Föryngring

Lind, äpple, vinbär etc

40 inlägg 36122 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lind, äpple, vinbär etc

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182916 Jag har en yta om ca 1 Ha som är blötmark. Den har jag satt av för lövexperiment. Tänkte mig inledningsvis bara ha björk där, plantering nästa vår vid sidan av det naturliga. Men nu har det snurrat vidare i huvudet om andra trädslag. Inte främst för virkesproduktion förstås utan mer för att se vad som går och för att kanske skapa ett litet eldorado för lövälskande djur och insekter.

Marken är alltså blöt, den blir aldrig torr. Ligger i slutet av en lång sluttning nedanför bergsbrant. Mest myrliknande mark med inslag av "stenskravel". Alla tallar och granar är bortrensade (blir kavelbro) så nu är där tomt sånär som på naturlig björk i olika storlekar.

Någon som har erfarenhet av att plantera Lind, Äpple, Körsbär, Vinbär och andra mer trädgårdsträd/buskar på sådan mark? Funkar det överhuvudtaget i en skogsmiljö? Den här typen av udda träd/buskar ska inte utgöra mer än kanske 15% av beståndet, resten ska vara björk som ursprungligen tänkt.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Lind, äpple, vinbär etc

Skogshuggaren83  
#182917 Det blir svårt med de du nämner på fuktig mark, det blir mer utav al, salix, björk och sådant som klarar fukten i marken. Sen är det skillnad om vattnet rör sig genom marken eller är stillastående.
Testa gärna på någon gammal hagmark/ åker där brukar de "udda" träslagen trivas.

Avatar Fallback

Re: Lind, äpple, vinbär etc

boksson  
#182932 Jag har vilda vinbär, krusbär där det är ljusare men även fågelbär och vildapel och rönn , men det är torrare än du beskriver, är det så fuktigt som du beskriver så blir det av sig själv al, rönn, sälg, björk och ev asp som självsår sig. Lind kräver näringsrik mark med rörligt grundvatten, men pröva går ju, ibland blir man överraskad

Hmm ser nu att skogshuggaren redan har beskrivit det jag hade i tankarna

Bara en tanke, ligger marken i söderläge i förhållande till branten så har du kanske bättre mikroklimat där än omgivningen, men är det en lång sluttning har du kanske "kallras" där, det har jag upplevt på min mark, kan skillja 2-3 grader på vintern mellan högre och lägre lägen, Fruktträd vill gärna ha lite varmare lägen.

Fungerar ask i Gagnef? De gillar ganska blöt och näringsrik mark men inte stillastående grundvatten.
Eller varför inte plantera lite hasselbuskar på de torrare bitarna.

vildkaprifol kan vara ett gissel med sina lianer som bildar snaror på marken, men de luktar väldigt gott, inte helt ovanlig i ljusa men blötare områden här i Skåne
Senast redigerad av boksson lör 11 aug 2012, 12:27, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Lind, äpple, vinbär etc

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182934 Vilka bra svar redan :grin: Blir så glad!
Vattnet rinner, marken sluttar svagt nedåt hela vägen till Dalälven. Det är då alltid vatten i diket som följer vägen som går efter det aktuella områdets ena, lägsta, gräns.
Ska ta och göra en lite noggrannare koll av området just för att se om det finns särskilt torra områden.
Tyvärr ligger marken i öster-läge, men vindstilla och skyddat bakom berget.

Fler kommentarer och förslag! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lind, äpple, vinbär etc

axwell  
#182939 Om du vill gynna humlornas överlevnad så är sälg det självklara valet, blommar mycket tidigt på våren.
Några ton svarta vinbär och du kan leverera till div uppköpare, vanligt i Kalix älvdal.
Bären är inte så eftertraktade av vare sig småpojkar eller fåglar.
Buskarna bör få ljus om det skall bli bra skörd med söta bär.

Jag har både sälg och vildväxande svarta vinbär i områden med ytlager av svartjord och stenbunden sand/grusblandning, så blött att en ATV (utan bandsats!!!) har svårt att komma fram.

Ask bör gå i Dalarna, trivs i Västernorrlands kustland men den växer långsamt i min trädgård, tappar lövverket tidigt, kommer sent på våren, nästan som asp betr. lövfällning.

