Gallring

Lövskötsel för rekreationsområde

27 inlägg 14632 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lövskötsel för rekreationsområde

nalle34  
#181781 blivande snickare tyvärr så tog vattenfall ner mitt fågelbär träd. Var ute i kväll och tittade om det kommit något sälv sått träd, men inte. titta på bilderna i länken http://www.google.se/search?q=f%C3%A5ge ... 66&bih=643

Malwa
Avatar Fallback

Re: Lövskötsel för rekreationsområde

Blivande snickare  
#181842
nalle34 skrev:blivande snickare tyvärr så tog vattenfall ner mitt fågelbär träd. Var ute i kväll och tittade om det kommit något sälv sått träd, men inte. titta på bilderna i länken http://www.google.se/search?q=f%C3%A5ge ... 66&bih=643

:x 😡 Synd att det inte kommit upp nya :sad: . Tack för länken! :smile:
Att jag inte tänkte på att googla själv :oops: .

Avatar Fallback

Re: Lövskötsel för rekreationsområde

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182918 Har du funderat på att släppa in betesdjur, får eller kanske nöt? De gör ett fantastiskt arbete på såna marker!

Röj upp i med röjsåg som några ovan beskrivit och släpp på lite betesdjur. Går ju att ha åkerkommande betesdjur som får gå över området en gång per år eller så i fortsättningen.

De tar enkelt hand om "röjningsberget" om det skulle uppstå något efter röjningen.

Användarvisningsbild

Re: Lövskötsel för rekreationsområde

towes  
#183220 Så har man varit på plats igen. Gissa vad som hittades denna gången?
Ännu fler arter. Vildapel, cotoneaster, kaprifol (i mängder på vissa håll, klättrandes som lianer på vissa stammar) och, tror jag, även något som såg ut som oxel.

Måste skett en hel del föryngring från närliggande trädgårdar här. Skulle heller inte förvåna mig om det gick betesdjur här för 25-30 år sedan. Helt fantastiskt sammelsurium av olika träd och buskar.

015.JPG

Tack för alla svar förresten, kul att det väcker intresse.

zeetorg skrev:Det vore jätte-tacksamt om du ville dokumentera så mycket som möjligt under resans gång.
Gärna med fotografier tagna på samma ställen och vinklar med jämna mellanrum så man kan följa utvecklingen och resultat av olika åtgärder.

Jag ska absolut göra mitt bästa när det gäller detta. Svårt att se skogen för alla träd på bild kanske, men jag ska absolut ta med kameran ut när det bär av med såg i hand. För det blir nog jag som gör en del av det ändå.

nalle34 skrev:3:Vill man han ett bra biologisk röjare som jobbar grattis (får, då får ni hänga in området)
Faktis använde vi det tills vi inte orkade med arbetet med fåren.(höllt på i ca.20 år med det men oj va fint dom gjorde. hagen var en djungel innan dom röjde åt oss)
...
4: Göra upp en skötsel plan på hur ofta dom ska röja m.m.
...
Hoppas du följer upp tråden

Tack för dessa och alla andra goda råd. Vad gäller får så har jag själv varit inne på samma sak. Dock tror jag att startsträckan är lite lång för de boende, men de kommer få alternativet föreslaget.

Skötselplanen finns och kommer levereras, dock som jag skrev ovan så kommer jag nog göra en del själv i början (så det blir som jag vill :smile:).

Ska som sagt försöka följa upp. Området är ej unikt men ändå mycket speciellt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lövskötsel för rekreationsområde

boksson  
#183258 Har du funderat på tvåskiktat bestånd pga blåsten och inte bara i kanterna?
Du har såpass många spännande arter där så det vore dumt att inte utnyttja det där det är lämpligt.
vissa av arterna du nämt bli ju aldrig högre än buskar till 5-6m

så ett konkret råd är att ta bort en del skuggbringare som ex ek om det står tätt.

Min erfarenhet av vildapel och oxel att de mycket väl klarar av att vara underskikt om det inte är för mörkt.

Sen kanske det inte är så dumt att prioritera det som inte är så vanligt i området, oftast är det ganska spännande växter med ovanliga löv och växtsätt.

På ställen utan/liten underväxt kan du lämpligen prioritera som du själv beskrivit innan.

Avatar Fallback

Re: Lövskötsel för rekreationsområde

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183287 Om man tänker på lång sikt, vad händer när huvuvdstammarna börjar dö? Eller gör de inte det, kan man behålla samma träd under överskådlig tid?

Jag skulle vilja överföra en sådan här skötsel till gamla hagmarker, men har inte varit riktigt på det klara med hur/vad man skall börja. Kanske underröj all gran och löv klenare än ??? cm?

(Hoppas det är OK att jag lånar tråden lite, towes).

Användarvisningsbild

Re: Lövskötsel för rekreationsområde

towes  
#183290
Mangan skrev:Hoppas det är OK att jag lånar tråden lite, towes.

Absolut helt OK. Dina hagmarker kan ju vara lika mycket rekreationsmark som "min" lövskog.

Mangan skrev:Om man tänker på lkång sikt, vad händer när huvuvdstammarna börjar dö? Eller gör de inte det, kan man behålla samma träd under överskådlig tid?

boksson skrev:Har du funderat på tvåskiktat bestånd pga blåsten och inte bara i kanterna?

Ni är inne lite på samma spår här, just återväxten på lång sikt har jag också funderat på. Tror vi kan ha samma problem här Mangan.

