Skördare

skördare med klipp och vagn?

17 inlägg 9625 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

skördare med klipp och vagn?

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183010 Hej jag och chefen fantiserar lite om att sätta en klipp på en 901 eller 911 och sedan en gammal odriven skotarvagn eller liknande efter den och klippa åkerkanter och direktlasta och sedan lasta av när det är fullt. Sen om man klipper gallringar/ röjningar så får man ju koppla av vagnen och klippa som vanligt och sen köra ut det med en skotare. Men frågan är ju vilken klipp man ska ha som både är snapp i klippen och går bra att lasta av med?
Skulle man bara klippa så skulle man ju ha ett Bracke men jag tror inte det är så bra att lasta av med. Sen så är tanken att ha ett vanligt aggregat och hugga lite avverkningar med när det behövs.
Vad tror ni om denna iden?



   TS
Avatar Fallback

Re: skördare med klipp och vagn?

Volundsmed  
#183017 vilken bra fantasie du har gson :wink: det finns ju nån klipp/grip som heter mecainel ellet nåt liknande :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: skördare med klipp och vagn?

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183018 Ja jag har sett den den ser ju rätt bra ut men Bracken är ju snabbare ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: skördare med klipp och vagn?

Volundsmed  
#183019 men du måste ju kunna lasta av med :wink:

Avatar Fallback

Re: skördare med klipp och vagn?

wrytter  
#183022 varför skall inte brackes klipp gå att lasta av med? Vet dem som kört med c16 och lastat av och har då inte hört klagomål utan kanske endast vad de skulle tänka sig förbättra´. c16 ser ju klart intressantast ut på marknaden, skall väl isådanafall vara priset som avskräcker.

Användarvisningsbild

Re: skördare med klipp och vagn?

Mäki  
#183029 Jag envisas med att säga att en klipp skall ha matning alltså är Moipu ända alternativet som jag vet.

Användarvisningsbild

Re: skördare med klipp och vagn?

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183031 Jo jag har nog ändrat min åsikt om bracke, det går nog bra att lasta av med den.
Någon som vet vad en Bracke kostar?
Moipu är nog inte billigare än Bracken Pga matning, kvisnknivar mm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: skördare med klipp och vagn?

stegmaster  
#183062
Mäki skrev:Jag envisas med att säga att en klipp skall ha matning alltså är Moipu ända alternativet som jag vet.

:ugeek:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ySgHIBIhr-M[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: skördare med klipp och vagn?

Mäki  
#183082 Jo men Naarva ser inte ut som om den kulle vara bra att lasta med och deras klipp är så slö.

Användarvisningsbild

Re: skördare med klipp och vagn?

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183094
Mäki skrev:Jo men Naarva ser inte ut som om den kulle vara bra att lasta med och deras klipp är så slö.


Ja den ser slö ut och det är ju moipun med om man jämför med bracke :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: skördare med klipp och vagn?

Mäki  
#183098 Stämmer.

Avatar Fallback

Re: skördare med klipp och vagn?

Mahg  
#183115 Jag har skrivit lite om mitt ekipage i tråden Klipp från 2008. En Super-Eva med Timmek-klipp och vagn bakom. Kanske att det går snabbare att lägga materialet i högar och skota med skotare med stor grip men fördelen är ju att materialet inte hamnar på backen och riskeras bli smutsigt.
Annars funkar det bra som jag kör, vid transport parkerar jag aggregatet på draget och har fri sikt framåt, blir kanske sämre med Valmet.
Super-Evan är för övrigt till salu med klipp, ett okomplett 746-aggregat och grävutrustning

Användarvisningsbild

Re: skördare med klipp och vagn?

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183151 Vad har du för produktion på den i timmen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: skördare med klipp och vagn?

stegmaster  
#183184
Mäki skrev:och deras klipp är så slö.

OK. så du kännar til denna klipp då.
Nu er ju detta en annorlunda klipp mot dom tidligare/andra modeller, för dom er åtminstone inte slö.
Finns vel knappast klippar som klarar gröve en just Naarva`s klippar, men snabbast er dom ju inte.

Avatar Fallback

Re: skördare med klipp och vagn?

wrytter  
#183187 En liten fundering bara, är det inte svårt att bli kvitt groten/biobränslen i era områden? Här i västernorrland kan jag säga att bioenergimarknaden är bra nere, och ser man till antalet flishuggar och grotskotare som ligger ute på marknaden får man ju hinten om att det är på fler ställen än här som bioenergi boomen verkat av ta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).