Föryngring

Nyttan av att trampa gräs runt granplant

9 inlägg 9493 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nyttan av att trampa gräs runt granplant

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182785 Jag satte Sitka för drygt ett år sedan. Gräset är nu ganska högt, och jag har börjat trampa lite gräs för jag har hört att det är bra. Men det tar ju lite tid. Så hur hjälper det?

Gräset växer väl fortfarande och snor näring och vatten av granplantorna? Eller hjälper man plantan genom att ta bort skuggande ljus?

Och är det för sent att göra det nu? :-)

Några plantor är 1m höga nu. :D



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Nyttan av att trampa gräs runt granplant

Mäki  
#182787 Du gör det också för att snytbaggen inte skall komma via gräset upp på plantan för den har torgskräck och går inte över öppna ytor. (yngre plantor)

Avatar Fallback

Re: Nyttan av att trampa gräs runt granplant

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183158 Dåligt med info kring detta, ingen som gör det kanske? Om ni gör, HUR gör ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nyttan av att trampa gräs runt granplant

alias  
#183160 Brukar försöka freda plantorna det/de första åren. Den främsta anledningen till att jag gör det är risken att hallon/bräken/gräs lägger sig ner över plantorna när det kommer snö (riskerar att deformera plantorna, ev blir de liggande utmed marken och därmed värdelösa), därtill har jag märkt att bräkenet kan lägga sig så tätt (ungefär som ett lock över plantorna att de riskerar att mögla). Har inte märkt samma risk med hallon eller gräs.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Nyttan av att trampa gräs runt granplant

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183173 Kruståteln är ovanligt kraftig i år så jag röjde för någon vecka sedan runt de plantor som sattes förra året. Är rädd den lägger sig över plantan och om det blir mycket snö till vintern så blir inte plantan vacker.

Röjer samtidigt Hallon och Örnbräken och kanske någon Björkplanta. Har med mig en slykniv liknande den Skogma säljer (en liten "lie" som är ca 10 cm på ett ca 70 cm långt skaft; ganska effektiv men man får akta benen.)

Användarvisningsbild

Re: Nyttan av att trampa gräs runt granp

towes  
#183174 Jag har räddat flera granplanteringar (främst åkerplanteringar) från ett tråkigt öde just genom att trampa gräs. Detta liksom Alias främst de första åren när gräset blir högre än själva plantan och på hösten kväver granen när det lägger sig. Bestånd som jag fått vetskap om försent kan ha haft upp till 50-80% dödlighet och fått planteras om (gammal åker).

Men när de som du säger är en meter så brukar jag lämna dom för just då anser jag faran vara över. Möjligt mer grästramp har sin nytta även som Mäki nämner, men jag har helt enkelt inte mer tid och måste prioritera. Näringsmässigt tror jag det gör liten skillnad och skugga är snarast bra för smågran (utom från gräs då).

Själva "trampet" är så enkelt att ett tramp i vart väderstreck med gräsböj utåt gör att det ej lägger sig på fel håll när det vissnar.

Avatar Fallback

Re: Nyttan av att trampa gräs runt granplant

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183204 Jo, några plantor är inte mer än 2-3 dm höga, och har mycket kruståtel ovanflr sig. Jga undrar om de någonsin kommer bli något. Såg att det var ganska glest på sina ställen, har nog torkat bort en del tror jag.

Jag trampar i en ring så att det blir fritt från gräs 3-4 dm radie runt plantan. Tar sin lilla tid, särskilt att hitta granen under gräset. :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Nyttan av att trampa gräs runt granplant

Konsult  
#183261 Jag har samma problem som dig Mangan verkar det som. Jag har 3 åriga granplantor som enbart är ca 40 cm. Marken är mkt bördig varpå gräset har tagit sig och är 180 cm. Jag håller nu på att trampa gräset för att det inte ska falla ned och kväva/trycka ned granplantan inför vintern.

Gräset konkurrerar bevisligen med plantan om ljus och näring och min fråga är nu om jag även måste trampa gräset under tillväxt säsongen våren/försommaren för att plantan ska få ljus. Granen gillar att stå trångt sägs det men gräset är 180 vid midsommar och det känns inte hälsosamt.

Frågan är alltså om det räcker med att trampa inför hösten eller om man även måste trampa på våren och om man måste välja vår eller höst vilken är viktigast?

Avatar Fallback

Re: Nyttan av att trampa gräs runt granplant

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183293 Gräs som är 180 cm? Bambu? :-)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).