Friluftsliv, Naturturism

Priser på bär

32 inlägg 108703 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Priser på bär

mooos73  
#181870 Priserna på bär, hur ligger dom?
Nyfiken på om priserna skiljer sig i landet på bär?
Plockade själv 9,5kg hjortron idag och fick priset 100 kr/kg. Detta gäller Västerbotten.



   TS
Avatar Fallback

Re: Priser på bär.

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181871
mooos73 skrev:Nyfiken på om priserna skiljer sig i landet på bär?
Plockade själv 9,5kg hjortron idag och fick 100 kr/kg. Detta gäller Västerbotten.


Såg att priset var 200 kr/kg i Umeå.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Hjor ... m?ca=2&w=1

I mars var det 250 kr/kg.

Avatar Fallback

Re: Priser på bär.

mooos73  
#181882
Zalman skrev:
mooos73 skrev:Nyfiken på om priserna skiljer sig i landet på bär?
Plockade själv 9,5kg hjortron idag och fick 100 kr/kg. Detta gäller Västerbotten.


Såg att priset var 200 kr/kg i Umeå.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Hjor ... m?ca=2&w=1

I mars var det 250 kr/kg.

Privat går det nog att få mer än 100 kr/kg men jag är inte intresserad av att hålla på att nasa själv. Jag sålde till uppköpare

   TS
Avatar Fallback

Re: Priser på bär.

Tosca  
#181888 Hur ligger priset på blåbär då?
Hur mycket hade bulgarerna behövt plocka för att gå runt på sin resa?

Avatar Fallback

Re: Priser på bär.

mooos73  
#181977 Dom har inte börjat köpa in blåbär här än, dom är inte mogen än.

Vill tillägga till mitt första inlägg att hjortronen jag sålde är till största del plockad på våren egen mark. Är i grund och botten imot att man kan plocka i vinstsyfte med stöd av allemansrätten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Priser på bär.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182056 Hur lång tid tog det dig att få ihop de där 9,5 kg?

Avatar Fallback

Re: Priser på bär.

mooos73  
#182088
Mangan skrev:Hur lång tid tog det dig att få ihop de där 9,5 kg?

Vi var två och plockade 4,5 timme. Det är ju skattefritt så 100 kr/timme är ju ett helt ok. Fick skogsprommenaden på köpet kan man säga!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Priser på bär.

Skogshuggarn  
#182103 Just hemkommen från hjortronplockning,,,, blev + 5 kg på drygt 2 timmar, men hjortron "säljer man ju inte från kroppen". :wink:
Ska bli sylt, och kanske lite likör?, av rubbet!.

Hur ser det ut för er?,,,får ni ha era "plockställen" ifred, eller är allt länsat?.

sn.jpg

Användarvisningsbild

Re: Priser på bär.

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182124 Hehe var ute och gjorde en liten check inför planteringen igår, efter en dryg mils skogsväg så såg man till 4 minibussar och fullt med bärplockare överallt, alla dessa bör ha plockat minst 20kg var... så risken är stor att nära vägarna kommer hjortronen vara slut inom några dagar. (iallafall uppe runt bjurholm)

Skumt att dom inte har börjat ta emot blåbär än sett väldigt mycket som är moget just nu, verkar trotsallt bli ett hyfsat blåbärs år i år och ett bra hjortron år....

Avatar Fallback

Re: Priser på bär.

mooos73  
#182130 När jag ställde frågan före helgen köpte dom inte blåbär men jag tror säkert att dom gör det nu! Plockade 5 liter igår som blev sylt och dom var mogen.
Har jag vägarna förbi uppköparen ska jag fråga vad dom betalar för blåbären, tror priset kan skena iväg för det är inte gott om dem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Priser på bär.

halvproffs  
#182164 Plockade ca 3kg hjortron på 3timmar för 10 dar sen och det var bara hälften som var moget. I måndags var jag på språng för att plocka resten men det fanns inte ett bär kvar!
Thailändarna här har vi köpt blåbär av för 35kr/kg.

Avatar Fallback

Re: Priser på bär.

mooos73  
#182172
Tosca skrev:Hur ligger priset på blåbär då?
Hur mycket hade bulgarerna behövt plocka för att gå runt på sin resa?

Idag plockade jag 5,5kg hjortron på samma ställe som i söndags. Träffade grannen i skogen och fick då veta att han plockade på samma ställe igår.
5,5 kg *100kr/kg och 3 timmars arbetstid= 183kr/timme.
Igår plockade jag och sambon 2,5kg blåbär för husbehovssylten på en halvtimme. Frågade uppköparen idag och dom betalar 12kr/kg för blåbär div att vi hade 30kr/timme för blåbärsplockningen. Nu är jag inte den bästa blåbärsplockaren men det tror jag inte alla bulgarer är heller så hur fan dom ska få det att gå runt fattar jag inte! Vi åkte till ett av våra bättre ställen och som hundförare har jag rätt bra koll vart bär och svamp växer. Man kan ju tro att alla nyanlända måste leta innan dom kan börja plocka?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Priser på bär.

Skogshuggarn  
#182290 Plockade 10 kg hjortron ikväll, men nu är det nog "kört",,,, jag blev nämligen "scoutad" av 8 nyfikna thailändare inklämd i en risig folkapickis. :???:

Användarvisningsbild

Re: Priser på bär.

johaniskogen  
#182293 På ja vill oxå ha hjotronmarker.. Får nöja mej med blåbär och lingon..

Avatar Fallback

Re: Priser på bär.

Blivande snickare  
#182320 Det ska du vara nöjd med, det finns dom som är utan det åxå :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).