Gallring

Mekaniserad gallring

20 inlägg 9743 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mekaniserad gallring

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18090 Jag planerar för att sätta bort en gallring som ett avverkningsuppdrag. Vad bör man ställa för krav på genomförandet? Bör man ställa krav på val av maskiner eller mark- och trädskador? Vad säger ni som har erfarenhet av detta, detta är min första gallring som jag sätter bort...



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Mekaniserad gallring

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18095
Skogsante skrev:Jag planerar för att sätta bort en gallring som ett avverkningsuppdrag. Vad bör man ställa för krav på genomförandet? Bör man ställa krav på val av maskiner eller mark- och trädskador? Vad säger ni som har erfarenhet av detta, detta är min första gallring som jag sätter bort...


Ja klart att du ska sätta krav på vad för maskiner som ska dit.. inte så kul om dom drar dit en 860 tex.. för man vill ju ha så lite och så små vägar som möjligt :D och sen mark och trädskador tycker jag oxå att du ska ställa krav på... för är ju inte så kul om dom kör sönder totalt .

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18110 Området som skall gallras är ca 5 ha, gallringsuttaget i grundytan blir ca 35%. Det medför ett uttag på ca 350 m3sk. Det är gallring av skog i 50-års åldern. Jag har fått ett erbjudande men kontraktet säger inget om typ av maskiner, bredd på skotningsvägar eller skador på mark och träd. Vad bör man ställa för krav på maskinval t.ex...

   TS
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18115
Skogsante skrev:Området som skall gallras är ca 5 ha, gallringsuttaget i grundytan blir ca 35%. Det medför ett uttag på ca 350 m3sk. Det är gallring av skog i 50-års åldern. Jag har fått ett erbjudande men kontraktet säger inget om typ av maskiner, bredd på skotningsvägar eller skador på mark och träd. Vad bör man ställa för krav på maskinval t.ex...


okej.. nja för det första så ska du ju försöka få dit så små maskiner som möjligt tex en 1070 och en 810... och så ska du se till att dom har band så att det inte blir så stora spår.. sen kan du ju säga till maskinförarna att du vill ha så smala och så lite vägar som är möjligt.. och även se till att du får dit erfarna som gallrar åt dig så att det inte blir en massa onödiga skador så brukar allt gå fint :D

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18125 Mindre maskiner med band samt erfaren personal. Det är bra! jag tar med mig de synpunkterna.

   TS
Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18139 Hör dej för hur det ser ut där den aktuella maskingruppen varit tidigare.
Rykten brukar spridas fort om något gått ovanligt bra eller dåligt.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18272 Maskinerna är nog inte det viktiga det kan vara en entreprenör som har en liten maskin men det ser ut som fan ändå. Det handlar mer om förarnas skicklighet.

Användarvisningsbild
masterchief  
#18277 Satsa gärna på någon av de mindre aktörerna, de är rädda om sina kunder.
Södra och Holmen som är här nede vet att de har sina kunder ändå och pressar entrepenörerna så att de tvingas göra haffsjobb för att överleva.
Maskintyp i 50årig skog är av underordnad betydelse, går lika bra med stickvägsgående som beståndsgående.

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18312
valmet901 skrev:Maskinerna är nog inte det viktiga det kan vara en entreprenör som har en liten maskin men det ser ut som fan ändå. Det handlar mer om förarnas skicklighet.


Maskinerna har en stor del av betydelsen... man vill ju inte direkt ha en 1410:a eller en 860 i sin gallring :P och sen som jag sa innan med att det är erfarna förare som kör där.. så brukar allt se fint ut :)

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18319 Jag bara påpekade att gallringarna kan bli väl utförda fast en stor maskin utför dem. :)

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18325
valmet901 skrev:Jag bara påpekade att gallringarna kan bli väl utförda fast en stor maskin utför dem. :)


hehe jadå det säger jag inte emot ^^ men menar på att risken är större att det blir markskador om man har stor maskin.. och sen vill man ju ha så smala stick vägar som möjligt :)

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18328 Men lönsamheten för gallringsskotare är ju så låg så att det är ju därför rätt många som har en stor maskin för att få ut mer virke per timme.

Avatar Fallback
Ellingsson  
#18363 verkar vara bäst att hålla sig till dom mindre bolagen om man vill ha riktigt fina jobb i gallringar,för dom större betalar så dåligt till entrepernörerna,men dom betalar ju bättre till säljaren också,men om jag hade egen skog skulle jag aldrig ta dit dom maskiner vi gallrar med iaf,en 1410 och en 1070 har vi,och 1410 är lite för stor i bland

Avatar Fallback
mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18519 Ser inga problem med 860 , 1410 eller tex en buffalo om det är en 2:a eller 3:e gallring med raka o fina stickvägar. Gallringar där det blir en massa krokiga o trixiga vägar lämpar sig inte dessa maskiner, då måste man väll titta på 9-10 tonnarna. Jämför du tom vikten på 12 - 14 tonns maskiner så skilljer det oftast väldigt lite om ens något. När du kollar bredden är det ofta samma sak, max lasten och lastbärarna är det som brukar skillja.
Har du torr o fin mark välj en 6-hjuling (svänger bättre), blöt mark en 8-hjuling (bättre bärighet).
Tycker det är lite märkligt att inte 9-10 tonnarna erbjuds med 6wd då de är tänkta till att kunna gå efter beståndsgående skördare.

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33938 ni säger att det ska vara band på i gallring det tycker inte jag blir så mtcket mer skador på rötterna då :?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).