Skördare

varför kör du/ni kördare

17 inlägg 7604 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

varför kör du/ni kördare

Valmet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16105 Jag undra bara varför vi har valt att jobba i skogen det finns så många andra yrken. Jag har det naturligt i familjen, min far har jämt varit i skogen o.s.v.



   TS
Användarvisningsbild
Ezzelino  
#16117 Jag gifte mig och en månad senare jobbade jag för svärfar! :D

Avatar Fallback
Ellingsson  
#16119 samma här,far har jobbat i skogen hela sitt liv,så det va ju rätt naturligt,fast man undrar ju om man verkligen ska göra det hela livet själv...

Användarvisningsbild
Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16122 Finns det nåt alternativ till skördare? 8)

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16138 Man blev ju inlurad i det sen man knappt kunde gå, pappa och farbröder har alltid hållit på i skogen så på den vägen är det,,,
Ibland funderar man väl att man kasnke borde ta sig i kragen och läsa vidare till nånting bra, men då är ju frågan vad skulle det då vara?

Det är ju oftast ett väldigt roligt jobb ändå, klart det har sina baksidor också då det är -25 och mörkt och jävligt men men i det stora hela så stortrivs jag då :D

Avatar Fallback

Bara blev så

roger82  
#16753 Min far har jobbat i skogen som huggare hela sitt liv och sen halkade jag in på samma bana, först i gremo skotaren och nu i en JD 1070 skördare. Visst har jobbet sina nackdelar men trivs bra med det ändå /Roger

Användarvisningsbild
Thunborg  
#16794 Samma orsak som de flesta genom PAPPA.
Övertog pappas jobb som skördarförare,blev sedan kär i chefens dotter,14 år senare jobbar man kvar åt svärfar och har tre pojkar med dotera.

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17768 man ha ett intresse för skogen och så gillar jag friheten där

Användarvisningsbild
Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17772 Har som d flesta här följt faderns fotspår,
Och det är ju inte så konstigt;) Som först född och utan barnvakter fick man helt enkelt följa med pappa å åka grävare hela dagarna å sitta i knäet å hålla i tummarna på pappa... å blev man lite trött fick man ligga på golvet i barnstolen 8) Sedan gick det vidare körde en gammal 868 som vi hade som "service" maskin på vårt sågverk, har hört från någon som var dit och såg att 868:an gick,:shock: men inte nån förare:D tro fan det när man hade fullt upp å nå gas pedalen

Nu har man kört skördare först en Valmet 911-96 och nu en 03:as Valmet 911.1 i firman sedan jag slutade skolan 2002, Trivs bra, men i bland så är man så less
/Anders

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17819 Växte upp med skog och skogsmaskiner och då så hängde man ju med farsan ut till maskin och satt och åkte me hela dagarna. Fick höra att jag åkte med en gång när han hade bytt maskin från en ösa super eva till till en valmet 901 och när jag hade satt mig och han satte igång arbetetsvarvet så började jag att skratta. :lol:

Användarvisningsbild

varför kör du/ni kördare

ecolog560  
#18168 Det är väldigt många som har följt i sin fars fotspår av de som skriver här. Jag själv är uppfödd i stadsmiljö, men har spenderat mycket av min lediga tid i skogen och dess närhet och därigenom fått ett stort intresse för skog och skogsmaskiner.
Att vara i skogen är ett mycket rofyllt arbete, även om maskinföraryrket kan vara uppstressat för det mesta, så överväger alla positiva delar med att vara ute i naturen och att köra skogsmaskin, jämfört med ett vanligt arbete, t.ex. stå på industri eller vad det nu kan vara.
Du får se det vilda djurlivet, vara med när årstiderna växlar, frisk luft.
Jämför det med att t.ex. stå och skruva ihop lådor på någon träindustri, montera nav till Volvolastbilar, eller vad man nu kan tänkas hålla på med.
Det är mycket negativt prat om skogsentreprenörsbranschen just nu, men jag tror till 100 % att framtiden är ljus bara man har den rätta gnistan. :D

Avatar Fallback

Re: varför kör du/ni kördare

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18275
ecolog560 skrev:Det är väldigt många som har följt i sin fars fotspår av de som skriver här. Jag själv är uppfödd i stadsmiljö, men har spenderat mycket av min lediga tid i skogen och dess närhet och därigenom fått ett stort intresse för skog och skogsmaskiner.
Att vara i skogen är ett mycket rofyllt arbete, även om maskinföraryrket kan vara uppstressat för det mesta, så överväger alla positiva delar med att vara ute i naturen och att köra skogsmaskin, jämfört med ett vanligt arbete, t.ex. stå på industri eller vad det nu kan vara.
Du får se det vilda djurlivet, vara med när årstiderna växlar, frisk luft.
Jämför det med att t.ex. stå och skruva ihop lådor på någon träindustri, montera nav till Volvolastbilar, eller vad man nu kan tänkas hålla på med.
Det är mycket negativt prat om skogsentreprenörsbranschen just nu, men jag tror till 100 % att framtiden är ljus bara man har den rätta gnistan. :D


Det handlar väl mycket om att man skall sluta att gå på knäna för bolagen och stå på sig vad gäller priser för att det är ju ingen ideel verksamhet man håller på med speciellt på skotarsidan.

Användarvisningsbild

Re: varför kör du/ni kördare

Skogstjej  
#21896
Valmet skrev:Jag undra bara varför vi har valt att jobba i skogen det finns så många andra yrken. Jag har det naturligt i familjen, min far har jämt varit i skogen o.s.v.


Har inte alls fått skogen den "naturliga vägen", varken via pappa eller fästman/man. Har helt på eget bevåg ändrat riktning från vård till skog och ångrar det inte en sekund! :D Även om det ibland har sina dalar... :?

Avatar Fallback
Bengtz  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28186 för dom mysiga kvällarna i skördaren med en bra ljudbok så klart :lol: och lite genom pappa :roll:

Avatar Fallback
Månstorpan  
#28723 uppväxt på gård (jordbruk) när man va liten så börja dom köpa några skogfastigheter så fick man upp de intresset för skogen. växte sig starkare än jorden så man gick skogsskola ist för jordbruk. å sen ha de fortsatt på den skogliga vägen...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).