Skogsvagn (Huggarvagnar)

Erfarenhet av nokka, eller likvärdig?

22 inlägg 10317 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17981
gnisten83 skrev:Om Elforesten finns i mer än 1 ex är den mer vanlig än Moheda 155 med 700 hjul :lol:


jag har nog sett ungefär 3 stycken moheda 155 på blocket, men jag vet inte ifall de va med 700 däck! tror de brukar vara 600 på dom, men vet icke!

FTG
Avatar Fallback
lassel  
#18035 Vi har en volvo buster 400, en valtra 900, en 95a, en 6800 och en T190. Vi är ju jordbrukare egentligen så. Det skall vara Valtra så fort det handlar om traktor!

Vi kör ju bara åt oss själva, och de behöver inte gå 40km/h på väg för vi kör med kjedjor oftast ändå som inte passar 100procent så, för breda däck egentligen. Kan köra max 12km/h innan de kastar upp i stänkskydden.

Vi har trailer till som tar en 18ton(T190 gör ju 50km/h), men är lite rädd för att behöva stå och skruva så mycket därför är ju en ny skogskärra bättre alternativ än en beggad skotare i samma prisklass, tror jag.

Nåja får ändå inte tag på ekipage till den här "vintern" ändå. Lantmännen har ingen rörelse på Åland utan måste kolla upp vad som finns att få tag på för märken här först.


Lasse

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18254 700 hjul finns inte i Mohedas extrautrustningslista men efter mycket tjat så monterades sånna på vagnen, och varje han möter snubben från Moheda så undrar han om inte vagnen blev för bred :lol:

Avatar Fallback
lassel  
#18256 Heh, 700 de är lite skillnad från 400 som vi har nu det. Klart att breda däck är att föredra men de brukar oxå kosta endel. Tror nästan 500däck skulle räcka åt oss.

Lasse

   TS
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18259
lassel skrev:Heh, 700 de är lite skillnad från 400 som vi har nu det. Klart att breda däck är att föredra men de brukar oxå kosta endel. Tror nästan 500däck skulle räcka åt oss.

Lasse


vi har en 9 tons kärra med 500 hjul (dock ingen drivning :( ) och dem är perfekta :D kärran flyter nästan :D

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18261 Har 400x22,5 på min gamla vagn men hade nog önskat 500 eller 600 nu med detta ständiga regnande :roll:

Avatar Fallback
lassel  
#18274 Jao, 500 däck och drivning och lättare bord så man kan koppla på och av skogsvagnen lättare skulle vara perfekt, får ser var det slutar i mitt sökande efter det bästa.

Lasse

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar