Skogsvagn (Huggarvagnar)

Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

58 inlägg 24054 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

aywa  
#182992 170 kg tryck menar du då alltså foton? Vad kan nuffen tänkas ge?

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

stegmaster  
#182999
aywa skrev:170 kg tryck menar du då alltså foton? Vad kan nuffen tänkas ge?

Det ser ut som den finns med 2 alt.
1. 170bar och 31,5 l/min
2. 190bar och 35l/min
http://www.konedata.net/Traktorit/Nuffield3-42.htm

Men detta er med en ny fräsh pump, men om din er skapligt skick så bordet du vara nära.

Användarvisningsbild

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183014 Jag har den sena pumpen, den med 190 bar och 35 l/min. MAn ser det enklast genom att titta på ratten till låspluggen. Ser den ut som min, dvs stor som en dörrknopp då har man sena modellen på pump, dvs den kraftigare.

Avatar Fallback

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

aywa  
#183033 "på ratten till låspluggen"... Är inte riktigt med på vart du menar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183066
aywa skrev:"på ratten till låspluggen"... Är inte riktigt med på vart du menar?

Låsplugg.jpg


Alternativs sätt att se om du har större pumpen är om traktornumret är högre än73221.

(Om jag nu fattat allt rätt :roll: )

Avatar Fallback

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

aywa  
#183075 Tack uvskogen! Ska kolla sen, och ska även undersöka hur det ser ut på den andra nuffen som är skogsutrustad. Ska iaf köpa lite kopplingar till den nästa månad och testa hur kranen ter sig med den traktorn. Hade vart bra om det funkade då den är utrustad med vinsch i fronten ( bra när man som mig är expert på att fastna ) :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183077
aywa skrev: den är utrustad med vinsch i fronten ( bra när man som mig är expert på att fastna ) :grin:


Avundsjuk!!!! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

totte  
#183100
Uvskogen skrev:
aywa skrev: den är utrustad med vinsch i fronten ( bra när man som mig är expert på att fastna ) :grin:


Avundsjuk!!!! :mrgreen:


På vinschen eller expertkunskaperna? :D

Avatar Fallback

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

axwell  
#183103
totte skrev:( bra när man som mig är expert på att fastna ) :grin:

Det skulle kunna bli en stenhård fight mellan dessa Nuffieldförare om vilken som är mest expert.
Uvskogens blogg har ju avslöjat en del, något för vadslagningsfolket?

Tänk om Karin skulle få fel i sin utsago.

Användarvisningsbild

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

totte  
#183108 :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183127
totte skrev: :lol: :lol: :lol:


Du lurar ju bara hit oss som tror att något nytt har skrivits i tråden :sad:

Användarvisningsbild

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

totte  
#183129 Tjänligt åt dig att gå på det :mrgreen: Nä, sorry, skall sluta med OT-inläggen här nu.

Avatar Fallback

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

aywa  
#183161 Jaja, låt så vadslagningen börja!;)

Testade Nokka-kranen på den andra nuffen igår, och som jag misstänkte så var den ruskigt trött i hydrauliken så den får fortsätta agera lunnare :wink:

Tyvärr kan jag inte se hur stor knopp jag har då den ser ut att vara avbruten, men misstänker att det är modell större pump då den driver på bra jämfört med skogsnuffen.

Hursomhelst så är jag nöjd med kranen , inga läkage osv! :grin: Men när jag väl byter traktor nästa gång så kommer jag definitivt leta upp nån som ger lite högre tryck, känns som det kunde behöva när rotstocken hänger 5 m ut ovanför vältan. Jag menar man ser ju små kranman- kranar efter atv som lyfter feta stockar och nokkan är ju en bra mkt kraftigare kran än dessa atv- kranar så jag menar att "segheten" vid tyngre stockar måste ha med deivkällan ( trycket) att göra och inte själva kranen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183166 Jo det är Nuffe som börjar kännas lite ålderstigen, nyare traktor ger nog mer fart på kranen.

Användarvisningsbild

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

stegmaster  
#183175
aywa skrev:. Jag menar man ser ju små kranman- kranar efter atv som lyfter feta stockar och nokkan är ju en bra mkt kraftigare kran än dessa atv- kranar så jag menar att "segheten" vid tyngre stockar måste ha med deivkällan ( trycket) att göra och inte själva kranen?

Man kan alltids lurars lite av dessa videoer av ATV vagner, var dom ofta lyftar på rötna/halvtordkade stockar i grova dim. som nog inte väger som vad det ser ut.
En ATV kran lyter inte mycket på max räckvidd. Kanske 250kg eller så på 3,5m bom.
Kanske skulle du mäta trycket på nuffen, så du vet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).