BILLIGT" enligt dom flesta :?

Hur kan det komma sej att skogs ägare ska va så snåla, å många gör inget åt sin skog (ungskogs röjning i första hand, sen första gallring) pga detta,
Vissa saker får visst kosta men skogen som kanske är framtida pension eller liknande får stå...
Jag Tycker att det är konstigt hur skogs ägare tänker när det gäller dessa utgifter...
samma gäller ju me skotningen, i framtiden kanske det blir så vi får köra med mindre skotare med band som blir dyrare att köra med, kommer skogs ägaren fortfarande sälja gallringar då, många är ju skit rädda att dom blir skylldiga pengar på ngt som är en skogsåtgärd, viket dom får tillbaka i ett senare skede, nä istället ska vi nästan jobba gratis, å det suger, därför blir det nog så att MÅNGA saltar lite när det gäller timmpenning för att få det att få ihop...

När det gäller de här me röjjningen... på vintern när vi röjer... säg i snitt att man kan röja 6 timmar per dag.... Vart får ni pengar ifrån till dom andra 2 timmarna varje dag som exvis en snickare får ihop även på vintern... å ja tror knappast man kan gå å röjja 10 timmar per dag sommar halvåret för att tjäna ihop dom timmar som försvinner på vintern... helt orimligt... eller hur gör ni?


Visst kan jag jobba som snickare året runt men ja gillar skogen... men som sagt för att få jobb i skogen så gäller det att hålla bra priser....

Detta är ett intressant ämne... som det finns många tankar om... å ja gillar disskutionen...

Avatar Fallback
träis  
#18343
Mangan skrev:
träis skrev:Röjning med bortsättning och kvalitets krav är alltid det mest rättvisa både för röjarn och skogsägaren.Det är för stor skillnad och för mycket snack hos många entreprenörer om dess kapacitet och kvalite.


Kan du ge ett exempel på hur man skall gå till väga för att leja röjare?


Det finns gamla bortsättningsmallar på hur lång tid ett ha med x antal stammar.trädslag.terräng.gångavstånd mm att röja för en välutbildad röjare som de större skogsbolagen använder sig utav.Sen får man oftast betalt för att producera ca 10-20% över dessa mallar.Utrustning och konkurensen gör att du ska kunna producera lite mera än vad en medel röjare gjorde för ca 15 år sedan.Allt räknas ut av röjnings entreprenören och stickprovskontrolleras utav kunden.Arelen angivs i skogsbruksplan.kartprogram eller med gps.Mvh Träis

Användarvisningsbild
The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18345 Hävdar fortfarande min ståndpunkt 8) , men vet av erfarenhet att verkligheten är en annan även i skogen. men mina sämsta erfarenheter har jag av bygghantverkare men det är en annan 5.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18346 Jag tar mellan 240 till 300 kr i timmen beroen de på vad det är för ett jobb. Jag bor i Borås. Angående resten av timmarna får jag ifrån min skördare Valmet 901 som min brorsa kör och då händer det att jag hoppar in och kör ihop timmar där ochså.
Senast redigerad av valmet901 lör 02 feb 2008, 23:09, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18347
The Boxer skrev:Hävdar fortfarande min ståndpunkt 8) , men vet av erfarenhet att verkligheten är en annan även i skogen. men mina sämsta erfarenheter har jag av bygghantverkare men det är en annan 5.


Men de värsta lurendrejarna är de stora bolagen i skogen de skall ju suga ut sina entreprenörer så att de går på knäna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).