När det gäller dina funderingar på underskikt, boksson, så är det så att de yttre delarna av beståndet mot vindutsatta söder och väster redan är låga och buskiga utan så mycket hög växtlighet och dessa delar ser jag som "eviga". Åtminstone har de varit ganska konstatnta flera decennier.
034.JPG

Medan de inre delarna som sagt saknar till stor del undre skikt och där växer huvudsakligen ek, fågelbär, björk, asp och någon enstaka rönn. Vildapel och buskar finns i kanszonerna.

Den intressanta frågan är då alltså hur man på sikt föryngrar utan att få in sly. Flertalet arter i beståndet är ju pionjära så just dessa arter kan bli svårt att ha i ett undre skikt. Rätta mig gärna om jag har fel där, men det lilla som kommit underifrån idag är rangligt med en "tofs" i toppen och kommer underröjas.

Jag gissar att svaret på föryngringsfrågan är att när dagens äldsta träd (gissningsvis nu 30-40 år gamla) gjort sitt så får man undan för undan ta besväret med luckhuggning för att få ner ljus med det röjarbete det ger. Om det sedan lyckas självföryngras med önskade arter (ek, rönn, fågelbär etc) eller om man tvingas plantera (med betesskydd) återstår att se. Titta gärna på bilderna i startinlägget så förstår ni problemet.

Vi talar nu om åtskilliga decennier fram, men blir en sådan här skog bra i flera skikt???

Mangan: har dina hagmarker någon likhet? Är de inte ljusa så du slipper problemet med föryngring genom tätt kronskikt? Bilder?

Jag håller föryngringsfrågan öppen och hoppas på flera kloka tankar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lövskötsel för rekreationsområde

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183295 Här kommer blandade bilder på min hagmark. Fårbetat för kanske 20 år sedan?

Avatar Fallback

Re: Lövskötsel för rekreationsområde

alias  
#183300
Mangan skrev:Om man tänker på lång sikt, vad händer när huvuvdstammarna börjar dö? Eller gör de inte det, kan man behålla samma träd under överskådlig tid?

Jag skulle vilja överföra en sådan här skötsel till gamla hagmarker, men har inte varit riktigt på det klara med hur/vad man skall börja. Kanske underröj all gran och löv klenare än ??? cm?

(Hoppas det är OK att jag lånar tråden lite, towes).


Ekar behöver du inte oroa dig för, hugger du fram dem kan de stå i flera hundra år, och en sparbanksek är vacker även när den har dött. Asp och björk klarar sig ju inte så länge, då där kanske det är viktigare att tänka framåt på successionsordningen.

I betesmarkerna bakom föräldragården har jag märkt att både betesdjuren, fåglar och harar uppskattar grupper med röjningsgranar (brukar höggallra dessa grupper för att de inte ska växa in i krontaket av ek, asp, björk, lönn och lind)

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Lövskötsel för rekreationsområde

towes  
#183301
Mangan skrev:Jag skulle vilja överföra en sådan här skötsel till gamla hagmarker, men har inte varit riktigt på det klara med hur/vad man skall börja. Kanske underröj all gran och löv klenare än ??? cm?

Härliga bilder och vacker skog.

Nu vet jag iofs inte hur mycket granen står för totalt eller vad du vill med denna. Men eftersom du säger dig vara intresserad av sättet att sköta dina gamla hagmarker så kanske din gran inte är jättehelig för dig just här?

Utifrån vad jag sett i bilderna hade jag sopat väck granen helt. Gran har ju en förmåga att ta över underifrån då den gillar att komma smygande i skuggan. Så vill du ha just en fin lövskog så kan du ju börja i den ändan. Men du får nog vara beredd på att lägga lite röj-jobb tills du fått upp det löv du önskar i luckorna som blir. Där lövskogen är sluten kan du ju göra som jag - underröja klenare löv som stör.

Vilka löv-trädslag dominerar?
Vad har du för önskan med området på sikt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lövskötsel för rekreationsområde

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183305 Nej, här får granen ingen större plats. Har massa gran på andra ställen, det står 2 ha sitkaplantor granne med det här området tex. :-)

Jag vill ha en skog som är trevlig att se på, lummig och skuggig och så täönkte jag göra en promenadstig. Parkaktigt, gärna. Men har inga djur att sköta, så vill ha det ganska lättskött. Kanske plantera in några spännande träd. Idag är det: Gran, tall, ek, ask, asp, lönn, björk och bok vad jag vet.

Avatar Fallback

Re: Lövskötsel för rekreationsområde

boksson  
#183325 Gran och bok skuggar ut det mesta, men en och annan bok kanske du kan stå ut med?

Boken är formidabel på att konkurerar ut andra trädslag genom att skugga ut dessa och tål själv mycket skugga så det som kan ske i framtiden är att du får ett underbestånd av bokplantor som skuggar ut allt annat på marken och vipps så har du en bokskog,. Vackert är det men kanske inte det du tänkt...

Så mitt råd är att du spar böckerna i grupper, det blir mest estetiskt tilltalande och och mest lättskött.

Askskog ger per automatik ordentligt med underväxt då kronorna kräver stor plats och har "gles" krona. ask går utmärkt att blanda med andra trädslag, utom bok och gran.

Jag gillar inslag av tall i all lövblandskog, stjäl inte mycket ljus, blir höga och tolerera ofta underväxt väl. Jag spar alltid de få tallar som överlevt rådjur och älg och dessutom har möjlighet att överleva framöver.

Det som jag tycker är svårast att sköta är asp och ek. Ek för att det är så lätt att få vattskott och att toppen lätt dör vid hård gallring, och asp för man får så himla mycket sly när man gallrar den.
Gamla ekar är något annat, dom blir man bara glad av även om man får röja en del under dem för att förhindra slyinväxt i kronorna, men det är ingt man behöver göra varje år.

jag vet inte om ni blir något klokare av det här inlägget eller om det bara är självklarheter jag beskriver

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).