mån 06 aug 2012, 01:14#182535
Det är alltså vevstakslaget som är skrot. Skulle byta även vevlagren då, när jag ändå har isär den. Och så byter man tätningarna, även om dom ser OK ut, är idiotiskt att inte passa på när sågen är riven.
När du lossat alla skruvar så hålls det hela ihop av vevaxel och lager. Kolla noga att allt som håller ihop det är lossat. Bänd inte mellan halvorna, då får man ofta skador som gör att det inte tätar sen.
Om du värmer en halvan med t ex varmluftpistol, lagom tills det inte går att hålla i den eller upp tills en vattendroppe fräser så brukar lagret åka ut utan motstånd. Om det behövs, slå på axeländen med en gummiklubba eller plasthammare. Upprepa på andra sidan.
Byta vevaxel måste du alltså, det går inte att byta vevstakslaget enbart, eftersom axeln är pressad ihop. Krävs specialjiggar och hydraulpress för att dela och sätta ihop den.
Om vevaxeldimensionen får nån annan svara, det känner jag inte till alls.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)