Traktorer och processorer

Erfarenheter BIGAB växlarvagn

15 inlägg 20108 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Erfarenheter BIGAB växlarvagn

Snowblow06  
#179320 Funderar på att uppgradera med en växlarvagn, dels för att transportera 3,5 tons grävaren på men också för att köra schaktmassor och ved. Vad finns för erfarenheter som jag bör veta om och tänka på. Hört och läst en del om riskerna med växlarvagnar. Ska man satsa på en begagnad och isåfall vilka priser talar man om då eller köpa nytt, tittat lite åt Bigab hållet.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter BIGAB växlarvagn

Robertberg  
#179363 Hydralisk boggiblockering bör du se som ett krav vid begagnatköp.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter BIGAB växlarvagn

Snowblow06  
#179457 Ja de hade jag tänkt mig. Tittade runt på nätet och de finns en del intressanta objekt.
De största riskerna vid hantering verkar bero på överlastat flak vid växling. Läste den intressanta artikeln i ATL, tror att de var förra veckan. Kanske på tiden med en gemensam standard för hur vagnarna ska se ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter BIGAB växlarvagn

Skogstomte  
#179591 Vi har en Bigab 10-14. Vi kollade på begagnad men då (-07) skiljde det inte så mycket mot en ny så vi köpte nytt. Vi har hydraulisk boggiblockering, men använder den sällan pga stor traktor och den ger bara 180 bar mot specificerade 220 bar för vagnen. Den orkar helt enkelt inte hissa upp traktorn. Annars är det användbart, man kan även överföra lite vikt till traktorn (med försiktighet) när det är slirigt. Nyare Bigab har en kedja som sätts i toppstångsfästet och sträcks med en cylinder för att kunna växla tungt.

Tänk på att växlarvagnen behöver stort oljeflöde. Vår traktor ger drygt 40 l/min vid fullvarv, dubbelt hade inte skadat... Vi köpte det breda flaket (255 cm utvändigt) och 50 cm högt bra om man ska köra EUR pall men blir lite onödigt brett. Hade köpt 235cm brett idag och högre (1m). Fördelen med låga lämmar är att det går att rotera grävmaskinen på flaket som man vill.

Bigabkärrorna är robusta, har inte lagat något på den som beror på Bigab. En grej som är lite dum är om man spiller över framstammen så lägger sig materialet på tornet och ramlar vid tippning rakt ner på kolvstången. Man får kolla där efter lastning. Bromscylindrarna vill gärna bli lite sega och inte gå tillbaka helt efter några år, ha lite koll på det.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter BIGAB växlarvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179594 Är det inte standard växelflak på dessa? Då faller ju massor med användbarhet bort direkt?

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter BIGAB växlarvagn

Snowblow06  
#179606 Oljeflödet ligger på om jag kollat rätt i instruktionsboken på 71 minut liter vid fullvarv (2200) på min traktor.
Ang flak så verkar de finnas en uppsjö av modeller. De som kallas schaktflak men med olika höjd på lämmar och bredd. Sedan lättmaterialflak. Är det samma längd på alla flak eller skiljer de sig också. Och är krokhöjden samma genomhela sortimentet och bredden på balkarna som flaket vilar på chassit samma, dvs kan man växla på ett flak från en 7-10 vagn på en 10-14 vagn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter BIGAB växlarvagn

Rlin  
#179609 Kan vara värt att tänka efter så att man inte har en för liten traktor sett till hydraltank också. Går som nämnt mycket olja till cylindern..

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter BIGAB växlarvagn

Snowblow06  
#179626 Vad rekomenderar tillverkaren för storlek och effekt på traktorn till de olika vagnarna för att få ett optimalt ekipage, vad gäller stabilitet samt kraft och hastighet på hydrauliken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter BIGAB växlarvagn

Skogstomte  
#179672
Slurfi skrev:Är det inte standard växelflak på dessa? Då faller ju massor med användbarhet bort direkt?


Jo, det finns i princip bara kort ram som tar flak som är 4,1 - 4,6m och lång ram som tar flak 5,5 - 6,5 m c:a. Att flakbredden varierar ändrar inte ramen. Det går att dra upp ett långt flak på en kort vagn, men hakarna låser inte där bak då och överhänget blir självklart stort bakåt.

Snowblow06 skrev:Oljeflödet ligger på om jag kollat rätt i instruktionsboken på 71 minut liter vid fullvarv (2200) på min traktor.
Ang flak så verkar de finnas en uppsjö av modeller. De som kallas schaktflak men med olika höjd på lämmar och bredd. Sedan lättmaterialflak. Är det samma längd på alla flak eller skiljer de sig också. Och är krokhöjden samma genomhela sortimentet och bredden på balkarna som flaket vilar på chassit samma, dvs kan man växla på ett flak från en 7-10 vagn på en 10-14 vagn.


Lagom flöde. Som ovan nämnt passar de olika flaken. Samma krokhöjd också. Finns flak med högre krokhöjd och det ändrar man genom att flytta upp själva kroken på tornet ett snäpp (bultad). Har dock aldrig sett någon som har kroken i övre läget. Tänk på att schaktflaket är tänkt för jord och grus, vanlig plåt i det. Kör man mycket sten blir de buckliga efter ett tag.

Rlin skrev:Kan vara värt att tänka efter så att man inte har en för liten traktor sett till hydraltank också. Går som nämnt mycket olja till cylindern..


Bigab 10-14 tar 8 liter ur tanken. Vår tippkärra på 7 ton tog 10,5l. Värre på de större kärrorna så klart.

Snowblow06 skrev:Vad rekomenderar tillverkaren för storlek och effekt på traktorn till de olika vagnarna för att få ett optimalt ekipage, vad gäller stabilitet samt kraft och hastighet på hydrauliken.


Själv har jag en Case IH 1056 (30km) framför, trimmad med eftermonterad turbo till c:a 120 hk. Det räcker bra till fulla lass. Körde tidigare med Valmet 505 (68hk) men det var alldeles för dåligt.

Glömde att skriva förut att vi har långa (4,6m) flaket men det slår nästan i backen när man tippar.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter BIGAB växlarvagn

Snowblow06  
#179679 Tack för bra info. Tolkar jag ditt svar rätt så är modellen upp till 10-14 som har flak mellan 4,1 - 4,6 meter och modellerna däröver de längre flaken. Är det byggt så att frihöjden till marken blir så låg när man tippar med det längre flaket på modellen 10-14. Förstår jag rätt så finns motsvarande låsning för flaket i chassit som på lastbilsflakväxlaren, dvs tappar som låser flakets ram i chassit.. eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter BIGAB växlarvagn

Skogstomte  
#179684
Snowblow06 skrev:Tack för bra info. Tolkar jag ditt svar rätt så är modellen upp till 10-14 som har flak mellan 4,1 - 4,6 meter och modellerna däröver de längre flaken. Är det byggt så att frihöjden till marken blir så låg när man tippar med det längre flaket på modellen 10-14. Förstår jag rätt så finns motsvarande låsning för flaket i chassit som på lastbilsflakväxlaren, dvs tappar som låser flakets ram i chassit.. eller?


Varsågod :smile:

Från 7-10 till och med 14-17 är kort flak, 15-19 är den minsta med 6m flak.
Hela extralängden blir ju bak så långa (4,6m) flak räcker ända ner till backen.

Allt bygger ju på lastbilsstandard, har man ett långt flak så sitter vinkeljärnen i flakramen som ska gå under klackarna på vagnen för långt bak. Går ju att svetsa dit en bit vinkeljärn om man bara ska köra flaket på en kort vagn.

http://www.forsmw.se/1/sv/products/vaexlarvagnar.php

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter BIGAB växlarvagn

Snowblow06  
#179951 Finns det några speciella punkter man bör titta extra noga på om man hittar ett passande begagnat exemplar, förutom att kolvar skall va täta mm.
Var ligger riktpriserna på nytt kontra begagnat köp i storleken 8-12 och 10-14

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter BIGAB växlarvagn

Skogstomte  
#180820 Bromscylindrarna brukar kärva så de inte går tillbaka. De sitter utvändigt på boggivaggan så det är enkelt att kolla. Har bromsarna legat på ett tag kan man se färgskiftningar i navet utifrån - inte samma röda lyster helt enkelt.

Att ramen är rak (titta utmed) och att det går lätt att slå över spaken växling - tippning. Kolla hakarna (tjocka plattjärn) vid rullarna bak - de böjs upp om man kör med upptippat flak och det häktar i marken eller böjs de ner om man lyckas få flaket på dem - kan säga lite om hur man kört. Är det flak på vagnen kan man se om flaket inte ligger ner riktigt på ena sidan i stöden fram - då är någonting skevt.

Däcken säger lite om var vagnen gått och hur. Generellt är växlarvagnar dyra även beg, så var kräsen eller köp nytt, skiljer mindre än man tror.

Tillägg: Kolla kolvstången på stora cylindern, ibland lägger det sig stenar i tornet om man spiller över framkanten på flaket. Om man inte tar bort dem brukar de ramla på cylinderröret eller i värsta fall rakt på kolvstången. Har provat :oops: Blev hemfärd med lyft flak för att svetsa igen slagmärket med TIG och rostfri tillsats.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter BIGAB växlarvagn

Coffab  
#183201 Visst är bigab bra vagnar men jag skulle nog aldrig köpa mej en!
Tycker metsjös vagnar är så mycket mer vagn för pengarna!
Får du tag i en begagnad metaflex 14 så kan du nog inte få en bättre vagn!
Fördelarna är många. Bland annat så ha ju metsjövagnarna en separat teleskopkolv
för själva tippningen. Metaflex 14 (numera metaflex 16) har även teleskopisk ram så
den kan hantera flera olika flaklängder! Riktigt smart!
Och om ja inte misstar mej så sitter det hydraulisk nivåreglering på den! (fruktansvärt bra om du ska
tippa där det är snett! Finns en del begagnade på mascus tro ja.

http://www.metsjo.se/nyheter_3.html

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter BIGAB växlarvagn

Snowblow06  
#183240 Intressant att få synpunkter på andra vagnar. Men gäller att få prislapp att takta med ens behov av vagnen. Är det standardsaker du nämner, tänker då främst på den hydrauliska nivåregleringen och teleskopiska ramen. Sen är ju alltid chansen med att köpa begagnat kontra nytt. Man vet hur man själv sköter sina prylar men kan inte veta eller styra hur andra gjort.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).