Traktorn i skogen

Hur åtgärda för hög temp på kylarvattnet

29 inlägg 21415 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur åtgärda för hög temp på kylarvattnet

aywa  
#182469 Hej

Min traktor nuffield 1042 kyler för dåligt, efter 20 min så går tempen upp på rött.

Vilka kan felorsakerna vara utöver följande som jag tänkt undersöka:
1) avlagringar i kylen vilket leder till att vattnet ej kommer i kontakt med det kalla stålet?

2) termostaten kan ju vara kass, är det ide att montera bort den helt och hållet för att undersöka om det är den som är felkällan?

3) funkar det att tappa av glykolvattnet, fylla upp med vanligt vatten tillsammans med en diskmaskinstablett?

Kom gärna med tips:)



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur åtgärda för hög temp på kylarvattnet

Blivande snickare  
#182471 Har nuffen stått länge?

Avatar Fallback

Re: Hur åtgärda för hög temp på kylarvattnet

aywa  
#182477 Nae, det har den inte, använder den rätt så frekvent. Problemet började ganska plötsligt faktiskt för några månader sedan...
Dock funderar jag på om det är själva vattenpumpen som gett sig efterom det började så " ovarnat"?

Kanske låna pumpen fr den andra buffén och sätta på problemnuffen....

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur åtgärda för hög temp på kylarvattnet

Tosca  
#182479 Det är nog en enklare operation att demontera termostaten först, koka upp vatten i en kastrull med den så ska du se vid vilken temperatur den öppnar.
Om den nu gör det förstås.

Avatar Fallback

Re: Hur åtgärda för hög temp på kylarvattnet

aywa  
#182480 Ja, koka termostaten är väl ett ganska så bra sätt att pröva på. Har aldrig bytt eller grejat med en termostat tidigare, vart brukar den vars placerad? I direkt anslutning till vattenpumpen eller nånstans längs med kylarslangarna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur åtgärda för hög temp på kylarvattnet

Tosca  
#182481 Där slangen går ut ur blocket och upp till överkanten av kylaren.

Användarvisningsbild

Re: Hur åtgärda för hög temp på kylarvattnet

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182489 Mät motortempen med en ir-tempmätare först så du inte jobbar i onödan
pga givarfel.

Avatar Fallback

Re: Hur åtgärda för hög temp på kylarvattnet

pasvik  
#182491 Lokket til radiatoren/kjøleren skal slippe ut noe trykk, disse lokk kan etter noen år tette helt og da blir det varmt og høyt trykk i systemet. Prøv og ta av lokket for så og ta vekk fjæren i underkant av lokket, du kan fremdeles bruke lokket. Mulig dette kan hjelpe.

Avatar Fallback

Re: Hur åtgärda för hög temp på kylarvattnet

aywa  
#182565 Tack för era svar!

Pasvik: du skriver att kylaren skall slippe ut noe trykk. Betyder det att locket inte ska sluta helt tätt mot kylen, utan tvärtom, det MÅSTE få komma in luft där för att det ska fungera??

Kan vara som så att trycket blivit för högt pga för tätt lock då det ser ut som att det tränger ut lite vatten vid vattenpumpen . Ska testa locket från min andra nuffield och se vad som händer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur åtgärda för hög temp på kylarvattnet

pasvik  
#182581 Hei, aywa
Ja lokket skal slippe ut noe trykk, hadde tidligere en valmet 6550 som ble varm og da fjernet jeg fjæren under lokket og problemet var løst.

Det skapes noe trykk i anlegget når traktoren brukes, fjæren under lokket skal regulere dette, er lokket tett bygges det opp trykk.

Det skal ikke inn luft tvertom ut luft.

Avatar Fallback

Re: Hur åtgärda för hög temp på kylarvattnet

aywa  
#182584 Med andra ord så skulle jag kunna testa att köra utan locket då eller, bara för att se om det blir nån skillnad?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur åtgärda för hög temp på kylarvattnet

zeetorg  
#182586 Har du kollat så att kylaren inte är igensatt med skräp på utsidan?

Avatar Fallback

Re: Hur åtgärda för hög temp på kylarvattnet

aywa  
#182587 Ska undersöka utsidan lite mer imorn, kolla så det inte sitter massa skit där.

Sen läste jag i verkstadsboken att man skulle tömma ur kylarvattnet , öppna både kranen för det vatten som finns i motorblocket samt kranen under kylen. Sedan stoppa ner en vattenslang i kylen och låta den spola tills det kommer ut klart vatten. Det är ju iaf lätt att göra innan man börjar skruva loss och ha sig :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur åtgärda för hög temp på kylarvattnet

Tosca  
#182606 Har du läck vid pumpaxeln så är det risk att pumpen börjar ta slut, då brukar den dessutom inte kunna pumpa runt vattnet så motorn börjar koka istället.

Användarvisningsbild

Re: Hur åtgärda för hög temp på kylarvattnet

finskpinne  
#182614 Vattenpumpar har ofta ett litet hål som det ska börja läcka ut lite vatten genom när den börjar bli slut. Det är en sorts indikator på att den ska bytas. Men det behöver ju inte betyda att det är därför du har problem med tempen, det kan ju bero på nått helt annat...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).