Socialt (mer om oss)

Vad är det bästa med att bo på landet?

173 inlägg 69750 visningar 37 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182133 Eller ännu värre, umgås med ungarna!? :D

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182134 Sant som Machonisti skriver och när man börjar jämföra mot att bo i en lgh inne i
ett större samhälle:
* Dyr hyra
* Grannar bakom varje vägg, som man dessutom kan höra!
* Ingen plats att ställa diverse projekt, traktorer, bilar, vedhögar osv.
* Måste låsa in allt.

Ja det räcker för att välja att bo på landet för mig.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Skogshuggarn  
#182142 Finns nackdelar med att bo på landsbygden oxå,,,, bla att man oftast är totalt beroende av bilen.
Nog för att jag gillar att köra bil, men betala 15:- spänn litern för soppan :surp: samtidigt som "reseavdraget" stadigt försämras är ju ingen "höjdare" 😡

Tyvärr så tror jag inte att det hjälper med ett regeringsbyte heller, just på de punkterna,,,,

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182146 Nå här har vi iaf buss som passerar 4ggr per dag så det känns bra.
Men regeringsbyte vore förödande för ekonomin så vi hoppas på några perioder till.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

machonisti  
#182147 Nja Mangan: Ungarna är ett livslångt ansvar, visst är det en nackdel att bo avsides med tanke på dem långt till kamrater och så vidare.

Totalberoende av bil = sant. Kontrar med att det tycks det även vara för tätortsbefolkning med?

Måste köra barnen till aktivitet = sant. Kontrar det verkar även de som bor 1 km ifrån göra?

Måste köra bil till jobbet=sant. Kontrar räkna upp dem som cyklar!!!!nån blir det men efter tid?


Jag anser att det helt enkelt handlar om ställningstagande. Först jobba sen kommer ca 15 h egen tid.
Vissa sover andra tittar TV, endel groggar och nån skottar snö. Att vara med barnen kan ses på många sätt, är det att köra dem till dagis eller att de leker för sig själva på egen gård eller oreder i garaget eller när man som förälder står och skriker till dem vid fotbollsplanen?

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

totte  
#182153
Mangan skrev:Eller ännu värre, umgås med ungarna!? :D


=)) Tror nog att den gode Mangan är en liten aning ironisk här :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182190 Gillar man att ha folk omkring sig så är det pyton att bo i en enslig håla på landet. Hur ofta får man då besök? Nej, för mig passar det bäst med omväxling, någon vecka i en liten by på landet med trevliga grannar och sen några veckor hemma i stan med alla bekvämligheter.
Visserligen är jag född och uppväxt i huvudstan men inte en helg utan att jag var iväg ut i skogen eller nån ö i skärgårn.
Det är väl längtan bort från buller och stress som gjort att jag skaffat en skogsgård och upptäckt hur gott det är för kropp och själ med både kroppsarbete och natur.
Kanske vi som är uppväxta i en storstad ser lite annorlunda på lantislivet jämfört med de som haft det sen födseln. Men för bara drygt hundra år sen så var vi nästan alla lantisar.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Skogshuggarn  
#182192
machonisti skrev:
Totalberoende av bil = sant. Kontrar med att det tycks det även vara för tätortsbefolkning med?

Måste köra barnen till aktivitet = sant. Kontrar det verkar även de som bor 1 km ifrån göra?

Måste köra bil till jobbet=sant. Kontrar räkna upp dem som cyklar!!!!nån blir det men efter tid?


Pekar bara på kostnaderna och att det knappast gynnar landsbygden att man tar ut 8:- för varje liter bensin i olika skatter, och där kan ju inte "Alliansregeringen" skryta med några förbättringar trots "valfläsk".
Hur men sedan väljer att bruka bilen, blir ju väldigt uppenbart om tätortsbon har 4 km till exempelvis Apoteket medan landsbygdsbon har 40.

lfq skrev:Gillar man att ha folk omkring sig så är det pyton att bo i en enslig håla på landet. Hur ofta får man då besök?.


Bor man permanent på landsbygden så blir det oftast så att man har mer kontakt med grannarna oxå.
Dvs om man nu inte bosätter sig i "mörka skogen". :wink: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

machonisti  
#182227 Skogshuggarn. Det stämmer att priset på bränsle skenar iväg. Det kostar att köra bil och totalpriset för bil på landet är även det dyrt.

Bott hela mitt liv på landsbygden förutom några studieår. Kan inte bedöma skillnaden rättvist mellan livet på landet respektive stad, Jag saknar fakta om staden ur en stadsbos synvinkel. Jag for snabbt som attan ur stan.

Det som roar mig är att kolleger kör lika mycket / år med sina bilar fastän de bor nära jobbet. Jag har ca 45 km enkel väg.

Sen riktar sig politiken in på väljarna, och var finns dom om inte i tätorten. Inte tror jag att folk bryr sig om landsbygden bara matleveransen fungerar, och att det inte luktar skit. Och att bybytiken har öppet dygnet runt när semesterfirare behöver en limpa.

Grannar, jo kontakt har man men nog börjar talkoandan vara ganska tunn på landet den med. Talko se wikipedia.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

totte  
#182241 "Talko", det var ett bra ord. Åtminstone här i trakten så tar man igen resekostnaderna rätt mycket på boendet. Ett hus på landet, minst tre mil från stan kan man köpa för en tredjedel av vad det kostar därinne.

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Blivande snickare  
#182242 Jag trodde att vi det bara var vi här på andra sidan potten som använder det ordet. Kommer det inte från finskan?

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182248 Talko - nytt ord för mig men jag har vant mig vid norska dugnad och har funderat lite på varför inte svenskan har något motsvarande.
Om talkoandan har minskat som machonisti säger, vet jag inte. I min by är det bara älglaget som tycks göra något tillsammans. Men å andar sidan har jag grannar som ställer upp för varann om man frågar.
I stan där jag bor permanent verkar talkoandan obefintlig och det är bara genom jobbarkompisar man får nåt gjort tillsammans.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

totte  
#182253
Blivande snickare skrev:Jag trodde att vi det bara var vi här på andra sidan potten som använder det ordet. Kommer det inte från finskan?


Jo, det används nog inte mycket här på västra sidan av viken, jag har aldrig hört det tidigare. Enligt wiki kommer det från finskan, som i sin tur troligtvis har lånat in det från ryskans "toloka" som betyder detsamma.

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Blivande snickare  
#182288 Dum fråga, hur uttalar ni det?
Med å på slutet? Så sägs det här...

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Skogshuggarn  
#182289
totte skrev:. Åtminstone här i trakten så tar man igen resekostnaderna rätt mycket på boendet. Ett hus på landet, minst tre mil från stan kan man köpa för en tredjedel av vad det kostar därinne.


Med jämförbar standard på villan/gården?.

Här är det ungefär hälften,,,och mindre än så ibland, beroende på om skolan/macken och matvaruaffären finns kvar.
Det är först när man börjar se åtminstonde en gnutta av havet som priset drar iväg - rejält!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).