Uppvärmning

Vad bör jag satsa på?

77 inlägg 46531 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad bör jag satsa på?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182209
rca1959 skrev:
Hema skrev:Kuriosa.. Det ska finnas vedpannor med veckomagasin, om det är bekvämligheten som eftersträvas.
(kan inte hitta produkten just nu)


Du tänker på Lopper.

http://www.halltorpssateri.se/bilder/lopperTIMBER.pdf

Tyvärr kostar den skjortan. Tror också att vedbitarna måste vara "fina" för att det skall funka.


Verkar intressant lösning, men smakar det så lär det onekligen kosta därefter. Lidköping är ju inte så långt att åka, så kanske läge för en dagstur. I skara finns det även en återförsäljare av kaminer med dubbel förbränning http://www.varmetekniska.se/produkter
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad bör jag satsa på?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182210
Uvskogen skrev:
Slurfi skrev:Vad man än gör så ska man ha vattenburen värme, då kan man koppla in lite vad som helst
och funderar man på en myskamin så skaffar man en vattenmantlad så har man god nytta av
den en stor del av året.


Absolut, och kan man välja så gör det med grova rör så värmen kan sprida sig med självcirkulation. Inte helt fel när strömmen går (har å själv, gammalt hus)


Nu bor jag i ett ganska elsäkert område med jordkablar, varför behovet av självcirkulation är ganska begränsat. Med för de som ofta får strömavbrott, så är det ju förstås en viktig parameter.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad bör jag satsa på?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182218 Om man är orolig så kan man ju koppla cirkpumpen med stickpropp och när strömmen går tar man fram ett batteri och omvandlare så kör man på lite ibland.

Avatar Fallback

Re: Vad bör jag satsa på?

Hema  
#182222 Niking, välj en panna som genererar el för cirkulationspumpen då vetja. Iaf som bassystem, finns inget som hindrar dig att köra med värmepump. Men även om du har världens säkraste ledningar kan elen sluta komma.

Haha nu kommer flera skratta, men om jag hade haft mycket pengar hade jag byggt så man blev självförsörjande med basfunktionerna i huset.

Användarvisningsbild

Re: Vad bör jag satsa på?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182225 Hur genereras elen? En generator i rökgången eller?
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 20 aug 2012, 23:15, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad bör jag satsa på?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182229
Slurfi skrev:Om man är orolig så kan man ju koppla cirkpumpen med stickpropp och när strömmen går tar man fram ett batteri och omvandlare så kör man på lite ibland.


Har en sån också numera, eftersom jag har fläktsstyrd panna. Fungerar hur bra som helst. :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad bör jag satsa på?

snubblaren  
#182238
rca1959 skrev:
Hema skrev:Kuriosa.. Det ska finnas vedpannor med veckomagasin, om det är bekvämligheten som eftersträvas.
(kan inte hitta produkten just nu)


Du tänker på Lopper.

http://www.halltorpssateri.se/bilder/lopperTIMBER.pdf

Tyvärr kostar den skjortan. Tror också att vedbitarna måste vara "fina" för att det skall funka.


Hur mycket mer kostar den än en normal vedpanna?

Avatar Fallback

Re: Vad bör jag satsa på?

Henrik Petersen  
#182258 Jag fik priset for ungf. ett år sedan. Om jag inte minns fel var det 135000+M. Mycket pengar, men jämnför det med panna+acktankar+rör och arbeta då differ det inte så värst mycket. Panna + tank går lätt på 80-100tusen.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Vad bör jag satsa på?

snubblaren  
#182263 Men även om den är automatisk så lär man väl behöva ha acktankar till den ändå?

Avatar Fallback

Re: Vad bör jag satsa på?

Henrik Petersen  
#182265 ju visst, men bara en liten. Dom rek. 750L

Henrik

Avatar Fallback

Re: Vad bör jag satsa på?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182267 RUT-avdrag till en som laddar pannan blir väl billigare? :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vad bör jag satsa på?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184250
Niking skrev:
rca1959 skrev:
Hema skrev:Kuriosa.. Det ska finnas vedpannor med veckomagasin, om det är bekvämligheten som eftersträvas.
(kan inte hitta produkten just nu)


Du tänker på Lopper.

http://www.halltorpssateri.se/bilder/lopperTIMBER.pdf

Tyvärr kostar den skjortan. Tror också att vedbitarna måste vara "fina" för att det skall funka.


Verkar intressant lösning, men smakar det så lär det onekligen kosta därefter. Lidköping är ju inte så långt att åka, så kanske läge för en dagstur. I skara finns det även en återförsäljare av kaminer med dubbel förbränning http://www.varmetekniska.se/produkter
/Niklas


Jag ringde och kollade upp den där Lopper-pannan. Ingen Lopper-panna är hittills såld i Sverige och inget demo-ex fanns hemma för beskådning.

Pris 135´+ moms för den större 25-modellen. 1000 l acktank rekommenderas. 10 års garanti på hela pannan, bortsett från keramiken, som bara hade 2 års garanti. Ny keramiksats kostar ca 6000. Uraskning vid varje ny vedinladdning. Sotning av kanalerna ungefär varannan vedinladdning.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad bör jag satsa på?

Hema  
#184398 Intressant! Bara att försöka hitta åsikter utomlands då :)

Avatar Fallback

Re: Vad bör jag satsa på?

DanielK  
#185681 Hur går det för dig? jag sitter lite i samma sits som dig.

Antingen uppgradera gamla pannrummet eller hitta på något annat.

Snål som man är vill man även ha det billigaste och bästa också.


MVH
Danielk

Användarvisningsbild

Re: Vad bör jag satsa på?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185700 Tja, jag besökte den kommunala energirådgivaren och han föreslog först värmepump. När jag påpekade att elementen var väl små, så rekommenderade han både värmepump, pellets och ved... Han rekommenderade att höra med många värmefirmor, för att få så många tips som möjligt. Lopperpannan kände han inte alls till, men ansåg generellt att tyska, österrikiska och schweiziska vedpannor generellt var mycket dyra, men höll också en mycket bra kvalitet.

Sedan hade jag en representant från en gräv och brunnsborrningsfirma för att kolla på vattnet. Vi kom dock även in på värmesystem och han föreslog direkt bergvärme. Kanske en investeringskostnad på ca 120´, sedan en årlig arbetsfri uppvärmningskostnad på ca 6000-7000 kr per år. Han befarade att jag hade för mycket sten för attdet skulle vara någon idé med jordvärme.

På onsdag kommer det ut ytterligare en firma och tittar på värmesystemet, bl.a. möjligheten att byta till större element i huset. Han berättade på telefon att i ett annat fall hade en kund först installerat en luft/vattenpump, för att efter något år låtit byta ut 5 små element för totalt 21 000 kr (4200 kr/element). Enligt kunden betalade sig de nya större elementen på ca 2 år.

Sedan snackade jag med en gammal vän, som jag inte snackat med på några år. Då han numera jobbar som energirådgivare i en helt annan kommun, så kom vi snabbt in på ämnet uppvärmning. Han tyckte att den offererade vedpannan med 3 m3 + 0,5 m3 ackumulatortank var en ganska vettig lösning, som borde räcka i 3-4 dagar/eldning. Däremot var han tveksam om det var någon större vits med den sidomonterade pelletsbrännaren, som kanske inte skulle användas särskilt ofta. Bättre då att köra med en elpatron i acktanken de dagar man är sjuk eller bortrest. Han nämnde också att en del energideklarationer på hus var rena skämtet, där energidelklareraren bara gått på hussäljarens uppgifter utan att ens ha besökt objektet.

Den gamle vännen tyckte också att det var lite synd att jag inte hade ett mer energislukande hus, för då skulle ju en investering i ett nytt värmesystem löna sig betydligt bättre. Nu blir ju inte nettovinsten särskilt stor. Eventuellt borde jag kanske avvakta något år med investeringen, för att få ett referensår med befintligt system.

Så jag avvaktar än så länge, men visst lockar en arbetsfri värmepump i kombination med en vanlig vedeldad kamin för mysvärme. Samtidigt så finns det ju ett stående vedförråd i skogen...
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).