Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Olika mönster däck?

8 inlägg 5104 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Olika mönster däck?

snubblaren  
#182697 Kanske är en rätt trivial fråga men är lite nyfiken på en sak när det gäller däck.
Finns ju de vanliga mönstrena och så finns det ju dem som ser ut att ha vanliga traktordäck vad skiljer dem åt är de för olika terräng, har kört med båda sorterna men aldrig några med vidare mönster och utan slirskydd och på samma maskin så har inte upplevt någon större skillnad på de olika sorterna.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Olika mönster däck?

Kse  
#182713 Säkert går det att skilja olika mönster åt vad det gäller fäste men jag tror nog det är vilket som, olika fabrikat har olika mönster.

Användarvisningsbild

Re: Olika mönster däck?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182715 ett raktor mönstrat däck rensar ju ur leran än tex ett vanlig skogsmaskindäck,
Medans traktormönstrade däcken är dåligt utformade för o ha band på...

Avatar Fallback

Re: Olika mönster däck?

wrytter  
#182720 dåligt utformade var att förklara det milt huggarn, jag skulle vilja påstå att de är fullkomligt värdelösa att ha band på! :)

Avatar Fallback

Re: Olika mönster däck?

ÅsaNisse  
#182769 Lika kass att ha kedjor på också. Det blir bara små anliggningsytor mot däcken och sen gömmer sig kedjan mellan ribborna.

Avatar Fallback

Re: Olika mönster däck?

Anton7477  
#182770 Har ribbdäck (traktordäck) Det ändå som går här nere i leran. Vanliga skogsdäck bara sätter igen och maskinen rör sig inte. Men kör man i sten tar de mycket stryck. Men tycker de driver på bra med kedjor. Men gå med band är de inte bra till men går.

Avatar Fallback

Re: Olika mönster däck?

snubblaren  
#182778 Skulle det inte bara bäst att ha traktordäck på de hjulen som saknar band/kedjor?

   TS
Avatar Fallback

Re: Olika mönster däck?

Anton7477  
#182784 Vi var inne på att ha traktor fram och vanliga bak på skotaren. Verkar vanligt nere i tyskland just för bandens skull.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).