Motorsåg och handhållet

fundering om motorsåg.

15 inlägg 6045 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

fundering om motorsåg.

Björn_D  
#181967 Funderar på att fixa en ny motorsåg och sitter å funderar på om en Hva 450e är nått att ha eller ska man köra med nått annat, hittar dom ny för ett vettigt pris.. Sågen kommer mest användas inom gallring av medelstora bestånd, för ved till husbehov.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: fundering om motorsåg.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181974 Ja de funkar väl, kanske läge att jmfr mot Stihl MS260 eller MS261?
Jag hade en Hva 350 som jag sålde och har bara Stihl nu.

Avatar Fallback

Re: fundering om motorsåg.

SawTroll  
#182030
Slurfi skrev:Ja de funkar väl, kanske läge att jmfr mot Stihl MS260 eller MS261?
Jag hade en Hva 350 som jag sålde och har bara Stihl nu.



De Stihl sagene skal sammenlignes med HVA 346xp og 550xp, og da faller de totalt igjennom - ligg unna! :mrgreen:

Stihl kan helt enkelt ikke å lage bra 50cc sager (lengre) - 026 var bra en stund etter at den kom ut på 1980-tallet, men som 260 (2000-tallet) var den utdatert - 261 er alt for klumpete og uhåndterlig for en 50cc sag. :roll:

Avatar Fallback

Re: fundering om motorsåg.

Björn_D  
#182035 om man vill ha en mindre såg då.. typ i 40-45 cc klassen, då jag såg att jag skrev fel. Det skall vara gallring upp till medelstora bestånd. Då det är inte många träd som passerar 35 cm.

   TS
Avatar Fallback

Re: fundering om motorsåg.

Björn_D  
#183214 är en HVA 346xpg med handtags värme från 2006 nått att ha. har sett en för en rimlig peng..

   TS
Användarvisningsbild

Re: fundering om motorsåg.

totte  
#183224 Om den är i gott skick och inte slutkörd. 346:an är ju en av de bästa sågarna i sin klass. Handlar ju om hur den har använts och skötts. Har den gått i daglig proffsdrift så är den nog en smula sliten.

Avatar Fallback

Re: fundering om motorsåg.

Björn_D  
#183226 ok bra att veta.. får väll höra med kille och se hur den är använd..

   TS
Avatar Fallback

Re: fundering om motorsåg.

Pongu  
#183304 Skulle du inte gilla den har väl Stihl MS 241 fått rätt bra omdömen tror jag. Har inte använt den själv dock.

/Pontus

Avatar Fallback

Re: fundering om motorsåg.

Björn_D  
#183319 ända problemet om jag väljer stihl är att min närmsta återförsäljare har så jäkligt dåliga öppen tider.

   TS
Avatar Fallback

Re: fundering om motorsåg.

Pongu  
#183332 Välja märke efter ÅF är nog ingen dum strategi.

/Pontus

Användarvisningsbild

Re: fundering om motorsåg.

totte  
#183348 Det är ofta den mest avgörande faktorn. Till trots av alla gräl där det ena eller andra märket klassas ned till att vara i stort sett metallskrot, medan den egna favoriten höjs till skyarna, så är det inte så jäkla stor skillnad på sågarna som regel.

Avatar Fallback

Re: fundering om motorsåg.

jolo  
#259580 jag tycker att en begagnad proffssåg är att föredra jämfört med en ny såg av enklare modell

Avatar Fallback

Re: fundering om motorsåg.

rikard_e  
#259611 346:an är en levande legend, riktigt bra såg, som totte sa, om den nu inte är slutkörd.

Och hur ofta använder man såget?

Ska du hugga lite i skogen? det skiljer 1000:- på 450 och proffssåget 550xp,

Avatar Fallback

Re: fundering om motorsåg.

Jocke91  
#259626 Jag har kört lite 450 och är inte imponerad. Tycker den känns lite plastig eller hur jag nu ska uttrycka mig.
Den jag körde fick dom lämna in och det byttes förgasare.
Några timmars körtid efter det var det tydligen dags att byta förgasare igen.
Kan ju ha varit ett måndagsexemplar men jag är avskräckt från den modellen.

Avatar Fallback

Re: fundering om motorsåg.

Homo abies  
#259674 Stihl ms 241 Men om du har en inte så bra ÅF så.... Får du kanske som sagt välja maskin efetr där du kan få bra service

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).