Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Putsa rutor, få bort kåda och annat?

42 inlägg 46329 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182735
Engstrand skrev:Såg ett nytt 480C med hela rasket monterat på aggregatet idag. Såg riktigt bra ut!

ÖSA4ever skrev:Bästa sättet att slippa putsa rutorna så ofta på en skördare!!



Var det envirosys - systemet eller Hultdins system?
http://www.hultdins.se/swe/pdf_datablad ... _email.pdf

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

valmet862  
#183390
Diesel_doriz skrev:Det där med bromsrengöring ska ni passa er för. Skotarföraren skulle göra rent 1710ans bakruta som han kör. Sprack direkt gjorde den.




Har endast använt bromsrengöring på min 810 och har inte märkt nåt speciellt,använder det på alla mina andra maskiner oxå

Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

e_pettersson  
#183396 någon som vet något knep att få bort repor, böt en som var jätte repig var jätte dyrt :)

Användarvisningsbild

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183397 Lacknafta. Funkar perfekt!!
Sprit å starkare grejer ska man nog allt undvika.

Användarvisningsbild

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

johaniskogen  
#183414 det klart billigaste ock kanske bästa är säkert ren spolarvätska konsentrerad, man jag har ett foam på spray, ja köper kartongvis från veidec dyrt men väldigt bra, det tar även biosågoljan som kan vara lite svår att få bort ibland...

Tror att bromsrengöring är väl starkt.. torkar ju tom ut metall...

Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

odinsengel  
#185551 yes o vatten funkar till allt vi har använt det till alla maskiner i ca 5 år o ingen skada på rutorna.....

Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

wrytter  
#185564 Vi använder Strovels Glasrent(http://shop.bollnasbilvard.se/strovels- ... c-741.aspx) och det är tammefan bland det bästa rengörningsmedlet jag vet. Det den inte tar bort, det vill då jag inte få dit på rutan. Vet ett scagäng häromkring som när de går in på verksta putsar huv,hytt samt tankarna med denna, och den blir som ny igen :) Riktigt bra produkt!

Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

Sti  
#186945 Har du en repa i Margardrutan och använder fel "tvättmedel" så kan rutan spricka sönder om den får en hårdare smäll. T-röd är inte så lyckat då. Rekommendationer från ruttillverkare är ljummet såpvatten eller likv. För att garantera att rutan inte spricker sönder.

Användarvisningsbild

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193949 Tittar man i maskintillverkarnas böcker står det Lacknafta...

Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

brum brum  
#194078
jönsson84 skrev:Vad använde ni för medel för att få bort kåda och annat ingrott på maskinrutor?

varför inte förebygga att skiten fastnar med en skvätt bilvax eller liknande så att smutsens egenskap att vilja fästa på underlaget elimineras till att bli minimal och därmed få smutsen att lossa lättare från rutan :-h

Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

Skogsmange  
#194079 Lite diskmedel och ljummet vatten! När framrutan kostar 40 tusen chansar inte jag iaf..

Användarvisningsbild

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

traktorz  
#194082 Balsamterpentin är bäst till att lösa kådan.

Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

Blivande snickare  
#194085
traktorz skrev:Balsamterpentin

Vad är det för nått?
Har det ett annat namn?

Användarvisningsbild

Balsamterpentin

traktorz  
#194138 Balsamterpentin är vegetabilisk, medan målarterpentin är en mineralbaserad petroleumprodukt liksom lacknafta.

Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

axwell  
#194139 Balsamterpentin används av både plankstrykare och sk. konstnärer. Utmärkt att lösa upp eller späda tjära och vissa målarfärger.

En av de mest använda vätskorna för att ytbehandla snickerialster, 50/50 av linolja/balsamterpentin.

Kostar under hundringen per liter.


Medicinsk bensin borde vara förträffligt att ta bort koda med, fungerar i vart fall bra på händerna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).