Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Putsa rutor, få bort kåda och annat?

42 inlägg 46323 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Putsa rutor, få bort kåda och annat?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182359 Vad använder ni för medel för att få bort kåda och annat ingrott på maskinrutor?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

Bengtz  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182361 Kör med glasrent och gummiskrapa och om det är mycket fett och sånt brukar jag först ta bort det med bromsrengöring och papper och sedan putsa hela rutan med glasrent och gummiskrapa

Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

Torpan  
#182362 Kolla med instruktionsboken, eftersom det är en slags lexan eller margardsrutor får man inte
använda vad som helst.
Man kan försämra hållbarheten i dom, alternativt kan dom spricka.
Brukar stå i den vad man får använda.

Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

valmet862  
#182384 har alltid använt bromsrengöring på mina maskiner och de har inte tagit nån skada av det

Användarvisningsbild

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

Skogshuggarninorr35  
#182392 Vi kör med crc wipes funkar bra på allt, både på olja fett och kåda på rutorna.
Funkar också fint inne i hytten när man vill ha rent runtomkring sig

crc wipes.jpg

Användarvisningsbild

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

finskpinne  
#182415 Vindrutespolarvätska använder jag, det tar allt från fett till kåda... Dessutom tål det att förvaras i maskinen även under den kallaste tiden på vinter...

Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

snubblaren  
#182431 Tycker själv att det inte finns något som är så bra som swedols glass foam, en riktigt underbar produkt :)

Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182541 Bästa sättet att slippa putsa rutorna så ofta på en skördare!!


Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

Skotarförare  
#182576 Koncentrerad spolarvätska funkar kanonbra

Användarvisningsbild

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

finskpinne  
#182577 Jo de skulle va intressant att prova envirosys. Men jag tycker att det också blir en del putsande under den tiden man använder stubbehandlingen, det lämnar ju alltid lite vätska på kedjan som sedan yr runt när man kapar den första stocken.

Den sortens vindrutespolarvätska som jag använder är ju flera gånger billigare än olika torkdukar eller fönsterskum, därför använder jag det. Men till insidan av fönstrena så använder jag dom torkdukar jag brukar tvätta händerna med, för spolarvätskan är lite väl brutal att användas inne i hytten.

Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

Diesel_doriz  
#182602 Det där med bromsrengöring ska ni passa er för. Skotarföraren skulle göra rent 1710ans bakruta som han kör. Sprack direkt gjorde den.

Användarvisningsbild

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182607 Såg ett nytt 480C med hela rasket monterat på aggregatet idag. Såg riktigt bra ut!

ÖSA4ever skrev:Bästa sättet att slippa putsa rutorna så ofta på en skördare!!


Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

Rushuggarn  
#182609 T-röd, suveränt både vardag som helg!

Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182626 Ja har man en gång kört med fettsmörjningen så vill man aldrig ha olja igen.Slipper oljedimman runt maskinen helatiden,vilket resulterar i renare kylargaller renare luftfilter och inget oljeklet på rutorna.Plus är ju också att hela maskinen blir ju så mycket lättare att tvätta.Förut så hade den vändbara fläkten problem att hålla kylargallret rent men nu när det inte är något oljeblandat damm man får in där så åker skiten ut igen :smile:

Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

snubblaren  
#182699 Vad kostar det att fettkonvertera och blir det billigare med fett än olja?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).