Avatar Fallback

Re: Lind, äpple, vinbär etc

boksson  
#183102 Nyponbuska är härdiga och lätta att föröka, dessutom bra skydd för småvilt.

Avatar Fallback

Re: Lind, äpple, vinbär etc

boksson  
#183155 Eller fläderbuskar,blommorna ger god saft och är lätt att föröka med sticklingar.

Användarvisningsbild

Re: Lind, äpple, vinbär etc

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183156 Sälg låter bra!
Fläderbuskar också.
Rönn ska det bli!
Vinbär längs vägen genom området
och resten Björk

Låter väldigt bra tycker jag.

Fågelbär och äpple verkar vara lite för svårt, får väl se vad klimatförändringarna ger för nya möjligheter framöver....

Tack för förslagen! Jag kommer återrapportera framöver i bloggen :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lind, äpple, vinbär etc

Boarpan  
#183157 Kämpar du mot gräset så gör ett snitt halvägs in i tidningen trä över stammen så fixar den gräset och det blir lättar att röja runt

Avatar Fallback

Re: Lind, äpple, vinbär etc

Nolltax AB  
#183190 Den spontana tanken Slånbär blev tänkt.
I Uppland i vart fall gillar dom diken å källor som kommer i dagern.

Ett flertal fågelarter gillar bären. Görs även en del saft lokalt.

Å vill man snofsa till dunkspriten så kan man göra slånbärslikör.....

Avatar Fallback

Re: Lind, äpple, vinbär etc

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183211 Hur hade du tänkt fixa vinbär, bara köpa från plantskolan eller? Kan man ta sticklingar?

Användarvisningsbild

Re: Lind, äpple, vinbär etc

Fiat 4WD  
#183217 Dagens!

Man kan lätt ta sticklingar från vinbär, de är tacksamma att föröka.
Vissa sälg- (eg Salix-) sorter är oxå lätta att få upp från sticklingar. Sälgarna är populära bland fåglar och djur som gärna är äter nektar å de insekter som dras dit respektive betar av grenarna.

Slånbär! Det var en rolig idé men de kanske vill ha mer likt odlad mark med bättre dränering. Men prova och kom med resultatet.

Jag har en massa rönn och hasselbuskar, ser trevligt ut och är populärt bland djuren oxå. Som bieffekt har det blivit färre skador på granplantorna så för min del har det varit vinn-vinn på att ha lite extra fina lövträd/buskar på de blöta områdena.

Ska bli kul att få läsa om.

Lycka till!/Anders

Användarvisningsbild

Re: Lind, äpple, vinbär etc

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183219
Mangan skrev:Hur hade du tänkt fixa vinbär, bara köpa från plantskolan eller? Kan man ta sticklingar?


Vi har vinbär på gården så jag tänkte ta sticklingar. Men dessutom så måste jag ha fått med mig något på traktorn eller fyrhjulingen för helt spontant har jag fått 2 små röda vinbärsplantor på min körväg! De tänker jag flytta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lind, äpple, vinbär etc

towes  
#183227 Kan bara ge en spontan applåd för ditt initiativ och din tankegång. Oerhört tervligt och givande om man uppskattar mjuka värden. Tyvärr kan jag inte ge dig så många råd då sköna Dalarna ligger lite för långt norr ut för mina ännu så länge skrala löverfarenheter, men jag ska studera lövens mysterier ingående i vinter och lovar återkomma om jag hittar något spännande. Klokt oavsett att blanda produktion med vacker skogsmiljö.

Vill du ha inspiration kan du ju kolla i den närbesläktade tråden hur det kan bli om man har lite tur och snubblar över ett lövområde som stått för fäfot länge: viewtopic.php?f=2&t=14256 :smile:

Avatar Fallback

Re: Lind, äpple, vinbär etc

boksson  
#183241 Tror man kan ta sticklingar av hassel oxå.

Ett sätt att få sticklingar av vinbär är att böja ner en gren och lägg jord över på mitten så bildas det rötter. Till våren är det bara att klippa av så har du två sticklingar med färdiga rötter, men det visste du kanske redan

Själv kommer jag att pröva med lite nyponbuskar, perfekta för viltvård och hemmagjord nyponsoppa . Det slår ekströms pulversoppa många gånger om.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar