Vedmaskiner, flishuggar

Bygga egen inmatning på hemmabyggd vedma

8 inlägg 6456 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga egen inmatning på hemmabyggd vedma

marcus_ford 3600  
#181990 Hej. Har införskaffat en hembyggd vedmaskin som jag märker går för sakta för mej..
Därför ville jag köpa "kick on" ventil så jag slipper hålla i spaken men det gillades inta av hydrascand :sad:
Så jag undrar: hur skulle man kunna bygga egen inmatning på den för överenskomliga summor? kanske nån firma sysslar med det??
http://www.blocket.se/skaraborg/Vedmask ... ?ca=17&w=2

OBS! klarar inte lägga in bilder så annonsen får duga tills nån visar mig "igen"



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Bygga egen inmatning på hemmabyggd vedma

Tosca  
#182001 BESVARA, Ladda upp en bilaga nedanför textrutan och skicka dina bilder.

Är det klyvningen som går för sakta?

Användarvisningsbild

Re: Bygga egen inmatning på hemmabyggd vedma

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182007 Varför inte göra som på Pilkemaster och låta klyvtuben dra fram veden?

Avatar Fallback

Re: Bygga egen inmatning på hemmabyggd vedma

marcus_ford 3600  
#182050 Ja egengligen vill jag att klyvningen ska gå fortare men det finns ingen sån ventil jag vill ha :sad:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga egen inmatning på hemmabyggd vedma

Vedia.se  
#182054 Kan du inte monera en sk snabbventil som sätter tryck även på retursidan av klyvkolven vid lättare last, då minskas den aktiva cylinderarean till vad kolvstångsarean är om jag inte missminner mig, nackdelen är väl att det kan bygga lite värme dock.

Varför gillades inte ventilen av hydroscand? Säkerhetsskäl eller?

Avatar Fallback

Re: Bygga egen inmatning på hemmabyggd vedma

marcus_ford 3600  
#182066
Vedia.se skrev:Kan du inte monera en sk snabbventil som sätter tryck även på retursidan av klyvkolven vid lättare last, då minskas den aktiva cylinderarean till vad kolvstångsarean är om jag inte missminner mig, nackdelen är väl att det kan bygga lite värme dock.

Varför gillades inte ventilen av hydroscand? Säkerhetsskäl eller?
yes, först fattade inte han att jag ville den skulle gå bara jag slog till på ventilpaketen, sen när han fattade sa han"nej nejj för fan" men snabbventil har vell bala agri om jag inte minns fel men hydroscand är nog bra mycket billigare du man har finfina rabatter :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga egen inmatning på hemmabyggd vedma

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182423 Det blev en sån :smile: Jag har byggt en mekanisk lås med självåtergång på min. Inte så svårt. Var bodde du? Du får gärna komma o titta hur jag gjort.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Bygga egen inmatning på hemmabyggd vedma

marcus_ford 3600  
#183335 Hej. De skulle vara kul och få titta men tyvär är jag ganska dålig på att sånt men det går nog ordna via bekanta.
Var köpte du delarna? Hur långe tog det?
tack! :smile:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).